Ett smartare sätt att tvätta

Våra tvättjänster är smarta eftersom de kan anpassas efter ditt företags behov. På så sätt betalar du aldrig för något du inte behöver. Förutom tvätt, kan vi hjälpa till med upphämtning, sortering, märkning och lagning. Kort sagt allt som behövs för att hålla dina arbetskläder och textiler i toppskick. Givetvis med minsta möjliga påverkan på miljön.

Egna tvätterier med yrkesproffs

Vi har över 20 egna tvätterier runtom i landet. Här tvättar vi åt både privata och offentliga verksamheter – från kontor och kommuner till vård och industri. Och eftersom alla våra medarbetare har en yrkesutbildning från Samhallskolan kan du känna dig trygg med att vi alltid använder bästa metod, material och utrustning.

Vilka är dina behov?

Vi tvättar inte bara kläder och textilier. Vi tvättar även moppar, microdukar och annat städmaterial. Det spelar ingen roll om ditt företag är litet eller stort. Vi är lyhörda och anpassar oss efter vad du behöver och hur stor verksamheten är. Tillsammans sätter vi ett passande tidsintervall för när vi hämtar och lämnar tvätt. Vi hjälper självklart även till med lagning, märkning och insortering.

Vi tvättar med miljön i fokus

När du anlitar Samhall gör du ett aktivt val för hållbart företagande: vi arbetar mycket målmedvetet med miljö- och kvalitetsfrågor.

Din tvätt ger människor chansen

En viktig del av Samhall är att vi skapar meningsfulla och utvecklande arbeten för människor med funktionsnedsättning. Många av oss som jobbar här har tidigare befunnit sig långt bort från arbetsmarknaden.

Lokal närvaro ökar leveranssäkerheten

Med Samhall som tvättpartner kan du vara säker på att dina rena arbetskläder levereras som de ska. Vi är en nationell tvättpartner med lokal närhet, vilket du som kund märker genom att du tilldelas en lokal kontaktperson som ansvarar för din tvätt. På våra 20 tvätterier runtom i landet arbetar vi med många företag där arbetskläder är verksamhetskritiskt, så vi vet vad som krävs. Och för att hela tiden bli ännu bättre har vi regelbundna avstämningar där vi diskuterar hur din leverans kan utvecklas.

Person med mörkt hår uppsatt i en knut syns bakifrån. Hon har svart väst med Samhalls logga och står och viker färgglada tyger.

Ett litet chip på arbetskläderna gör stor skillnad

Genom att chipmärka era arbetskläder får du full koll på tvättprocessen. Det lilla chippet, som sys fast i kläderna, ger värdefull information som till exempel innebär att du kan minska risken att kläder försvinner och att du vet hur ofta de tvättas.

Hyr ni era kläder idag? Vårt alternativ sänker kostnaden med upp till 50%

Inom vården, livsmedelsindustrin och flera andra branscher är det vanligt att man hyr sina kläder. Ett alternativ som kan bli dyrt. Tvätten är ett exempel. När du hyr kläder betalar du för tvätten, oavsett om de tvättas eller ej. Lite onödigt kan tyckas. Med Samhalls tvättjänster äger ni era kläder och du betalar bara för det du faktiskt tvättar. Du kan sänka dina kostnader med upp till 50%.

Vi erbjuder en hög servicegrad och hjälper till med allt från inköp av kläder till hämtning, lämning, lagning, märkning och inplockning av kläderna. Vi tror också att det känns bra i magen att vi som jobbar på Samhall är människor som tidigare befunnit sig långt bort från arbetsmarknaden. Ett upplägg alla vinner på.

Se hur snabb du kan räkna hem din investering

Att ni äger era kläder och låter Samhall sköta tvätten är oftast en bra affär. Många gånger kan ni sänka era kostnader med upp till 50%, jämfört med att ni hyr arbetskläderna. Vi har tagit fram ett verktyg där du enkelt kan se hur snabbt ditt företag kan räkna hem investeringen.

Eva-Maj Persson hade sjukersättning när hon fick jobb på Samhalls tvätteri i Malmö 2014. Det blev en andra chans som gett henne arbetsglädje och en ny mening med livet.

På Samhalls tvätteri i Malmö arbetar medarbetare med olika förutsättningar, språk och kulturer. De är ett stort gäng som tidigare stått långt från arbetsmarknaden, men som nu givits en andra chans. En av dem är Eva-Maj Persson som kom till tvätteriet 2014 efter att ha varit sjukskriven med sjukersättning. Först arbetade hon ett år som utvecklingsanställd, för att sedan bli fastanställd.

