På Coop i Stockholmsförorten Skarpnäck är det full rulle, vagnar med varor skramlar över golven. I det lilla lunchrummet puttrar kaffebryggaren, bordet vittnar om att någon just ätit lunch och på soffan ligger en bönematta hopvikt över armstödet. Det luktar nybakat från butiken.

Butikschef Tony Olaussen är mitt inne i en leverans, han kommer med snäckan i örat, slår sig ner mitt i en mening. Tony Olaussen är en av de arbetsgivare som samarbetar med Samhall genom att ta emot praktikanter och när möjligheten finns anställer han dem. Tony Olaussens engagemang har funnits länge. 

– Jag brinner för coaching, det ger mig stimulans. Även långt innan jag blev butikschef tog jag hand om praktikanter och jobbade med personer med olika typer av svårigheter.  

Tony Olaussen förklarar att det handlar om att se styrkor snarare än begränsningar hos sina medarbetare.  

– Och här kommer vi se till att den styrkan växer, säger han med eftertryck. 

Butikschefen Tony Olaussen samtalar med Stefan Vivallius och Nora Mångsén på lunchrasten. Alla bär gröna uniformer.
Butikschefen Tony Olaussen samtalar med Stefan Vivallius och Nora Mångsén på lunchrasten.

En tillåtande miljö

Britt-Marie Laine är gruppchef på statligt ägda Samhall och hon och Tony Olaussen har sedan flera år tillbaka haft täta kontakter.  

– På Samhall vill vi få personer att växa som människor, att våga ta steg framåt och tro på sig själva. Det får de göra hos Tony, säger hon. 

Samhall har till uppgift hjälpa de som står längst från arbetsmarknaden. Efter internutbildning matchas medarbetarna till ett uppdrag och när det funkar är målet att de inte ska behöva bli arbetslösa igen.  

– Då vill vi hitta en arbetsgivare som är beredd att testa dem på praktik för att sedan kanske ta över till en anställning, en övergång. Det är så vi har arbetat med Tony och det har funkat jättebra, säger Britt-Marie Laine.  

– Det handlar väldigt mycket om att Samhall vet vad jag söker, säger Tony Olaussen.  

Britt-Marie Laine och Tony Olaussens samarbete pågår både före, under och efter att en praktikplats tillsatts. Britt-Marie Laine förklarar det som att hon kastar iväg ett mejl om hon har en medarbetare som hon tror skulle passa på Coop i Skarpnäck, och kollar om Tony kan ta emot. När en kandidat väl är på plats lägger de tillsammans upp en plan.  

Nyckeln till framgång, understryker Britt-Marie Laine, är att Tony Olaussen tillåter misstag. Budskapet är att det inte är någon fara att göra fel och det skapar både trygghet och lojalitet. 

Porträtt av Nora Mångsén.

Det är så bra att man ges chansen till arbete trots att man har en diagnos.

Nora Mångsén

Får social träning

25-åriga Nora Mångsén gjorde en övergång till Coop i Skarpnäck efter en praktik genom Samhall. Hon trivs bra, och tycker själv att hon utvecklats. 

– Tony är snäll och visar tydligt vad jag ska göra, säger hon och stryker en hand genom det kortklippta håret.  

Rutiner och struktur är viktigt för Nora, utan det blir hennes hjärna “rörig”. Och på Coop i Skarpnäck ser man till att hon kan hålla de rutiner hon behöver. Nora får tydliga instruktioner och ett regelbundet schema. En annan viktig aspekt av jobbet är att hon får social träning. 

– Jag känner mig säkrare och mer självständig i vissa sociala situationer nu. Det är så bra att man ges chansen till arbete trots att man har en diagnos, säger Nora Mångsén innan hon ska tillbaka ut i butiken.  

Fokus på struktur och rutin

Tony Olaussen fyller på butikskylen tillsammans med Nora Mångsén. De bär gröna arbetskläder.
Tony Olaussen fyller på butikskylen tillsammans med Nora Mångsén.

För Tony Olaussen är vägen till en fungerande verksamhet struktur och rutin. Och det gäller alla i personalen, inklusive honom själv. Han pekar mot en tavla med återkommande uppgifter att checka av innan en viss tid varje dag. Måndag till söndag.  

– Det där kommer alla till gagn, för man behöver aldrig fundera på hur dagarna ser ut. Det gäller alla. 

Utöver rutiner och tydliga direktiv fokuserar Tony mycket på att de som behöver det bara ska jobba med en sak i taget och i lugn och ro.  

– Man måste ha respekt för att det här tar tid. Personer som kommer hit från Samhall har kanske tryckts ner och förstörts, men här kommer de att finna en plats i arbetslivet.  

Han ser med stolthet på att många av dem som lämnar efter praktiken ändå gör det med en helt annan självkänsla än innan. Han anser också att det tillför mycket till arbetsplatsen att ta emot personer med funktionsnedsättningar. Framför allt ger det en förståelse för olikheter. Men också lojalitet och punktlighet, enligt Tony Olaussen, vars engagemang har tillkommit genom egna erfarenheter.  

– När jag var liten sa läkaren till mig att jag var klassiskt överaktiv. Det gör nog att jag även har lättare att se vad andra har att brottas med.  
 
Vad lär du dig? 

– Jag får jobba med mig själv. Jag har mycket energi och har tidigare haft svårt att slutföra saker, det tog lång tid att lära mig att jobba efter en struktur och att slutföra EN sak i taget. Men när jag får jobba med de jag tar in från Samhall hjälper det mig att hålla koll på mig själv lika mycket som på alla andra.

Tony virvlar iväg ut i butiken, det dundrar på lagret. Lunchrasten är slut för vissa och kaffekannan tom igen.  

Tony Olaussens ledarskapstips:

  • Jobba med struktur och rutin – för alla. Inse att alla människor har styrkor och svagheter.
  • Alla bör jobba på samma sätt, det ger en trygghet.
  • Ta ett steg i taget och jobba långsamt.
  • Behandla alla lika, oavsett förutsättningar. Detta är Tonys deviser: Vi jobbar ihop och respekterar varandra oavsett hudfärg, det spelar ingen roll vilken sexuell läggning du har, du får utöva vilken religion du vill och du måste kunna ta order från kvinnor, likväl som från män.