Asim Begic är skyddsombud och fackligt ombud i Tierp. I hela sitt liv har han varit engagerad i frågor som gör livet bättre för hans medmänniskor.

Då och då sker det saker som får Asim Begic att känna sig extra stolt. Som för några veckor sedan när två kollegor hade rykt ihop ute på ett jobb.

– De var jättesura. Men jag fick dem att inse att vi måste samarbeta, att det brukar lösa sig om vi lyssnar på varandra. För det handlar ofta inte bara om jobbet, det kan lika gärna vara någon som har en dålig dag eller sjuka barn, säger han.

1992 kom Asim Begic som 23-åring till Ystad från Bosnien på grund av kriget. Senare hamnade han i Göteborg. Han trivdes, men sjukdomar som Crohns sjukdom, astma och reumatism gjorde det svårt för honom att hänga med när han skulle komplettera sina skolbetyg. Han valde då att engagera sig i Svenska kyrkan och Stadsmissionen.

För tretton år sedan började han på Samhall i Göteborg, där han körde ut mat till äldre och sjuka. År 2018 flyttade han till Tierp. Han började städa på Arlanda och trivdes. Men så kom covid och Asim fick en plats på Samhalls kontor i Tierp, där ett 60-tal medarbetare arbetar med uppdrag åt lokala företag och kommunen, som tvätt, städning och inhandling för äldre.

Asim kör ut sina kollegor till arbetsplatser och städar, men är också skyddsombud och förtroendevald inom IF Metall.

– Jag vill engagera mig för att vi ska få en bättre arbetsmiljö. Det är också viktigt att människor lär sig svenska språket och det svenska samhället, säger Asim Begic.

Så häromveckan pratade Asim om svenska län med sina kollegor. Han får också svara på frågor om hur saker fungerar i samhället eller vad uttryck som ”var skåpet ska stå” betyder.

Jag vill engagera mig för att vi ska få en bättre arbetsmiljö. Det är också viktigt att människor lär sig svenska språket och det svenska samhället.

Asim Begic

Människorna på Samhall i Tierp har ett stort hjärta, enligt Asim Begic.

– Vi skrattar och hjälper varandra. Utanför jobbet handlar det ofta om småtjänster som att hämta något med bil, eller hjälpa någon som ska flytta, åka till soptippen eller handla på Ikea, berättar han.

I rollen som skyddsombud upplever han att Samhall går i rätt riktning.

– Efter att vi fick en ny ledning känns det som att den tänker mer på arbetsmiljön och att medarbetarna har olika förutsättningar, säger han.

Asim Begic läser gärna och mycket, allra helst Per Anders Fogelström, Vilhelm Moberg och Marianne Fredriksson. Han ser även på äldre fotbollsmatcher på Youtube, med lag som Ajax, IFK Göteborg, och Benfica. Favoritspelarna är Glenn Hysén, Torbjörn Nilsson och Johan Cruyff.

– Dagens fotboll handlar bara pengar, ingen spelar med längre hjärtat.

Brukaren Mikael Taskinen tycker att det är roligt när de kommer. Samhalls städare berikar hans vardag när de fyller lägenheten med moppar, trasor och skratt.
Samtidigt har hemtjänsten fått mer tid över till annat.

Mikael Taskinen myser i soffan. När Mikael Pira och Monica Nilsson från Samhall bär in dammsugaren i hallen vet han att det blir bra. Nu får han golven moppade, bokhyllan dammad och en skinande ren toalett. Dessutom får han en chans att småprata en stund med Samhallpersonalen.

– Det är kul när de kommer. De är duktiga på att städa och bjuder alltid på glada leenden, säger han.

Mikael Taskinen i Anderstorp är inte ensam. Sedan ett drygt år tillbaka städar Samhall hos ett åttiotal brukare i Gislaveds kommun. I första hand besöker de omsorgstagare som enbart behöver hjälp med städningen i hemmet, men som för övrigt klarar sig själva. Men de kan också, som i Mikael Taskinens fall, komplettera hemtjänstens arbete hemma hos en brukare.

– I vanliga fall sköter hemtjänstpersonalen städningen också. När de slipper det kravet kan de lägga mer tid på den personliga omsorgen. Det kan handla om att ta en promenad, spela ett spel, eller dricka en kopp kaffe tillsammans med en brukare, säger enhetschefen Izabela Sowa.

Porträttbild på Monica Nilsson. Hon har långt svart hår och bär svart Samhall-uniform.
Monica Nilsson på Samhall.

I det här jobbet känner jag mig behövd och jag älskar att prata med brukarna.

Monica Nilsson, Samhall

Ett uppskattat arbete

Mikael Taskinen får hjälp av hemtjänsten två gånger om dagen. Han bistås med tillsyn och stöd med mediciner och mat. Tidigare skulle också städningen av hans tvårummare hinnas med inom samma tidsram. Det var ofta stressigt för hemtjänstpersonalen och några djupare samtal var det inte tal om mellan dammsugning och golvtvätt.

– Nu har vi fått en helt annan mänsklig kontakt med våra brukare. Samhall är guld värt, säger undersköterskan Linda Pedersen Bogren som jobbar i hemtjänsten i Anderstorp.

Hon har satt sig i soffan hos Mikael Taskinen och pratar bort en stund medan personalen från Samhall städar. På tv:n rullar Eurosport med Scottish Open och en match i snooker. Mikael och Linda diskuterar vilka regler som egentligen gäller på biljardbordet. Mikael Pira sveper in med dammtrasan och lägger sig i samtalet. Han förklarar hur spelarna måste börja med de röda bollarna innan de får putta i de övriga.

