Mikael Taskinen myser i soffan. När Mikael Pira och Monica Nilsson från Samhall bär in dammsugaren i hallen vet han att det blir bra. Nu får han golven moppade, bokhyllan dammad och en skinande ren toalett. Dessutom får han en chans att småprata en stund med Samhallpersonalen.
– Det är kul när de kommer. De är duktiga på att städa och bjuder alltid på glada leenden, säger han.
Mikael Taskinen i Anderstorp är inte ensam. Sedan ett drygt år tillbaka städar Samhall hos ett åttiotal brukare i Gislaveds kommun. I första hand besöker de omsorgstagare som enbart behöver hjälp med städningen i hemmet, men som för övrigt klarar sig själva. Men de kan också, som i Mikael Taskinens fall, komplettera hemtjänstens arbete hemma hos en brukare.
– I vanliga fall sköter hemtjänstpersonalen städningen också. När de slipper det kravet kan de lägga mer tid på den personliga omsorgen. Det kan handla om att ta en promenad, spela ett spel, eller dricka en kopp kaffe tillsammans med en brukare, säger enhetschefen Izabela Sowa.
I det här jobbet känner jag mig behövd och jag älskar att prata med brukarna.
Monica Nilsson, Samhall
Ett uppskattat arbete
Mikael Taskinen får hjälp av hemtjänsten två gånger om dagen. Han bistås med tillsyn och stöd med mediciner och mat. Tidigare skulle också städningen av hans tvårummare hinnas med inom samma tidsram. Det var ofta stressigt för hemtjänstpersonalen och några djupare samtal var det inte tal om mellan dammsugning och golvtvätt.
– Nu har vi fått en helt annan mänsklig kontakt med våra brukare. Samhall är guld värt, säger undersköterskan Linda Pedersen Bogren som jobbar i hemtjänsten i Anderstorp.
Hon har satt sig i soffan hos Mikael Taskinen och pratar bort en stund medan personalen från Samhall städar. På tv:n rullar Eurosport med Scottish Open och en match i snooker. Mikael och Linda diskuterar vilka regler som egentligen gäller på biljardbordet. Mikael Pira sveper in med dammtrasan och lägger sig i samtalet. Han förklarar hur spelarna måste börja med de röda bollarna innan de får putta i de övriga.
– Det bästa med det här jobbet är att träffa brukarna. De är så härliga och goa. Dessutom märker jag att de uppskattar vårt arbete, säger han.
De brukare som har beviljats bistånd med städning får besök av Samhall var tredje vecka. Då rengörs bostaden efter en särskild manual. Kök och toalett är extra noga och Mikael och Monica byter vant ut trasorna mellan rummen.
– Vi städar två rum och kök, inte mer. Om brukarna har större bostäder alternerar vi mellan rummen, förklarar Monica Nilsson.
Arbetar i par
Ett krav från kommunen vid upphandlingen var att brukarna inte skulle behöva möta nya ansikten vid varje städtillfälle. Den delen har löst sig naturligt eftersom Samhalls personal alltid arbetar tillsammans, två och två.
– Vi ser till att det alltid är någon av oss med som de känner sig trygga med, säger Monica Nilsson.
Själv var hon inte jättesugen på jobbet när hon fick frågan om hon ville ingå i städpatrullen. Hon har problem med värk i kroppen och var rädd att städningen skulle bli för fysiskt utmanande. Tidigare hade Monica en mer stillsam tjänst som administratör på Samhall.
– Jag har aldrig ångrat en sekund att jag lät mig övertalas även om jag får ont ibland. I det här jobbet känner jag mig behövd och jag älskar att prata med brukarna, säger hon.
För henne är arbetsdagen slut efter lunch, då har hon arbetat de fyra timmar som ingår i hennes deltidstjänst. Kollegan Mikael Pira, som arbetar heltid, ska tillbaka till kontoret och förbereda schemat inför nästa dag.
– Nu ska jag ringa de brukare som har städning i morgon och berätta att vi kommer. Eftersom det går tre veckor mellan våra besök vill vi påminna om att vi dyker upp. Ingen ska känna sig otrygg när vi knackar på dörren, säger han.