– Det var liksom wow! Jag kände mig jätteglad. Livet måste ha en mening och det är en mening att ha ett jobb. Ett jobb som man trivs med, säger hon.

Tvätteriet i Malmö är ett av fler än 20 andra runt om i landet som drivs av Samhall. Här tvättas, sorteras, stryks och lagas bland annat kläder, textilier och städmaterial åt både privata och offentliga verksamheter.

På tvätteriet erbjuds en trygg och stabil arbetsmiljö där arbetsuppgifterna matchas till var och ens unika arbetsförmåga. För att jobbet också ska kännas givande i längden finns det en rotation i produktionen på tvätteriet. Det gör att alla får prova på olika avdelningar, arbetsuppgifter och träffa olika arbetskamrater. 

– Då får man lära sig att kommunicera med alla och komma lite grann utanför sin ”comfort zone”, säger Jasmina Todosijevic, områdeschef på Samhalls tvätteri i Malmö.

Se filmen där Samhall-medarbetaren Eva-Maj Persson visar runt på tvätteriet i Malmö.

Lantmännen Unibake verkar i livsmedelsindustrin med hårda hygienkrav. Det kräver noggranna rutiner och ett tvätteri anpassat efter bageriets behov. I dag säkerställs hygienen delvis med hjälp av Samhalls tvätteri runt hörnet.

Lantmännen Unibakes bageri i Örebro är en del av en av Europas största bagerikoncerner som ägs av Lantmännen. Här är rena arbetskläder, hårnät och handskar avgörande för att fabriken ska kunna möta livsmedelsbranschens hårda hygienkrav. Det säkerställer Samhalls tvätteri som tre gånger i veckan hämtar upp smutsig tvätt och ersätter den med ren.

– De livsmedelsstandarder som finns ställer bland annat vissa krav på våra kläder, säger Erik Olsson Wahman, platschef på bageriet i Örebro. Vilken typ av material vi får använda, hur kläderna ska göras rent och dokumenteras samt att vi har insyn i processen. Vi måste vara 100 procent säkra på att kraven efterföljs. Den tryggheten får vi med Samhall. 

Porträtt av Erik Olsson Wahman. Han bär vit skjorta och svart kostym.
Erik Olsson Wahman, platschef på bageriet i Örebro.

Anpassade processer möter olika krav

Att integrera olika typer av kompetenser i produktionen har länge varit en viktig del i Lantmännen Unibakes verksamhet. De hade sedan tidigare anlitat Samhall för olika trädgårdstjänster som underhåll av rabatter och gräsklippning, både kring fastigheten i Örebro och kring deras anläggning i Huddinge. När Samhall skulle öppna ett tvätteri i Örebro föll det sig därför naturligt för dem att vända sig till Lantmännen Unibake för rådgivning. 

– Vi har lång erfarenhet av livsmedelshygien och kunde ta med våra kunders krav in i diskussionen, säger Jenny Lindstrand, Hygienledare på Lantmännen Unibake. Det blev en bra grund att utgå ifrån. 

Tillsammans med Samhall skissade de fram hur det nya tvätteriet behövde utformas. Resultatet blev ett flexibelt tvätteri, utformat för att möta alla lagar och regler som krävs för att leva upp till branschens hårda hygienkrav. 

– Varje månad får vi en rapport från Samhall. Sedan gör vi årliga kontrollbesök där vi följer upp att alla standarder och rutiner efterföljs, berättar Jenny Lindstrand. Det är jätteviktigt för oss. 

Vi har lång erfarenhet av livsmedelshygien och kunde ta med våra kunders krav in i diskussionen.

Jenny Lindstrand

Att det finns en möjlighet att justera processerna längs vägen är också något Jenny Lindstrand tycker är bra. På så sätt anpassas tjänsten löpande efter olika kunders krav vilket kan vara svårare på större tvätterier där rutinerna är anpassade efter en mer generell verksamhet. 

Portätt av Jenny Lindstrand som står framför en fondvägg med gröna blad.
Jenny Lindstrand är hygienledare på Lantmännen Unibak.

Flexibla tjänster med korta ledtider 

Korta ledtider och att det är enkelt att snabbt prioritera sådant som är viktigast för stunden, är något som uppskattas med Samhall. Erik Olsson Wahman upplever också att samarbetet lett till att de kunnat nyttja sin egen personal på ett bättre sätt. 

– Hade vi stått för de här tjänsterna själva skulle vi ha blivit mycket mer upplåsta, säger Erik Olsson Wahman. Nu köper vi de timmar vi behöver av Samhall och kan prioritera våra egna resurser på själva produktionsprocessen. 