– Det bästa med det här jobbet är att träffa brukarna. De är så härliga och goa. Dessutom märker jag att de uppskattar vårt arbete, säger han.

De brukare som har beviljats bistånd med städning får besök av Samhall var tredje vecka. Då rengörs bostaden efter en särskild manual. Kök och toalett är extra noga och Mikael och Monica byter vant ut trasorna mellan rummen.

– Vi städar två rum och kök, inte mer. Om brukarna har större bostäder alternerar vi mellan rummen, förklarar Monica Nilsson.

Monica Nilsson, i svart arbetsuniform, torkar ett vardagsrumsbord. I bakgrunden sitter en äldre man och tittar på tv.
Monica Nilsson på Samhall i Gislaved städar hemma hos Mikael Taskinen.

Arbetar i par

Ett krav från kommunen vid upphandlingen var att brukarna inte skulle behöva möta nya ansikten vid varje städtillfälle. Den delen har löst sig naturligt eftersom Samhalls personal alltid arbetar tillsammans, två och två.

– Vi ser till att det alltid är någon av oss med som de känner sig trygga med, säger Monica Nilsson.

Själv var hon inte jättesugen på jobbet när hon fick frågan om hon ville ingå i städpatrullen. Hon har problem med värk i kroppen och var rädd att städningen skulle bli för fysiskt utmanande. Tidigare hade Monica en mer stillsam tjänst som administratör på Samhall.

– Jag har aldrig ångrat en sekund att jag lät mig övertalas även om jag får ont ibland. I det här jobbet känner jag mig behövd och jag älskar att prata med brukarna, säger hon.

För henne är arbetsdagen slut efter lunch, då har hon arbetat de fyra timmar som ingår i hennes deltidstjänst. Kollegan Mikael Pira, som arbetar heltid, ska tillbaka till kontoret och förbereda schemat inför nästa dag.

– Nu ska jag ringa de brukare som har städning i morgon och berätta att vi kommer. Eftersom det går tre veckor mellan våra besök vill vi påminna om att vi dyker upp. Ingen ska känna sig otrygg när vi knackar på dörren, säger han.

För Humberto Rengifo är fotboll en passion. Men svåra knäproblem har gjort att han fått svårt med arbetslivet. Jobbet på Samhall har gett honom en nystart.
– Jag känner mig behövd och är mycket tacksam över att jobba här, säger Humberto som nu är teamledare på Max Burgers i Tumba.

Humberto Rengifo är sedan årsskiftet ny som teamledare för Samhalls lokalvårdare på Max Burgers i Tumba söder om Stockholm. Han trivs mycket bra med jobbet och utstrålar energi när han går runt med sina kollegor och tittar på städresultatet efter morgonens värv.

– Mycket bra kompis, berömmer han en kollega och drar sig inte för att ge tips och nya utmaningar. 

Det märks att Humberto Rengifo tycker att det är viktigt med småprat, återkoppling och uppmuntring om jobbet.

– Jag vill hitta uppgifter som passar bra för varje person, lära ut vad som ska göras och skapa motivation när det behövs, säger han.

Jag är stolt över att jobba på Samhall.

Humberto Rengifo

Själv är han mycket tacksam för att få jobba på Samhall, eftersom artros och andra svåra knäproblem – bland annat från sin tid som fotbollsspelare i Colombia – gjort det svårt för honom i arbetslivet. 

– Jag är stolt över att jobba på Samhall. De förstår mina problem och här känner jag en känsla av tillhörighet. Jobbet gör att jag känner mig som en normal person, säger Humberto Rengifo.

Hyllad ledare inom föreningslivet

Han berättar om sin uppväxt i Colombia och hur han som tolvåring började med droger och bodde på gatan i Cali, men också om hur fotbollen alltid varit ett ljus för honom och som gav honom en karriär i Colombia. Till Sverige kom han 2001 och bodde först i Luleå. Sedan flytt till Stockholm och jobb som diskare, städare och takskottare.

– I fem år jobbade jag som städare på Karolinska sjukhuset. Jag hade ont i knäna men kämpade på, säger Humberto Rengifo.

Samtidigt såg han hur många unga i söderort där han själv bodde var utsatta och lätt kunde hamna i droger och kriminalitet. Han ville ge dem ett alternativ och engagerade sig som fotbollsledare. Det ledde till jobb för Korpen och Projekt röda linjen, där han genom fotbollen hjälpte 200 unga killar och tjejer från tunnelbanelinjens röda linje från Bredäng till Norsborg. Engagemanget gjorde också att han blev nominerad som Årets eldsjäl inom det ideella föreningslivet.

Det är viktigt att visa respekt och vara snäll. 

Humberto Rengifo 

Knäproblemen tilltog och till slut kunde han inte fortsätta med jobbet på Karolinska. 2018 kom han till Samhall och började en driftledarutbildning på Samhall. 

– Vi såg tidigt Humbertos ledaregenskaper, att det här är en kille som gillar att ta ansvar och som kunderna gillar, säger Teija Lövquist som då jobbade med något som hette Utvecklingshjulet på Samhall och i dag är områdeschef med ansvar för bland annat Humbertos arbetsplats.

Mer om Humberto

Namn: Humberto Rengifo.

Ålder: 57.

Arbetsuppgifter: Teamledare för lokalvårdarna på Max Burgers i Tumba.

Gör på fritiden: Lagar mat och tittar på fotboll. ”Älskar Real Madrid”.

Drömmar: ”Drömmer om att köpa ett hus till min mamma i Colombia där vi kan bo tillsammans. Hon har alltid trott på mig”.

