Rengöring av flergångsförpackningar vann pris

För att minska användningen av engångsförpackningar ska alla serveringar från den 1 januari 2024 erbjuda mat och dryck i återanvändbara muggar och matlådor. Samhall deltar i ett projekt där vi utvecklar, testar och utvärderar ett komplett rotationssystem med återanvändbar servis för mat och dryck. Under 2023 har projektet genomfört tre fullskaliga piloter för att testa och utvärdera systemet. Samhalls roll har varit att diska förpackningarna och sköta logistiken. Projektet vann 2023 års specialpris på Återvinningsgalan.

Klokare e-handelsreturer

Ett av tre plagg som köps på nätet returneras. För att hålla kostnaderna nere väljer en del aktörer att skicka returerna utomlands för kontroll, hantering och återförpackning innan de åter skickas till Sverige för att säljas på nytt. Rapporter visar att en stor andel av returerna slängs. Samhall har utvecklat en effektiv process för hanteringen av returer. Den kan spara stora kostnader för e-handlarna. I processen räddas även plagg och textil som annars skulle kasseras. En ytterligare möjlighet är som tillägg att etablera mer hållbara affärsmodeller som second hand och uthyrnings- och prenumerationstjänster för till exempel kläder och skor.

Sveriges första system med återanvändningsbara förpackningar

Samhall deltar i Gordon Deliverys pilotprojekt för att utveckla en lösning där antalet pappkassar och kartonger som används vid hemleveranser av livsmedel minskas. De ersätts med en cirkulär lösning där förpackningen går i retur, tvättas och görs redo för en ny leverans.

Hantering av textil

Allt fler kunder inom tvätt- och textilservice vill ha lösningar som både minskar resursanvändningen och ökar återvinningen av uttjänta textilier. I Samhalls textilservice ingår tjänster som reparationer. Under året har vi också hjälpt kunder med hantering av uttjänta arbetskläder så att kläderna får ett nytt liv.