Utmaning

Lantmännen Unibake har hårda hygienkrav att leva upp till. Arbetskläderna måste tvättas med ett speciellt tvättmedel och levereras enligt standardiserade rutiner vad gäller till exempel upphämtning, märkning och återlämning. Möjlighet till insyn i tvättprocessen är ett måste.

 

Lösning

I cirka fem år har Samhalls medarbetare på tvätteriet ansvarat för tvätten av Lantmännen Unibakes arbetskläder i Örebro. De hämtar, tvättar, paketerar och lämnar tillbaka rena kläder i uppmärkta säckar tre gånger i veckan för att få en bra rotation på kläderna.

 

Effekt

Samhalls medarbetare på tvätteriet gör att Lantmännen Unibake kan känna sig trygga i att rutiner och standarder för arbetskläder i livsmedelsbranschen efterföljs. I stället för att ha egen tvätt-utrustning och trädgårdspersonal kan Lantmännen Unibake numera köpa den service de verkligen behöver och be om mer hjälp vid behov. På så sätt har de lyckats frigöra resurser som är viktiga i bageriet i stället.

När verksamheten växte behövde Eriks fönsterputs en pålitlig partner för att hantera tvätten av de mikrofiberdukar som fönsterputsarna använder.
Valet föll på Samhalls tvätteri i Malmö.

En vit skåpbil stannar till utanför lastingången till Samhalls tvätteri i Malmö. Med van hand börjar Samhallmedarbetaren Iuliu Muresanu lasta ur brun- och vitrandiga säckar och kasta över dem i en stor vagn. 

I säckarna ligger smutsiga mikrofiberdukar från Eriks fönsterputs, Sveriges största företag inom fönsterputs. Att det är just deras tvätt i säckarna talar färgen om – alla tvätteriets kunder har egna färgkoder och de randiga säckarna är ett av många smarta sätt som medarbetarna använder för att hålla isär tvätten och säkerställa att rätt kund får tillbaka rätt tvätt. 

Ute på gårdsplanen i försommarsolen står också Marcus Mathiasson, produktionsansvarig för Eriks fönsterputs, region Syd. Han jobbar vanligtvis på företagets kontor i Höganäs, men har just den här junidagen svängt förbi Samhalls tvätteri i industriområdet Bulltofta i Malmö.

Bild på Marcus Mathiasson, han har inget hår på huvudet och mörkt skägg under hakan. Han bär blå tröja med skjortkragen som sticker fram.
Marcus Mathiasson.

Eriks fönsterputs är ett växande företag. För cirka två år sedan behövde de en ny lösning för tvätten av de mikrofiberdukar som används för att putsa fönster. Efter en upphandling påbörjades ett samarbete med Samhalls tvätteri i Malmö.

– Ett av våra viktigaste krav var att leverantören skulle ha tillräckligt stor kapacitet för att ta hand om våra tvättmängder, men också en flexibilitet och en möjlighet att kunna växa i takt med att vi som företag växer. Allt det kunde Samhall erbjuda, säger Marcus Mathiasson. 

Övriga krav som var viktiga för Eriks fönsterputs var noggrannhet – för verksamheten är det enormt viktigt att exakt rätt antal putsdukar kommer tillbaka rena för att medarbetarna ska kunna göra sitt jobb.

– Noggrannhet och kvalitet är väldigt viktigt för oss. Dukarna måste bli ordentligt rena, annars kan vi inte garantera rena fönster, säger Marcus Mathiasson. 

I dagsläget har Eriks fönsterputs sju depåer i Sydsverige, varav Samhall hanterar tvätten från sex av dem. Tvätten av putsdukarna från depån i Höganäs tar företaget än så länge själva hand om. 

– Det är bättre ur ett miljöperspektiv än att dukarna ska köras till Malmö, säger Marcus Mathiasson.

Vill bli mer klimatsmarta

Just miljöaspekten är något som Eriks fönsterputs värnar om. De tittar kontinuerligt på hur de kan jobba med mer miljövänliga produkter i sitt arbete, och de har även börjat byta ut sin bilflotta till mer klimatsmarta laddhybrider. Att Samhalls tvätt i Malmö ansökt om Svanen-certifiering ser de som mycket positivt. 

– Vi tittar ständigt på hur vi kan bli mer klimatsmarta. Rengöringsprodukterna vi använder är en stor del, men för oss är transporterna knäckfrågan. Av den anledningen vill vi starta upp fler depåer så att vi kan komma närmare våra kunder och minska körsträckorna som våra fönsterputsare behöver åka. 

Noggrannhet och kvalitet är väldigt viktigt för oss. 