Humberto Rengifo står tillsammans med sin kollega bakom disken på restaurangen. De skrattar båda två.
Humberto Rengifo (t.h) tillsammans med sina kollegor på Max Burgers i Tumba.

Stort arbetsglädje på jobbet

För Samhall har Humberto varit driftledare på Tamro och även arbetat på bland annat Ikea, Heron City och Coop innan tjänsten som teamledare på Max Burgers i Tumba. 

 – Humberto ser det fina hos alla och kan lyfta fram det. Han är alltid på gott humör, är otroligt lojal och har hög moral. Sedan är han också en god instruktör och ser till att alla har något att göra och vet hur det ska göras, säger Teija Lövquist.

Peter Ostermeier är en av Humbertos kollegor på Max Burgers:

– Vi har ett bra team här och Humberto är en del i det. Han vet vad han håller på med. Vi skojar en del och lär av varandra, säger han.

Humberto Rengifo går med en sopmaskin och tvättar golvet i en max-restaurang. I förgrunden syns en beställnignsmaskin.
Sedan årsskiftet arbetar Humberto Rengifo som teamledare för Samhalls lokalvårdare på Max Burgers i Tumba. 

Humberto lyfter fram betydelsen av bra kommunikation – både med kollegor på restaurangen och sina överordnade på Samhall men också med kunden så klart.

– Det är viktigt att visa respekt och vara snäll. Vi ska göra det kunden beställt, lyssna på hur de tycker att vi har utfört jobbet och att vi alltid ska hälsa god morgon och hejdå, trevlig dag. På samma sätt vill jag känna in vilka som jobbar med mig så att vi kan skapa förståelse för varandra och utföra ett bra jobb, säger Humberto.

Han får beröm av Sarah Öhrland som är restaurangchef på Max Burgers i Tumba:

– Jag upplever Humberto som en duktig medarbetare som alltid kommer in och är glad och positiv på jobbet. Han är väldigt ansvarstagande, säger hon och tillägger att Humberto kan vara en riktig glädjespridare i sin grupp.

– Han är även en bra lyssnare och tar till sig all feedback som man ger honom, framhåller Sarah Öhrland.

Humberto Rengifos tips för att skapa arbetsglädje

  • Det är viktigt att visa respekt och vara snäll
  • Alltid hälsa god morgon, hejdå och trevlig dag.
    Dessutom: Vi ska göra det kunden beställt och lyssna på hur de tycker att vi har utfört jobbet.

Samhall får fortsatt förtroende att leverera lokalvårdstjänster till Swedavia.
De nya avtalen sträcker sig till 2024 och innefattar flygplatserna Arlanda och Bromma.

Samhall har sedan 2015 utfört lokalvårdstjänster i ett nära partnerskap med Swedavia på Arlanda. Sedan dess har avtalen förhandlats om och Samhall har utökat omfattningen med det statligt ägda företaget till att nu gälla lokalvårdsverksamhet inom tre avtalsområden för Stockholmsflygplatserna Arlanda och Bromma.

– Jag är otroligt stolt att Samhall får förlängt uppdrag på både Arlanda och Bromma, det här är ett kvitto på att våra duktiga medarbetare gör ett väl utfört arbete. Swedavia är en viktig och uppskattad kund föra våra medarbetare och för oss som företag, säger Lise-Lott Jensen, key account manager på Samhall.

Det är mycket glädjande att vi kunnat förlänga avtalen med Swedavia. 

Lise-Lott Jensen, key account manager på Samhall.

Avtalet för Arlanda flygplats omfattar bland annat Terminal 2, 3, 4, Sky city, Skybridge och ungefär 50–60 driftbyggnader. På Bromma flygplats handlar det om en yta på 7 000 kvadratmeter och där omfattar avtalet även fönsterputs. Totalt handlar det om ytor på över 77 000 kvadratmeter på de båda flygplatserna som ska skötas dygnet runt, sju dagar i veckan alla dagar om året. Avtalen sträcker sig till augusti 2024.

– Det är mycket glädjande att vi kunnat förlänga avtalen med Swedavia. Det innebär att vi är ensam leverantör till Swedavia och sköter all lokalvård på flygplatserna i Stockholm! Det betyder också många, viktiga arbetstillfällen där vi kan utveckla våra medarbetare, säger Lise-Lott Jensen.

Hon riktar samtidigt ett stort tack till alla inblandade Samhall-medarbetare och ger särskilt beröm till de som jobbar i den dagliga driften på flygplatserna.

– Det är med era insatser som vi har en nöjd kund och som gjort dessa avtalsförlängningar möjliga. Nu hoppas vi också att pandemin snart är över och att vi kan återgå till ”det nya normala”, säger Lise-Lott Jensen.

Mångfald, inkludering och socialt ansvar kan gå hand i hand med affärsnytta. Det visar Samhalls samarbete med Max Burgers. Företaget har också bidragit till att uppfylla många medarbetares dröm – att få en fast tjänst på egna meriter.

Alla kan bidra och alla är bra på något. Det är den svenska hamburgerkedjan Max Burgers fasta övertygelse. Det är också en av drivkrafterna bakom företagets långa samarbete med Samhall. 

– Vi är väldigt breda i hur vi söker nya talanger till Max, och Samhall som har i uppdrag att hitta utvecklande arbeten för personer med funktionsnedsättning passar väl in i våra värderingar om ett samhälle för alla och allas lika värde, säger Christoffer Bergfors, vice vd för Max Burgers.

Samarbetet har inneburit att Samhall i dag är leverantör av all lokalvård till företagets restauranger. Genom åren har dessutom cirka 200 medarbetare gått från en anställning på Samhall till en fast tjänst på Max. För att vara rustad för en så kallad övergång krävs god känsla för service, ordningssinne, punktlighet och en förmåga att kunna arbeta ganska självständigt. 

