Ett långsiktigt partnerskap med Samhall ger Livelo Bikes pålitlig montering, hög leveranskvalitet – och ett viktigt mervärde. I Svenstavik, Jämtland, bygger Samhalls montörer den ikoniska lådcykeln som syns i allt fler svenska städer.

På en verkstad i Svenstavik skruvas del för del ihop till en färdig elcykel. Här monteras varje Livelo-cykel av ett erfaret team från Samhall – med hög noggrannhet, rutiner för kvalitet och stor yrkesstolthet.

– Vi arbetar efter fasta monteringsordningar. Det minimerar risken för fel och gör att allt går smidigare, berättar Johan Arfström, en av montörerna på plats.

Johan Arfström monterar i snitt en cykel per dag. Den innehåller runt etthundra delar som ska hamna rätt plats.

Livelo-cykeln levereras i hundratals delar. I verkstaden monteras den för hand, testas och skickas sedan vidare – färdig att tas i bruk. Det handlar om avancerade moment: elkomponenter, bromsar och justeringar som måste bli rätt. Och det blir det.

– Vi har inte haft någon cykel i retur på grund av monteringsfel. Det säger en del om hur vi jobbar, säger Johan Arfström.

Runt 2 000 Livelo-cyklar har genom åren monterats i Svenstavik.

”En fröjd att samarbeta med Samhall”

Mats Porle, grundare av Livelo Bikes, ser Samhall som en långsiktig och viktig samarbetspartner.

– Det är en enastående anläggning i Svenstavik, med kunniga och engagerade montörer. Det är ordning och reda – och en fröjd att komma dit. Resultatet håller mycket hög kvalitet, säger han.

Förutom kvalitet och leveranssäkerhet lyfter Mats Porle även det sociala värdet av samarbetet.

– Att skapa jobb för personer som har svårt att få en plats på arbetsmarknaden är viktigt – både för oss som företag och för mig personligen. Jag har en son med funktionsnedsättning, och det betyder mycket att veta att det finns arbetsgivare som Samhall.

En bromsskiva sätts på plats.

Förändring och utveckling i fokus

När Livelo nu lanserar en ny version av sin populära elcykel står Samhalls team redo. Den nya modellen har större korg, mittmotor och kan kompletteras med GPS, automatväxel, larm och annan ny teknik. För montörerna innebär det nya arbetsmoment – men viljan att lära är stor.

– Det tar ett tag innan allt sitter i kroppen. Men vi är redo, säger Johan Arfström.