Marcus Mathiasson

För Marcus Mathiasson finns det en annan sak som var avgörande i valet av Samhall som samarbetspartner, nämligen möjligheten att kunna kombinera samhällsnytta med en bra affär. 

– Vi tycker det känns jättebra att kunna bidra till att människor med funktionsnedsättning kommer i arbete och blir sedda på en arbetsplats. Det tycker vi även är viktigt för våra egna medarbetare och något som vi jobbar mycket med. Ett av våra värdeord är att vi ska vara ett personligt företag, vilket i praktiken innebär att alla våra medarbetare och alla våra kunder ska känna sig välkomna, respekterade och sedda. 

Marcus Mathiasson har tidigare arbetat som områdeschef inom Samhall och vet hur viktigt det är att ge människor en chans till arbete på sina villkor. När han gick vidare till en tjänst på Eriks fönsterputs erbjöd han en av sina tidigare Samhall-medarbetare en tjänst som fönsterputsare. Sen dess har han anställt ytterligare tre tidigare Samhall-medarbetare som fönsterputsare. 

– Alla fyra jobbar kvar hos oss i dag och gör ett fantastiskt jobb, säger han. 

Marcus Mathiasson och Jasmina Todosijevic i Samhalls lokaler. De båda ler.
Marcus Mathiasson och Jasmina Todosijevic på Samhalls tvätteri iŒ Malmö.

Ett nära samarbete

Samhalls områdeschef för tvätteriet, Jasmina Todosijevic, kommer gåendes över gårdsplanen. När hon får syn på Marcus stannar hon till och hälsar glatt. 

– Eriks fönsterputs är en kund som passar oss väldigt bra. I och med att mikrofiberdukarna bara ska tvättas och inte vikas eller strykas så är det är ett enkelt uppdrag som alla våra medarbetare klarar av, säger Jasmina Todosijevic.

Hon och Marcus har kontinuerlig kontakt kring uppdraget via telefon, så i dessa coronatider blir det ett kärt återseende att träffas på riktigt.

– Vi har ett nära samarbete där det finns en förståelse från båda håll. Vi kan vara flexibla till exempel om Marcus ringer och vill ha en extra hämtning. Då hjälper vi till, säger Jasmina.

Utmaning

När Eriks fönsterputs växte och startade fler lokala depåer i södra Sverige behövde de en extern tvättjänst för de mikrofiberdukar som fönsterputsarna använder i sitt arbete. De behövde en leverantör som kunde garantera kvalitet, noggrannhet och flexibilitet.

 

Lösning

Samhall skräddarsydde en lösning som innebär att Samhalls medarbetare hämtar smutsiga putsdukar i sex av Erik fönsterputs sju depåer i Sydsverige. Vid samma tillfälle lämnar de samma antal rena putsdukar. Hämtningarna görs enligt ett fast schema, men Samhall gör även extra hämtningar/lämningar vid behov.

 

Effekt

Utöver en prisvärd och högkvalitativ tjänst går samarbetet med Samhall i linje med Eriks fönsterputs egna värderingar, både när det gäller klimatarbete och social hållbarhet. Eriks fönsterputs har även anställt fyra tidigare Samhallmedarbetare som i dag jobbar som fönsterputsare.

Under 2020 började projektet med nya arbetskläder till Samhalls alla anställda, ett stort uppdrag med ett stort ansvar. Vi tar det på allvar, just för att det är en möjlighet för oss att göra stor skillnad – för planeten som vi tillsammans har ansvar för.

I den här filmen berättar vår hållbarhetschef om hur vi tänker, och varför vi tänker så. Vi hoppas att du vill följa med oss på resan. Läs mer på samhall.se/nyaklader

På textilfabriken i Kiruna tar Samhalls medarbetare hand om trasiga kläder och textilier. De rutinerade sömmerskorna Hannele och Ann-Marie trivs med jobbet – och känner samtidigt stolthet över att bidra till ett mer hållbart samhälle.

I Kiruna, i nordligaste Sverige, ligger en av Samhalls egna textilfabriker. Här har medarbetare tagit hand om kläder och reparerat textiler i över 37 år.

Samhalls sömmerska Hannele Pahajoki har arbetat på anläggningen sedan starten.

– Jag tycker om att sy och att hjälpa människor behålla sina kläder hela, säger hon.

Jag vill att vi ska ta hand om våra saker bättre.

Hennele

Varje dag tar personalen emot textilbeställningar från både privatpersoner och företag i trakten. Bland annat har man tagit emot uppdrag från det svenska rymdbolaget Esrange. Sömmerskekollegan Anne-Marie Tori trivs på jobbet och med de mångsidiga arbetsuppgifterna.