– Sedan kan vi oftast inte erbjuda en heltidstjänst, så personer som vill jobba deltid har lättare att få jobb hos oss. Med rätt matchning vill vi gärna erbjuda fler från Samhall ett jobb på Max, säger Christoffer Bergfors. 

Bild på Christoffer Bergfors som sitter med armarna i kors framför en Max-restaurang.

Att jobba med ett företag av Samhalls storlek gör att det känns tryggt.

Christoffer Bergfors, vice vd för Max Burgers.

För Max handlar partnerskapet med Samhall även om affärsnytta. Här är kompetensförsörjning och rekrytering av rätt talanger en viktig del. En annan aspekt av affärsnyttan är att ha en bra mix av människor som utvecklar företaget och bidrar till en bra helhet, förklarar Christoffer Bergfors.

– Vi är också väldigt glada och tacksamma för att medarbetare som vi har rekryterat från Samhall stannar kvar hos oss länge. När det gäller uppdraget med att städa våra lokaler så är det viktigt för oss att få kontinuitet och pålitliga leveranser. Att jobba med ett företag av Samhalls storlek gör att det känns tryggt, säger han.

God stämning på arbetsplatsen

Christoffer Bergfors lyfter fram att medarbetare från Samhall bidrar positivt till företaget på många sätt – från att få restaurangernas besökare att känna sig välkomna till att skapa engagemang och höja stämningen i personalgrupperna. 

– Genom att ta vara på människors möjligheter skapar vi nya lösningar, något som resulterar i en miljö där alla känner sig välkomna, såväl medarbetare som gäster. På Max jobbar vi för att se till individen och personlig utveckling hos våra medarbetare.

Och att många personer bidragit positivt till företaget har inte gått spårlöst förbi.

– Vi har flera Samhall-medarbetare som utsetts till ”Årets medarbetare” på vår årliga gala. De började på Samhall för att sedan fortsätta på Max, berättar Christoffer Bergfors.

Mer om samarbetet

  • Max Burgers samarbete med Samhall startade 2003 för att skapa nya vägar in på arbetsmarknaden för personer med funktionsvariationer.
  • I dag arbetar cirka 900 av Samhalls medarbetare med lokalvård, yttre fastighetsskötsel och andra kringtjänster i någon av Max 142 restauranger i Sverige.
  • Under 2020 tecknades ett nytt samarbetsavtal. Utöver servicetjänsterna innebär avtalet en gemensam strategi för hur fler Samhallmedarbetare kan få en anställning hos Max Burgers.
  • Cirka 200 medarbetare har hittills gjort en övergång, det vill säga gått från anställning på Samhall till en tillsvidaretjänst på Max.

Men ingen framgång kommer helt utan utmaningar. 

Tack vare ett starkt engagemang från Max har lösningar och särskilda anpassningar tagits fram i syfte att utveckla det dagliga arbetet. Det har till exempel handlat om att ta fram anpassade instruktioner, checklistor och rutiner som underlättar jobbvardagen. Dessutom har alla restaurangchefer utbildats i att leda med mångfald.  

– Genom att vi jobbat så länge tillsammans växer en anda fram som gör att allt går om man vill. Att prata med varandra och ha en dialog gör att man löser utmaningar, konstaterar Christoffer Bergfors.

Max vill inspirera andra

I familjeföretaget har helhetstänkande och en bred syn på hållbarhet gått som en röd tråd sedan starten av en grillkiosk i Gällivare 1968. Redan 1969 återvanns wellpapp och genom åren har snabbmatskedjans menyer blivit allt grönare. Men strävan mot en mer hälsosam matkultur med lägre klimatavtryck kan också gå hand i hand med en positiv samhällsutveckling, menar företagsledningen. Därför finns sedan många år tillbaka även en vision om rättvisa och social hållbarhet. I detta arbete ingår ett flertal projekt som arbetar mot fattigdom i många olika utsatta länder världen över, men också målsättningen att bidra till en mer inkluderande och öppen arbetsmarknad i Sverige genom rekrytering av personer med olika bakgrund och förutsättningar. 

Christoffer Bergfors berättar att engagemanget för mångsidig hållbarhet och viljan att vara en god kraft i samhället kommer från hans pappa Curt Bergfors, företagets grundare och huvudägare.

– Det har alltid funnits där som en stark värdering om att göra skillnad på riktigt för människor och jorden vi lever på. Globalt sett är vi ett litet företag så det viktigaste vi kan göra är att vara en förebild och inspirera andra att göra mer. 

I hela sitt yrkesverksamma liv har inkludering varit en självklar del för Ica-handlaren Ulf Schön. Att kunna hjälpa människor att ta sig in på arbetsmarknaden är en samhällsinsats han gärna ägnar sig åt.
– Genom att inkludera alla blir det bra stämning på arbetsplatsen, säger han.

Det är full fart på Ica Kvantum Sollefteå. Personalen packar upp varor och ser till att det ser prydligt ut i hyllor och kyldiskar. Morgonens städning är avslutad och skurmaskinen och städvagnen ska ställas undan. I fikarummet går kaffeautomaten varm. Det råder en familjär stämning och alla är trygga med vad de ska göra. Ulf Schön, Ica-handlare, tar en sväng i butiken och hejar på morgonpigga kunder. Han är en profil i stan som de flesta känner igen.

Ulf Schön startade upp Ica Kvantum Sollefteå 2013 och i personalen jobbar nu en samspelt grupp människor med olika bakgrund, vilket bland annat har kommit till i samarbete med Samhall, Försäkringskassan och SFI.

