Idag returneras var tredje plagg som köps på nätet. För att hålla kostnaderna nere väljer en del aktörer att skicka sina returer utomlands för kontroll, hantering och återförpackning innan de åter skickas till Sverige för att säljas på nytt. Det innebär att returerna reser många extramil i onödan, vilket självklart belastar miljön.

– Konsumenterna tänker kanske inte på att deras returnerade varor fraktas hundratals mil innan de åter kan säljas, säger Per Tegelström, e-handels- och logistikexpert på Samhall.

Lokal returhantering minskar transportbehovet

Samhall och PostNord TPL bygger nu ett antal returcentra i Sverige. Att hantera returerna lokalt är ett sätt att skapa en mer hållbar e-handel, enligt Per Tegelström. Då kan returerna styras från konsument till närmaste returcenter, vilket innebär kortare transporter och en mindre klimatpåverkan per returnerad vara. Lokal returhantering innebär också kortare ledtider, så att plagget snabbare blir säljbart igen.

– En hållbar returhantering handlar även om att rädda plagg och textil som annars skulle kasseras. Med det nya producentansvaret som träder i kraft år 2025 kommer det med tiden inte vara möjligt att bränna eller kassera textil.
En lösning är att, i tillägg till den befintliga affären, etablera hållbara affärsmodeller som second hand och uthyrnings- och prenumerationstjänster för till exempel kläder och skor. Dessa affärsmodeller befinner sig i stark tillväxt, säger Per Tegelström.

Även konsumenten har ett ansvar i denna fråga, enligt Per Tegelström.

– Många kunder tänker nog inte på hur mycket returnerade varor påverkar miljön och därför är det inte ovanligt att man systematiskt beställer fler varor än man egentligen har tänkt köpa. Här måste det till en beteendeförändring. Man måste ha respekt för att det inte är så lätt för e-handelsföretagen att införa tuffare krav på konsumenten när det gäller returnerade varor. Konkurrensen är ju hård och om man exempelvis börjar ta betalt för returfrakt är risken att man tappar kunder, säger Per Tegelström.

Att på olika sätt få ner returgraden står självklart högt på önskelistan för e-handelsföretagen.

– Storleksguider och produktbeskrivningar har blivit bättre, men hittills tycker jag inte man gjort tillräckligt för att få konsumenterna att inse hur mycket returnerade varor påverkar miljön och för att få till ett förändrat köpbeteende, säger Per Tegelström.