– Ena dagen kan du fålla byxor och nästa gång kan du sy en gardin. Det blir variation hela tiden.

Både Anne-Marie och Hannele brinner för att dela med sig av sin kunskap och erfarenhet vidare. Därför lär de ut sina tekniker till nästa generation medarbetare. Det huvudsakliga målet är dock att få människors kläder att hålla längre och att alla ska lära sig ta hand om sina textiler.

– Jag vill att vi ska ta hand om våra saker bättre, säger Hannele.

Att välja ett hållbart alternativ när det gäller alla typer av textilier är viktigt. På så vis får de en längre livslängd, påpekar sömmerskorna.

– Det blir mer slit och släng. Jag tror att det beror på att vi är ganska dåliga på att ta hand om till exempel kläder och elektronik, säger Anne-Marie och tillägger:

– Man har fått lära sig av sina föräldrar att ta hand om naturtillgångar och kläder.

Hannele tycker att den yngre generationen har ett ansvar i att lära sig ta hand om sina kläder.

– Det är klart. För vi måste ta hand om vår planet, säger hon.

På Toyotas fabrik i Mjölby arbetar idag runt 1300 anställda med att tillverka och producera lagertruckar. Varje fredag hämtar Samhall upp de skyddskläder som har använts ute i produktionen under veckan i utbyte mot hel och ren tvätt direkt från tvätteriet. All tvätt levereras till respektive medarbetares tvättfack, som de sedan hämtar upp själva. Att erbjuda hela och rena skyddskläder till medarbetarna är lika mycket en säkerhetsfråga som en hygienfråga, menar Maria Välitalo Sustainability Manager på Toyota.

– Vi jobbar väldigt aktivt med våra certifieringar och hållbarhetsfrågor, förklarar hon.  Det är alltifrån hur vi kan minimera vår miljöpåverkan, optimera säkerheten för våra medarbetare i fabrik och olika inkluderingsfrågor. Där är Samhall en väldigt bra samarbetspartner för oss.

Bild på tre personer som står lutade på en kartong med loggan Toyota. Lådan står på en maskin som lyfter tunga objekt.
Örjan Svärdell, Maria Välitalo och Agnes Persson på Toyota

Trasiga kläder lagas i den mån det är möjligt

Samarbetet mellan Samhall och Toyota inleddes våren 2019 då Toyota eftersökte en pålitlig och kvalitativ tvättleverantör som kunde leva upp till deras höga krav inom miljö och säkerhet.

– När vi gör upphandlingar och köper in tjänster så är det helheten som bedöms, förklarar Agnes Persson, Tactical buyer, på Toyota. Samhall svarade upp mot de krav vi hade och arbetade dessutom med samhällsfrågor. Det var någonting som vi såg väldigt positivt på.

Idag sköts all tvätt på Samhalls tvätteri i Vimmerby. Trasiga plagg repareras i den mån det är möjligt innan de sorteras och levereras till respektive medarbetare hos Toyota. Samhall håller också lager åt Toyota för insortering av nya plagg när de behöver bytas ut. Att erbjuda sömnad av trasiga kläder ger längre livslängd åt kläderna vilket bidrar till en minskad miljöpåverkan.

Rätt förutsättningar för ett långsiktigt samarbete

Med 15 000 plagg i omlopp är öppenhet och transparens en förutsättning för ett långsiktigt och bra samarbete parterna emellan.

– Vi känner oss väldigt trygga med den insyn vi har i Samhalls processer, berättar Agnes Persson. Vi har besökt tvätteriet i Vimmerby vid ett flertal tillfällen för att skapa förståelse för varandras arbete. Sedan har vi regelbundna avstämningar, om allt går enligt plan eller om det finns saker vi måste utveckla.

Örjan Svärdell är operativt ansvarig över arbetskläder på Toyota och den som har direktkontakt med tvätteriet och medarbetarna på Samhall om något behöver ändras.

– Samhall har väldigt lyhörda och engagerade medarbetare som gärna förbättrar och utvecklar tjänsten om det är något vi vill skruva på, berättar han. De snappar upp saker, tar det vidare och kommer tillbaka med svar på hur vi kan lösa saker och ting. Det är en dialog som är väldigt uppskattad. 

– Att vi får hela och rena plagg tillbaka och samtidigt bidrar till att fler människor får komma ut i arbetslivet känns väldigt bra, säger Agnes Persson. Det är positivt för alla. 

Utmaning:

När Toyota gick från en hyrlösning av plagg till att äga sina egna, behövde de en pålitlig tvättpartner som kunde leva upp till deras certifieringar inom miljö och säkerhet. Utöver en samarbetspartner som arbetade aktivt med hållbarhetsfrågor, eftersökte de även en prisvärd och kvalitativ tjänst med långsiktiga lösningar.