– Jag ser möjligheten i varje individ och tar emot praktikanter och dem som arbetstränar. Vissa blir kvar här hos oss, säger han.

Tilldelades Visa vägen-priset

Hösten 2021 uppmärksammades Ulf Schöns inkluderingsarbete nationellt, då han fick ta emot det prestigefyllda Visa vägen-priset som Årets eldsjäl, ett arbetsmarknadspris som delas ut till personer som gjort skillnad på riktigt. 

– Jag har visat vägen genom att jobba mycket med inkludering på en mindre ort och det fungerar väldigt bra. Jag hoppas det här priset inspirerar fler inom service och dagligvaruhandel att göra samma sak, säger han.

Det ligger i släkten. Både att driva Ica-butik, och den människosyn som Ulf Schön har. När han var 16 år började han jobba för sin pappa som genom sin Ica-butik hade ett samarbete med särskolan på orten. De ungdomarna blev Ulfs arbetskamrater. Kanske är det en förklaring till varför det aldrig varit några konstigheter för honom att fokusera på människors förmåga och att se möjligheter snarare än hinder. Trösklarna är väldigt låga, för Ulf Schön är övertygad om att arbete är ett bra sätt att bryta utanförskap.

–  Det är så här det ska vara, för syns man inte finns man inte, säger han.

Porträtt av Ulf som står i en Ica-butik.

Jag är en stolt samarbetspartner till Samhall och jag ser fram emot att fortsätta utveckla det.

Ulf Schön, Ica-handlare

Ica Kvantum Sollefteå

Ulf Schön har drivit Ica Kvantum i Sollefteå sedan 2013 och här arbetar runt 60 personer. Butiken är viktig i kommunen, inte bara som mataffär, utan också som medarrangör av idrottsarrangemang och andra sociala evenemang vilka engagerar många Sollefteåbor. 2012 fick Ica Kvantum Sollefteå kommuns miljöpris och 2021 certifierade Kiwa den till en miljösmart butik, helt utan anmärkningar.

Har anställt från Samhall

För många år sedan anställde Ulf Schön två personer med funktionsnedsättning och via samarbetet med Samhall fick två personer därifrån anställning för några år sedan.

– Det fungerar jättebra. Alla är hur duktiga som helst och sköter sina jobb. Det är ordning och reda.

Dialogen med Samhall är en tvåvägskommunikation. Ibland kan Ulf Schön höra av sig för att se om det finns någon lämplig person som vill göra praktik, ibland hör Samhall av sig till honom för att kolla om han kan ta emot praktikanter. Dessutom är det Samhalls personal som sköter städningen i butiken. Carola Granlöf och Lars Westerlund är två av butikens Samhall-medarbetare och de trivs väldigt bra.

– Det här är det bästa stället jag varit på. Personalen är helt underbar. Alla är glada och trevliga och vi får den hjälp vi behöver, säger Lars Westerlund.

Hans önskan är att få bli kvar här och göra praktik i butiken. Allt utom kassan och bageriet känns lockande.

Carola Granlöf har städat i butiken i flera år och menar att här finns en mentalitet som skiljer sig från andra arbetsplatser.

– Är det någon som har synpunkter eller vill att vi fixar något särskilt så tar de det direkt med oss i stället för att gå via chefen. Det är bra, säger hon.

Samhall-medarbetarna Carola Granlöf, Lars Westerlund och Ica-handlaren Ulf Schön står och kontrollerar Carolas tvättning av golvet i ica-butiken.
Samhall-medarbetarna Carola Granlöf, Lars Westerlund och Ica-handlaren Ulf Schön: Sedan samarbetet med Samhall inleddes för fyra år sedan har städningen i butiken fungerat utmärkt. Ulf Schön är väldigt nöjd och har en nära dialog med Carola Granlöf och Lars Westerlund när så behövs.

Ett lyckat samarbete

Samarbetet med städningen har blivit enormt lyckat. För fyra år sedan anlitade Ulf Schön en städfirma som han inte alls var nöjd med. Efter att ha fråga runt lite bland andra Ica-handlare som anlitade Samhall tog han kontakt och sedan dess har städningen av butiken fungerat prickfritt.

– Jag är en stolt samarbetspartner till Samhall och jag ser fram emot att fortsätta utveckla det.

Någon egentlig inkluderingsplan finns inte i företaget. Ulf Schön menar att han alltid jobbat så här, det faller sig naturligt och fungerar väldigt bra.

– Jag driver butiken som jag vill att den ska drivas. Jag kanske inte är närvarande här jämt, men jag är alltid delaktig. Jag arbetar tight med ledningsgruppen på fem personer och vi har samma synsätt. Vi är en trygg organisation.

Att kunna ge människor förutsättningar att ta sig in på arbetsmarknaden är en samhällsinsats som Ulf Schön ser som självklar. Carola Söderlind är områdeschef på Samhall i Sollefteå och menar att samarbetet med Ica Kvantum fungerar jättebra.

– Ulf är väldigt bra med alla medarbetare. Han är öppen för allt och alla. Våra medarbetare som städar där uppskattar honom jättemycket. När personer som varit hos oss vill utvecklas så kan vi fråga Ulf om det finns praktikplats och det är aldrig några problem. Vi vill gärna ha fler sådana samarbeten här i stan, säger hon.

Utmaning

Ica Kvantum i Sollefteå hade problem med det städbolag de anlitade tidigare då de inte klarade av att städa enligt önskemål. Ulf Schön bad om referenser från andra Ica-handlare som anlitade Samhall, och fick bara positiva omdömen.

