På väggarna inne i den vackra sekelskifteslägenheten hänger konst från hela världen. Utanför fönstret visar Stockholm upp sig från sin bästa sida. Båtarna ligger på rad längs Norr Mälarstrands kaj. Vi har precis mött upp Kenneth Bengtsson, ICA-entreprenören som blev ordförande för Svenskt Näringsliv och som i dag jobbar som styrelseproffs. Nu ska vi sätta oss ned med en kopp kaffe och prata om varför alla företag borde tänka till när de anställer.

Vi kan väl börja med att gå tillbaka några år. Du har gjort en imponerande karriär hos ICA och som vd år 2008 startade du initiativet Vi kan mer. Den gav arbete till omkring 1 400 personer med funktionsnedsättning hos ICA. Hur föddes idén till satsningen?

– Egentligen var det en slump. Jag och min familj blev inbjudna av en vän för att se en föreställning som hette Elvis. Jag hade inte så höga förväntningar och visste knappt vad vi skulle se. Det visade sig att alla på scen hade någon form av funktionsnedsättning och jag blev väldigt berörd. Nästa dag kontaktade jag Pär Johansson, som är grundare till Glada Hudik-teatern, och sa att jag vill att vi tar fram en lösning för att få fler personer med funktionsnedsättning ut i arbete hos våra ICA-handlare.

Initiativet blev sedan startskottet för ICA-Jerry i succéreklamfilmerna. Vad var det som gjorde att ni trodde på detta så starkt?

– Vi kom igång bra. När vi fått cirka 200 medarbetare ut i arbete så kom vår marknadsavdelning på att de även ville använda tv som en kanal för att marknadsföra kampanjen. Sagt och gjort. Men när vi hade lanserat den första filmen trodde många att vi drev med ICA-Jerry och funktionsnedsatta, när det i själva verket var tvärtom. Vi blev anmälda och fick läsa flera debattartiklar i medier om den misslyckade reklamfilmen. Men många insåg snabbt att det faktiskt var de som skrev insändarna och artiklarna som hade fördomar. Vi trodde på vår idé och stod på oss.

ICA Jerry.

Du fick ju med dig ICA-handlare från norr till söder. Vad tror du att vi kan lära av denna framgångssaga?

– Att få med dem var inte så svårt. 1 300 fria handlare som pratade mycket och nästan ville överträffa varandra. Goda exempel sprider sig, det tycker jag att vi bör ta med oss. Jag tror verkligen att vi, tillsammans med andra företag som exempelvis Max Burgers, var banbrytande och faktiskt satte en ny agenda. Jag tycker mig se att förståelsen för att alla är olika och har lika värde, faktiskt har ökat något.

Hur ser du på talang, rekrytering och vikten av att hitta rätt person till rätt plats i dag?

– Det första jag tänker på är att de flesta människor vill utvecklas hela tiden. Men det är inte så för alla. Jag känner flera som är jättenöjda över att göra samma sak varje dag och varje vecka – vilket många andra inte skulle klara av. De är på exakt rätt plats med exempelvis ett arbete i en butik med att stapla varor. Det är fantastiskt! Just det här med att hitta olika dimensioner i samhället, där alla kan göra nytta, det är det som är viktigt.

Du brinner ju för att skapa bättre förutsättningar för människor som av olika anledningar hamnat i utanförskap. Hur arbetar du med dessa frågor i dag?

– I dag jobbar jag med styrelsearbete i olika företag. Allt från kommersiella uppdrag: och börsnoterade bolag till familjeägda bolag. Sen tar jag mig även an uppdrag som har ett stort hjärta. Exempelvis Ersta Diakoni, sociala verksamheter till hemlösa och Vändpunkten, där barn till missbrukande föräldrar får hjälp. Det arvode jag får för exempelvis Ersta går tillbaka till nya satsningar där, vilket känns väldigt bra i hjärtat när jag kommer hem på kvällen. Sedan sex år tillbaka är jag också ordförande för World Childhood Foundation, som är grundat av drottning Silvia. Från detta arbete finns det många starka historier att berätta om.

Kenneth Bengtsson, ICA-entreprenör.

Du har ju stor erfarenhet av just entreprenörskap och inkludering. Om du får ”visionera” fritt – hur ser du på framtiden?

– Jag kan tycka att jag ser förflyttningar, men jag kan ändå vara lite kritisk. Det är samma företag som jobbar med detta, år efter år. Företag behöver hitta andra verktyg i lådan och se att det inte handlar om välgörenhet utan bra affärer. Det finns så många som tror att det är en uppoffring, men ofta blir resultaten bättre. Och företaget blir en spegelbild av samhället när man har människor med olika sorters bakgrund och förutsättningar.

2011 fick du ett hedersomnämnande av Samhall i och med arbetet med Vi kan mer. Vad har detta betytt för dig?

– Ja, det kändes väldigt fint. Jag var personligen ganska rädd när jag lämnade ICA 2012, att allt vi åstadkommit bara skulle rinna ut i sanden. Så jag är otroligt stolt idag att det verkligen satte sig i ICAs dna.

Vi kan mer

Initiativet som startade 2009 syftade till att öka intresset för och möjligheterna till ytterligare sysselsättning för personer med funktionsnedsättning. Grundförutsättningen var att erbjuda jobb inom ordinarie verksamhet som anpassades efter personens förutsättningar. Målet var att inom en treårsperiod sysselsätta 500–1 000 personer hos ICA-handlarna eller centralt på ICAs kontor och lager. Satsningen lanserades genom att praktikanten Jerry, spelad av Mats Melin, gjorde entré i tv-rutan i ICAs reklamfilmer. Satsningen var ett samarbete mellan ICA, ICA Förbundet, Glada Hudik-teatern, FUB, SKL och Samhall.

Kenneth Bengtsson

Ålder: 59 år.

Bor: I Stockholm.

Familj: Frun Ann-Kristin och tre vuxna barn.

Karriär: Han blev vd för ICA Sverige år 2000 och utsågs året därpå till koncernchef för ICA AB och hade tjänsten till och med år 2012. Han var styrelseordförande för Svensk Handel 2005–2010 och Svenskt Näringsliv 2010–2013. Kenneth Bengtsson var även Visa vägen-jurymedlem 2013–2017. Han är i dag styrelseordförande för Clas Ohlson, Mio möbler, Diaverum, Lyko, Envirotainer, Ersta Diakoni och World Childhood Foundation. Han är också ledamot i styrelserna för Herenco och Synsam.