Lösning:

Samhall skräddarsydde en lösning efter Toyotas önskemål och behov. Idag säkerställer de att 1300 medarbetare på Toyota har hela och rena kläder i enlighet med deras certifieringar och standardkrav.  Samt att rätt kläder levereras till rätt medarbetare efter tvätt och eventuell lagning.

Effekt:

Utöver en prisvärd och kvalitativ tjänst har Toyota i samarbetet med Samhall hittat en leverantör som delar deras värdegrund om minimerad miljöpåverkan och en mer inkluderande arbetsplats. Att genom samarbetet även få möjlighet att bidra till att fler människor kommer ut i arbetslivet, är något som uppskattas och ligger i linje med Toyotas övergripande vision om ett hållbarare samhälle.

Det bästa man kan göra för miljön är att maximera användandet av redan nyttjade produkter. När det kommer till barnkläder behöver föräldrar uppgradera sina barns garderober många gånger under uppväxten trots att kläderna ännu inte gjort sitt. Detta tar Hyber fasta på med sin affärsidé, som bygger på att föräldrar prenumererar på klädpaket via medlemskap. När barnen växer ur sina kläder skickas de enkelt tillbaka och byts mot större storlekar i stället för att hamna i en låda på vinden. På så vis sparar man både på miljön och plånboken.

Hyber har haft ett samarbete med Samhall sedan april i år och uppdraget sysselsätter för närvarande ett team på tio personer. Jimmy Nelsing, 31 år, är en av dem. Han hälsar på oss med en pigg blick och guidar förbi otaliga lagerhyllor, där bruna pappkartonger med kläder i står på rad. De är märkta med sitt innehåll så att det ska gå lätt att hitta rätt varor när de ska packas. Precis intill lagret finns bearbetningsplatser, exempelvis kontroll och packbord. En bit bort bildar ett gäng tvättmaskiner en öppen korridor mot returrummet.

– Just nu använder vi skyddskläder när vi packar upp där inne, på grund av corona, förklarar Jimmy Nelsing. Han har gått från att vara långtidsarbetslös och deprimerad till att bli driftledare på bara ett och ett halvt år. Det som är bra med Samhall är att ingen är emot dig.

Det som är bra med Samhall är att ingen är emot dig du får bara stöd

Jimmy Nelsing.

Jimmy berättar att Samhall tidigt såg hans potential och skickade honom på flera utbildningar. Nu sköter han den dagliga driften, skapar arbetsrutiner och ser till att de följs. Det mest utmanande med mitt jobb är att hitta rätt arbetsuppgifter till oss medarbetare, för vi är väldigt olika. En del har exempelvis hörsel eller synnedsättning och vissa har svårt att gå. Det gäller att planera så att allas vardag fungerar och känns meningsfull.

Vid kontrollbordet sitter Ann Wennergren, 59 år, och granskar en blågrön barnjacka. Hon synar omsorgsfullt alla sömmar, vänder, vrider och säkerställer att plagget är i gott skick. Därefter viker hon jackan och lägger den i en stor plastback. Ett par svarta skalbyxor får sedan samma behandling. Ann har jobbat som sömmerska i 15 år och är nu teamledare på tvätteriet.

Det är väldigt, väldigt roligt att arbeta med detta. Kläderna är så fina och det är ett bra syfte att återvinna kläderna igen och igen, så som Hyber gör.

Ann Wennergren, teamledare på Samhall.
Jeton Pacolli, lagerarbetare.

Ann Wennergren understryker att hon verkligen trivs med sitt jobb. Samhall är en trygg arbetsplats. Man får vara den man är och det känns skönt. Jag tycker att alla människor är lika värda och gillar att hjälpa till när jag kan, så att vara teamledare passar mig. Hon fortsätter: 

– Jag brukar alltid försöka skoja till det och säga: ’Nu ser det väl lite galet ut? Blir det inte bättre om du gör på det här viset?’ Jag tror att man ska vara sådan mjuk och inte ställa sig och gapa på någon. 

Susannne Abrahamsson Alfredsson , 48 år, är det just detta faktum som gör att hon uppskattar jobbet extra mycket.

– Mina jobbarkompisar är A och O, men att vara med och se hur produkterna hyrs ut och kommer tillbaka på det här sättet, det är väldigt givande. Hyber är en smart grej som bidrar till en bättre framtid, säger hon.