 

Lösning

Samhall erbjöd en skräddarsydd lösning utifrån Ica Kvantums behov, där både rutiner och schema för hur och när städningen skulle utföras togs fram gemensamt.

 

Effekt

Ulf Schön är nöjd med städningen som nu fungerar fläckfritt både ute i butiken och i bakomliggande utrymmen.

Stora Coop i Birsta utanför Sundsvall är inte vilken stormarknad som helst. Här möts man av personal som stormarknadschefen kallar för Sundsvalls bästa. Sex av de anställda är lokalvårdare från Samhall som bidrar till både bättre arbetsmiljö och större kundglädje.

Tusentals kunder besöker Stora Coop i Birsta varje dag. Här finns Sundsvalls största delikatessdisk och rena lokaler är en förutsättning för att verksamheten ska få hålla öppet.

– Hygien är A och O, berättar stormarknadschefen Johan Cedergren. Samhall lever upp till våra krav med råge och har lyft kvaliteten ordentligt. Att det är rent och fräscht i butiken är en viktig del av kundupplevelsen.


Fotograf: Pär Olert.

Ett steg närmare arbetslivet

I dag har stormarknaden upp till sex medarbetare från Samhall på plats. Deras ansvar är att hålla personalutrymmen och den drygt 7 000 kvadratmeter stora butiksytan fräscha. Det innebär bland annat att städa alla försäljningsytor och se till så att kundvagnar och varukorgar är rena.

– I många andra Coop-butiker hjälper Samhall till med varuplock och andra insatser, som inventering och hantering av avfall och återvinning, säger Johan Cedergren.

Vår målsättning är att medarbetare som visar framfötterna ska kunna bli anställda av oss på Coop.

Johan Cedergren

– I Birsta har vi i första hand hjälp med städ men det händer att vi utvecklar den rollen och de får hjälpa till med annat.

Områden där Samhall har klivit in och tagit mer ansvar är på Coop i Birstas försäljning online där de har hjälpt till med både varuplock och utkörning.

– Vår målsättning är att medarbetare som visar framfötterna ska kunna bli anställda av oss på Coop, berättar Johan Cedergren.

Att både kunna rekrytera medarbetare som brinner för sitt jobb och samtidigt bidra till en mer inkluderande arbetsmarknad känns både meningsfullt och viktigt.

Johan Cedergren, stormarknadschef på Stora Coop i Birsta. Fotograf: Pär Olert.

Yrkesstolthet visar sig i städkvaliteten

Att kvaliteten har blivit bättre tror Johan Cedergren främst beror på det stora engagemang och driv som finns hos Samhalls lokalvårdare. Sedan samarbetet startade för tre år sedan har de blivit en uppskattad del av personalen. De har förbättrat såväl kundupplevelsen som arbetsmiljön, menar Johan Cedergren. Han har många andra städbolag att jämföra med.

– Under mina 25 år i arbetslivet är Samhall det bästa städbolaget jag har haft, det är högsta betyg faktiskt. Det är tydligt att Samhalls personal brinner för det här och har en fantastisk yrkesstolthet.

Under mina 25 år i arbetslivet är Samhall det bästa städbolaget jag har haft, det är högsta betyg faktiskt. Det är tydligt att Samhalls personal brinner för det här och har en fantastisk yrkesstolthet.

Johan Cedergren, stormarknadschef på Coop.

Utmaning

Till Stora Coop i Birsta kommer det tusentals kunder varje dag. Matbutiken behövde ett städbolag som kunde ta hand om det dagliga behovet av städ som uppstår i en stor butik med många besökare och som kunde möta de kvalitetskrav som ställs på de som hanterar livsmedel

 

Lösning

I butiken arbetar i dag sex engagerade medarbetare från Samhall för att dagligen se till att butiksytan och personalutrymmena är rena och städade. De städar golv, gör rent kundvagnar och kundkorgar, torkar av frysdörrar, kyl lock och handtag samt plockar undan i personalrummet. Samhalls personal har även klivit in på andra områden såsom varuplock och utkörning av varor direkt till kund.

 

Effekt

Sedan samarbetet med Samhall inleddes har såväl kundupplevelsen som arbetsmiljön blivit bättre på Coop Birsta. Kunderna kan känna sig trygga med att de handlar i en ren och fräsch butik som lever upp till hårda hygienkrav, medan medarbetarna från Samhall genom sitt engagemang är väldigt uppskattade av personalen. Att bidra till en mer inkluderande arbetsmarknad har även ökat den interna stoltheten bland de anställda.

På Malmö universitet, som har åtta skolor runt om i staden, studerar och arbetar 26 000 elever, anställda och doktorander. Det stora antalet människor som rör sig i de olika byggnaderna kräver lokalvård enligt dagliga rutiner för att hålla rent, minska slitage och skapa en bra studie- och arbetsmiljö. Under 2015 var Malmö universitetet i behov av att hitta ett företag som hade möjlighet att ta sig an det omfattande uppdraget.

– Vi var i behov av ett företag med kompetens och kapacitet att städa sex av våra skolor. Det är en yta på 55 000 kvm som är utspridda över Malmö som kräver lokalvård varje dag, berättar Eva-Marie Strandh, enhetschef för lokalvården på Malmö universitet.

arbetare fyller hink med vatten.
Paula Puporka, teamledare på Samhall.

Höga krav möttes av goda resultat

Efter Malmö universitets önskemål och krav presenterade Samhall en lösning för att möta universitetets behov. Idag arbetar 38 medarbetare från Samhall dagligen med att hålla rent på skolornas kontor, föreläsningssalar och gemensamma utrymmen. De tar även hand om avfallshantering och utför specialstäd under sommaren, vilket bland annat innebär grundvård och möbeltvätt.

