Social hållbarhet handlar om människors förutsättningar i ett samhälle, till exempel hälsa, trygghet, utbildning, rättvisa och maktutövning, samt möjligheterna att förbättra dem. Förutom det individuella perspektivet handlar det om hur dessa förutsättningar fördelar sig mellan grupper av människor. Grunden för ett socialt hållbart samhälle är en rättvis fördelning av resurser och inflytande i samhället. Det bygger på principen om allas lika rättigheter och möjligheter oberoende av kön, etnicitet, religion, funktionsnedsättning, ålder och annan ställning. De mänskliga rättigheterna är grundläggande och ett flertal av FN:s globala mål visar på vad begreppet social hållbarhet innefattar.
För att skapa ett socialt hållbart samhälle har företag en central roll att spela och mycket att vinna. Många undersökningar visar att företag som arbetar aktivt med frågor om social hållbarhet har lättare att rekrytera och behålla personal, uppfattas som mer ansvarsfulla av kunder och investerare samt har en högre innovationsförmåga.
1
Identifiera vilka sociala hållbarhetsfrågor som är relevanta för er
Börja med att identifiera vilka sociala hållbarhetsfrågor som är relevanta för ert företag och era intressenter, både utifrån risker och möjligheter.
För ett företag handlar det om frågor som är viktiga för de egna anställda, människor i leverantörskedjan eller i samhällen där företaget bedriver sin verksamhet och hur företagets produkter och tjänster påverkar kunder och användare. Det kan handla om frågor som rättvisa arbetsvillkor, mångfald och inkludering, respekt för mänskliga rättigheter, hälsa och säkerhet på arbetsplatsen, och samhällsengagemang.
2
Sätt upp mål och strategier
Sätt upp tydliga mål och strategier för hur företaget kan bidra till social hållbarhet, utifrån de risker och möjligheter som identifierats. Målen bör vara mätbara och relevanta för företagets verksamhet. För att kunna sätta relevanta mål behövs ofta data. Se därför över vad ni har för faktaunderlag och statistik och komplettera vid behov. Som ett första steg kan man ofta använda underlag från befintliga verktyg exempelvis medarbetarundersökningar eller liknande.
3
Engagera medarbetarna och andra intressenter
Det är viktigt att ni engagerar både medarbetare och andra intressenter genom att involvera dem i processen. Det kan innebära att skapa en intern arbetsgrupp som fokuserar på social hållbarhet och att ge personalen möjlighet att komma med förslag och idéer. Det kan också handla om att utbilda medarbetare om sociala hållbarhetsfrågor, involvera intressenter i beslutsfattande och samarbeta med partners för att uppnå gemensamma mål.
Exempel på viktiga funktioner att ha med sig i arbetet:
HR – för att skapa goda arbetsvillkor, hälsa och säkerhet, jämställdhet och mångfald i rekryteringsprocesser och på arbetsplatsen.
Inköp – för att skapa schyssta villkor i leverantörskedjan, möjligheten att ställa sociala krav och kriterier i upphandlingar.
Produktutveckling – för att skapa säkra och tillgängliga produkter för människor med olika behov eller sociala innovationer som bidrar till ett mer hållbart samhälle.
IT – för att undersöka om digitala verktyg kan skapa bättre förutsättningar för arbetet och för att säkerställa att mänskliga rättigheter som personlig integritet respekteras vid användningen av digitala tjänster eller hantering av personuppgifter.
Marknad och kommunikation – för att skapa kommunikation och marknadsföring som når fler grupper.
4
Sätt upp en plan för genomförandet
För att säkerställa att målen uppnås bör företaget sätta upp en plan för genomförandet av strategierna. Detta kan innebära att tilldela ansvar till olika delar av organisationen. Det är också viktigt att rapportera om företagets sociala hållbarhetsarbete och resultat, både internt och externt. Det kan bidra till ökad transparens och ansvarsfullhet, och hjälpa till att bygga förtroende hos kunder, medarbetare och andra intressenter. Det finns flera hållbarhetsrapporteringsstandarder och ramverk som man kan utgå från, exempelvis Global Compact, GRI eller SASB. En ny hållbarhetsrapporteringslag håller också på att tas fram inom EU.
5
Följ upp ert arbete
Var uthålliga och fortsätt utveckla och förbättra företagets sociala hållbarhetsarbete över tid. Det är en process som kräver kontinuerlig utvärdering och uppföljning av resultatet för att säkerställa att företaget lever upp till sina mål och bidrar till en mer hållbar framtid.