När Susanne tappar sin krycka i golvet reser sig kollegan Ahmad Palhasal, 23, istinktivt för att plocka upp den. Ahmad är ny. Han har bara jobbat med Hybers varor i några veckor. Ändå verkar han redan ha kommit de andra nära. Det är inte så konstigt egentligen. Den röda tråden på Samhall och Hyber är omtanke. Omtanke om varandra och om planeten. Susanne och Ahmad har liknande arbetsuppgifter och beskriver sig själva som ”alltiallo”. De tar emot returer, packar upp kläder, räknar och inventerar, kollar att allt är okej, lägger i ordning på hyllor och städar. Ibland bistår de även med tvätten.

– Vi hjälps åt. Alla är snälla som jobbar här, säger Ahmad.

Ahmad Palhasal lagerarbetare.

M arkus Hjelm är en av Hybers tre grundare. För fem år sedan var han i en fas i livet då vänner och bekanta uttryckte en oro för hur dyrt det var att förse sina familjer med bra produkter, samtidigt som han själv hade funderat mycket på hur ohållbart vi människor konsumerar. Det blev startskottet på Hyber.

– Vi vill bli den tryggaste plattformen och mötesplatsen för uthyrning av barnprodukter. För oss är det viktigt att hålla det enkelt, framförallt för att vi är med och bryter ett invant beteende. Ju fler vi når, desto mindre belastar vi miljön, säger Markus Hjelm.

Men Hybers insatser för omvärlden stannar inte där. Företaget märker även sina kläder med RFID-chip, så de kan mäta hur länge plaggen lever och presterar. På sikt ska deras medlemmar kunna veta hur mycket koldioxid de sparar genom att hyra en viss produkt. Markus Hjelm förklarar att samarbetet med Samhall är exakt rätt för Hyber och att de ser det långsiktigt.

– Vi är ett litet bolag med stora ambitioner. I vår modell finns det moment som kräver handpåläggning och erfarenhet av textilier. Det är inte vem som helst som kan laga våra grejer. Vi behöver en partner som har muskler att ta hand om alla våra lösa bitar och det har vi hittat här. Han lägger till:

– Samhalls sociala ansvar tangerar precis hur vi profilerar oss och vad vi vill investera i. Vi är dessutom väldigt nöjda med dem.

Markus Hjelm en av grundarna av Hyber.

Kanske har framgångssagan Hyber inspirerat medarbetarna på den lilla arbetsplatsen i Uddevalla. Jeton Pacolli, 29, drömmer om att starta eget företag en dag. Han vill vara den där chefen som låter de anställda ta egna beslut. I dagsläget är Jeton lagerarbetare för Hybers produkter och för honom innebär rollen en både trygg och rolig tillvaro.

– När allt går i ett och jag löser saker gång på gång, eller när någon på Hyber skriver till oss och säger att vi är stjärnor, då känner jag mig väldigt bra. Om de är glada och nöjda så är vi det också, säger han.

Uppdrag

Se till att Hybers kunder får sina valda produkter i tid, att de alltid är hela och rena och att de kvalitetssäkras och lagerförs mellan användningarna.

Lösning

Samhalls personal har hand om hela kedjan. Medarbetarna behandlar ordrarna, tvättar, lagar, kontrollerar, packar och skickar produkterna till kunderna. De tar också emot returerna och inventerar de paket som kommer åter till lagret.

Effekt

Hyber kan koncentrera sig på de affärsmässiga delarna av ruljangsen och har möjlighet att skala upp sin verksamhet utan risk för flaskhalseffekt. Tack vare Samhalls flexibilitet och kompetenta medarbetare kan Hyber växa så fort som marknaden tillåter.

Om Hyber

Hyber grundades 2015 av Markus Hjelm, Douglas Heidergren och Olivia Rothschild efter en idé om att återanvända kvalitetsprodukter till barn genom att hyra ut dem. Familjer som använder Hyber och inte köper nytt har i genomsnitt sparat 2 623 kronor per barn. Samtidigt gör de en insats för miljön. Att hyra kläder innebär nämligen att såväl nyproduktionen som avfallet av textilier minskar. Hyber började med ett litet förråd i Stockholm och tog sig därifrån till att bli en aktör i Borås. Efter att ha vuxit ur även dessa faciliteter fann Hyber Samhall i Uddevalla. Sedan april 2020 tar Samhall hand om allt från returer och tvätt till torkning, lagning, lagerhållning och utskick till Hybers medlemmar. Till dagens datum har barnen som använder Hybers kläder vuxit så många centimetrar med tjänsten att de tillsammans är högre än Turning Torso i Malmö.