— Vi ställde höga krav i upphandlingen. Det skulle vara en prisvärd lösning som gav goda resultat och det har Samhall kunnat leva upp till, säger Eva-Marie Strandh.

arbetare städar golvytor.
Paula Puporka och Azra Brkic jobbar som lokalvårdare på Malmö universitet.

– Vi ställde höga krav i upphandlingen. Det skulle vara en prisvärd lösning som gav goda resultat och det har Samhall kunnat leva upp till

Eva Marie Strandh, lokalvårdschef på Malmö universitet.
Eva Marie Strandh, lokalvårdschef Malmö universitet.

Nytt spelrum för nya satsningar

Utöver rena lokaler har samarbetet med Samhall lett till att Malmö universitet har kunnat lägga både tid och resurser på annat då kostnaden för städ gått ner sedan samarbetet började. Det har bland annat gjort att de har kunnat investera i en ny typ av städutrustning.

– Jag ville installera ozonvatten som är ett verktyg och en metod för att minska användningen av kemikalier. Samhall var direkt med på idéen och var beredda att anpassa tjänsten efter mina önskemål. Det är återkommande i vårt samarbete, att de alltid är positiva till förändring- och förbättringsarbeten.

Samhall anpassade tjänsten efter mina önskemål. Det är återkommande i vårt samarbete, att de alltid är positiva till förändring och förbättringsarbeten.

Eva Marie Strandh, lokalvårdschef på Malmö universitet.

Utmaning

På Malmö universitet rör sig tusentals elever, doktorander och anställda varje dag vilket gör att lokalerna snabbt blir stökiga. Universitets behövde hitta ett företag med stor kompetens inom städ som kunde erbjuda en kostnadseffektiv lösning för den dagliga lokalvården.

Lösning

Samhall skräddarsydde en lösning för att möta Malmö universitets önskemål och krav. På sex av åtta skolor finns nu 38 av Samhalls medarbetare som ansvarar för att lokaler är rena, tar hand om avfallshantering och utför specialstäd under sommaren.

Effekt

Idag är lokaler alltid städade vilket bidrar till en bättre arbets- och studiemiljö för alla som arbetar och studerar på Malmö universitet. Den kostnadseffektiva lösningen som Samhall kunde erbjuda har även lett till att universitetet har kunnat göra nya satsningar och investeringar inom lokalvård.

Kanske har Arlandas lokalvårdare aldrig haft ett så viktigt uppdrag som nu. Även om resandet har minskat så ställer en internationell flygplats som Arlanda höga krav på såväl service som rengöring. Särskilt under en rådande pandemi. Här sticker Samhalls medarbetare ut i sina lysande rosa tröjor.

– Traditionellt sett kanske man vill att en lokalvårdare inte syns och hörs, men vi har alltid tyckt tvärtom, säger Louise Thomson, ansvarig för upphandling och kvalitetssäkring på Swedavia Arlanda Airport. Medarbetarna från Samhall är en viktig del av Arlanda och bidrar till att våra resenärer får en positiv och trygg upplevelse av flygplatsen.

På Arlanda arbetar närmare 450 medarbetare från Samhall med service och lokalvård dygnet runt. Här guidar de resenärer från hela världen till olika terminaler, toaletter och bagageutlämning. Ett jobb som förutom hög servicekänsla och social förmåga, även gynnas av flerspråkiga medarbetare.

Mångfald ger extra service

Arlanda ägs av Swedavia, ett statligt bolag som driver tio av Sveriges flygplatser. De har tagit vara på den mångfald som finns inom Samhall genom att ge alla medarbetare språkflaggor på sina namnskyltar. På så sätt kan resenärer snabbt se vilka av medarbetarna de ska vända sig till om de vill bli guidade på sitt eget språk.

– Det är fantastiskt att kunna erbjuda våra resenärer hjälp på deras eget språk om de behöver det, säger Louise Thomson. På en internationell flygplats som Arlanda är det såklart oerhört värdefullt.

Skräddarsydd tjänst efter Swedavias önskemål

Swedavia inledde sitt samarbete med Samhall 2015 efter att de vunnit upphandlingen av lokalvården. I dag ansvarar de för hela Arlandas lokalvård, vilket omfattar samtliga terminaler och 60 driftsbyggnader.

– Samhall kunde erbjuda en skräddarsydd tjänst utifrån våra önskemål och krav, berättar Louise Thomson. De kan lokalvård, har kompetent ledning och bra stödfunktioner. När vi anlitar Samhall så köper vi inte ett hur utan ett vad. Jag har ingen aning om hur exempelvis ett kalkstensgolv ska hanteras men den typ av kunskap finns hos Samhall.

Samhall kunde erbjuda en skräddarsydd tjänst utifrån våra önskemål och krav

Louise Thomson, ansvarig för upphandling och kvalitetssäkring på Swedavia Arlanda Airport

Stolta medarbetare ger stark gemenskap

Att flera av Samhalls medarbetare har arbetat på Arlanda under många år tror Louise Thomson även bidrar till en starkare sammanhållning bland personalen.

–Trots att Arlanda är en väldigt stor arbetsplats så finns det en stark gemenskap här. Man är stolt över att arbeta på flygplatsen och känner att vi krokar arm och gör det här jobbet tillsammans. Det är en stolthet som Samhall är delaktiga i, säger Louise Thomson.

–Trots att Arlanda är en väldigt stor arbetsplats så finns det en stark gemenskap här. Man är stolt över att arbeta på flygplatsen och känner att vi krokar arm och gör det här, säger Louise Thomson.