Det nystartade seniorboendet Silver Life ska ge de boende all service de behöver. För grundaren Peje Emilsson är det självklart att bygga verksamheter där alla kan vara med och där var och ens förmåga tas tillvara på bästa sätt.

Utsikten över Baggensfjärden är bedövande vacker med blek februarisol och glittrande vågor. I matsalen med stora fönster och sober inredning i grått och vitt är det eftermiddagslugnt. Lunchen är över, men några boende dröjer sig kvar med en kopp kaffe och lite brädspel.

Det skulle kunna vara ett klassiskt skärgårdspensionat med anor från början av förra seklet. Men det är det inte – även om huvudbyggnaden från 1909 är ritad av Ferdinand Boberg. 

Vi befinner oss på Silver Life i Nacka, ett seniorboende som är något utöver det vanliga. 

Här finns just nu 15 seniorlägenheter och ett vård- och omsorgsboende med totalt 54 vårdplatser. Anläggningen kommer successivt byggas ut med ytterligare 100 lägenheter.

Nacka i Stockholm är det första av Silver Lifes tre seniorboenden. Senare i år öppnar ett boende i Täby och 2021 slår Upplands Väsby upp portarna. 

Ägare Peje Emilsson och vd Mats Sundbom.

Grundare och största ägare av Silver Life är entreprenören Peje Emilsson, för många känd som den som startade kommunikationsbyrån Kreab, analysföretaget Demoskop och friskolekedjan Kunskapsskolan. 

För mig har det alltid varit självklart att bygga verksamheter där alla kan vara med och där var och ens förmåga tas tillvara på bästa sätt.

Med Silver Life vill han ge människor större inflytande över sitt åldrande. Här ska de erbjudas all den hjälp och service de behöver allt eftersom behoven ökar.

– Jag brukar säga att man här ska kunna gå från ”go go”, till ”slow go” till ”no go”, säger Peje Emilsson när han och Silver Lifes vd Mats Sundbom guidar oss runt i lokalerna.

Det syns tydligt att ambitionerna är höga när det gäller arkitektur och design. Det gäller också maten som tillagas och serveras här.

– Den ska hålla sådan klass att den lockar även matgäster som inte bor här, förklarar Mats Sundbom.

En annan viktig byggsten är tekniska lösningar som dels ska underlätta arbetet för personalen, dels göra det lättare för de äldre att ta hand om sig själva. Till exempel har rummen på vård- och omsorgsboendet höj- och sänkbara toaletter liksom handfat och sängar med inbyggd våg. Dessutom kan sängarna larma personal när de boende är på väg upp ur sängen mitt i natten eller om madrassen blivit blöt. 

Hans Jonsson är vaktmästare på Silver Life och en av tio medarbetare från Samhall som arbetar på äldreboendet. Han har tidigare jobbat inom byggbranschen, men en ryggskada tvingade honom att byta jobb. Nu har han istället möjlighet att ge bra service på boendet.

Men det viktigaste av allt är ändå människorna som arbetar på Silver Life. Det är de som ska stå för trygghet, kontinuitet och professionalitet. Här är alla medarbetare lika viktiga och bidrar med det som de är bäst på.

Och här är de tio medarbetarna från Samhall en viktig resurs. Deras uppdrag är att ta hand om flera av kringtjänsterna och på så sätt avlasta undersköterskor och annan vårdande personal.

– Med det upplägget kan undersköterskorna helt ägna sig åt de boende genom att medarbetarna från Samhall sköter städning, vaktmästeri, mattransport och trädgårdsskötsel, säger Peje Emilsson.

Beslutet att samarbeta med Samhall tog han redan på planeringsstadiet av Silver Life. 

– För mig har det alltid varit självklart att bygga verksamheter där alla kan vara med och där var och ens förmåga tas tillvara på bästa sätt. Så var det när jag startade Kreab och Kunskapsskolan och lika självklart är det nu, säger han.

Som flerårig medlem i Visa vägen-juryn har han imponerats av hur många företag som förstått vikten av att vara inkluderande och aktivt arbetat för att skapa mångfald i sin verksamhet. 

– För mig är mångfald en självklar del i ett gott samhälle. Vi vill hyvla ner trösklarna som gör att människor slås ut i arbetslivet. Här får man arbeta efter sina förutsättningar och då måste arbetsplatsen utformas så att alla kan vara med.

Vid receptionen träffar vi en av medarbetarna från Samhall: Hans Jonsson. Han är vaktmästare på Silver Life och hjälper till där det behövs. I dag har han hjälpt boende att flytta möbler och att sätta upp en spegel. 

– Det här är en underbar arbetsplats och jag trivs verkligen bra både med de boende och mina kollegor, säger han.  •