Utmaning

För att en stor flygplats som Arlanda ska kunna hålla öppet krävs daglig lokalvård. Swedavia behövde hitta en städ entreprenör som både hade kapacitet att städa flygplatsen och samtidigt verka som servicevärdar i en internationell miljö.

Lösning

Samhall presenterade en lösning på lokalvård efter Swedavias önskemål och krav. I dag arbetar mellan 400 och 450 medarbetare från Samhall på Arlandas samtliga terminaler och i 60 drifts-byggnader, och ser till att flygplatsen är ren och fräsch. Som medarbetare på Arlanda får Samhalls personal även ta rollen som servicevärdar för att hjälpa och guida resenärer rätt.

Effekt

En ren och fräsch flygplats med bra service är avgörande för att både resenärer och anställda får en bra upplevelse av Arlanda, dygnet runt, alla dagar i veckan. Att den mångfald som finns bland Samhalls personal även har lett till att lokalvårdarna många gånger kan bistå resenärer på deras modersmål ger extra värde på en internationell arbetsplats som Arlanda.

Det nystartade seniorboendet Silver Life ska ge de boende all service de behöver. För grundaren Peje Emilsson är det självklart att bygga verksamheter där alla kan vara med och där var och ens förmåga tas tillvara på bästa sätt.

Utsikten över Baggensfjärden är bedövande vacker med blek februarisol och glittrande vågor. I matsalen med stora fönster och sober inredning i grått och vitt är det eftermiddagslugnt. Lunchen är över, men några boende dröjer sig kvar med en kopp kaffe och lite brädspel.

Det skulle kunna vara ett klassiskt skärgårdspensionat med anor från början av förra seklet. Men det är det inte – även om huvudbyggnaden från 1909 är ritad av Ferdinand Boberg. 

Vi befinner oss på Silver Life i Nacka, ett seniorboende som är något utöver det vanliga. 

Här finns just nu 15 seniorlägenheter och ett vård- och omsorgsboende med totalt 54 vårdplatser. Anläggningen kommer successivt byggas ut med ytterligare 100 lägenheter.

Nacka i Stockholm är det första av Silver Lifes tre seniorboenden. Senare i år öppnar ett boende i Täby och 2021 slår Upplands Väsby upp portarna. 

Ägare Peje Emilsson och vd Mats Sundbom.

Grundare och största ägare av Silver Life är entreprenören Peje Emilsson, för många känd som den som startade kommunikationsbyrån Kreab, analysföretaget Demoskop och friskolekedjan Kunskapsskolan. 

För mig har det alltid varit självklart att bygga verksamheter där alla kan vara med och där var och ens förmåga tas tillvara på bästa sätt.

Med Silver Life vill han ge människor större inflytande över sitt åldrande. Här ska de erbjudas all den hjälp och service de behöver allt eftersom behoven ökar.

– Jag brukar säga att man här ska kunna gå från ”go go”, till ”slow go” till ”no go”, säger Peje Emilsson när han och Silver Lifes vd Mats Sundbom guidar oss runt i lokalerna.

Det syns tydligt att ambitionerna är höga när det gäller arkitektur och design. Det gäller också maten som tillagas och serveras här.

– Den ska hålla sådan klass att den lockar även matgäster som inte bor här, förklarar Mats Sundbom.

En annan viktig byggsten är tekniska lösningar som dels ska underlätta arbetet för personalen, dels göra det lättare för de äldre att ta hand om sig själva. Till exempel har rummen på vård- och omsorgsboendet höj- och sänkbara toaletter liksom handfat och sängar med inbyggd våg. Dessutom kan sängarna larma personal när de boende är på väg upp ur sängen mitt i natten eller om madrassen blivit blöt. 

Hans Jonsson är vaktmästare på Silver Life och en av tio medarbetare från Samhall som arbetar på äldreboendet. Han har tidigare jobbat inom byggbranschen, men en ryggskada tvingade honom att byta jobb. Nu har han istället möjlighet att ge bra service på boendet.

Men det viktigaste av allt är ändå människorna som arbetar på Silver Life. Det är de som ska stå för trygghet, kontinuitet och professionalitet. Här är alla medarbetare lika viktiga och bidrar med det som de är bäst på.

Och här är de tio medarbetarna från Samhall en viktig resurs. Deras uppdrag är att ta hand om flera av kringtjänsterna och på så sätt avlasta undersköterskor och annan vårdande personal.

– Med det upplägget kan undersköterskorna helt ägna sig åt de boende genom att medarbetarna från Samhall sköter städning, vaktmästeri, mattransport och trädgårdsskötsel, säger Peje Emilsson.

Beslutet att samarbeta med Samhall tog han redan på planeringsstadiet av Silver Life. 

– För mig har det alltid varit självklart att bygga verksamheter där alla kan vara med och där var och ens förmåga tas tillvara på bästa sätt. Så var det när jag startade Kreab och Kunskapsskolan och lika självklart är det nu, säger han.

Som flerårig medlem i Visa vägen-juryn har han imponerats av hur många företag som förstått vikten av att vara inkluderande och aktivt arbetat för att skapa mångfald i sin verksamhet. 

– För mig är mångfald en självklar del i ett gott samhälle. Vi vill hyvla ner trösklarna som gör att människor slås ut i arbetslivet. Här får man arbeta efter sina förutsättningar och då måste arbetsplatsen utformas så att alla kan vara med.

Vid receptionen träffar vi en av medarbetarna från Samhall: Hans Jonsson. Han är vaktmästare på Silver Life och hjälper till där det behövs. I dag har han hjälpt boende att flytta möbler och att sätta upp en spegel. 

– Det här är en underbar arbetsplats och jag trivs verkligen bra både med de boende och mina kollegor, säger han.  •