Majas Stöd Mot Barncancer Secondhand behövde medarbetare. Samhalls tjänstemän såg behovet och insåg att de hade en anställd som passade perfekt. Ett samarbete som gav en nöjd företagare, en nöjd numera anställd och flera som får testa ett nytt jobb.
Efter tre år som verksamhetschef på Erikshjälpen i Kristianstads ville Dan Åstedt driva en egen second hand-butik med ideell inriktning. Hans insikter sa honom att Barncancerfonden borde vara den bästa förmånstagaren.
– Cancer är den vanligaste dödsorsaken bland barn och ligger människor nära om hjärtat. Det gäller både de som handlar och de som skänker, säger han.
Dan Åstedt bestämde sig för att 100 procent av överskottet skulle gå till Barncancerfonden. Det kan låta för bra för att vara sant, vilket också Barncancerfonden tyckte. Först efter flera påminnelser fick han svar.
– De tyckte det lät lite skumt att en privatperson ville starta en butik och skänka bort hela vinsten. Jag förklarade att jag inte behövde tjäna några stora pengar, att jag inte kan göra mer än att äta mig mätt. Dessutom, om jag skänkte 50 procent skulle alla bara prata om vad de andra 50 procenten går till, säger han.
Snart var Dan Åstedt och Barncancerfonden överens. En butik på 1 100 kvadratmeter öppnades i Vilans affärsområde i Kristianstad.
Den fick det lätt tungvrickande namnet Majas Stöd Mot Barncancer Secondhand efter delägaren Maja Lind.
Att driva en Second hand-butik är en personalslukande verksamhet. Ett par tusen artiklar hanteras varje dag – de ska tas emot, lagas eller tvättas. Butiken vill dessutom ge bra service till kunderna.
En dag kontaktades Dan Åstedt av Samhalls Kristianstad-kontor. Det gällde möjligheten att ta emot praktikanter. Tjänstemännen Lina Svenningsen och Lotta Frick bjöds in till butiken. Det klickade direkt.
– Vår tanke var att secondhand-butiker skulle passa våra medarbetare. Det stämde, men det visade sig också att Dan hade koll på hur man skapar lämpliga uppgifter för människor med funktionsnedsättningar, säger Lina Svenningsen.
Dan Åstedt fick en kandidat med detsamma.
– De kloka damerna från Samhall förstod vad jag sökte och förklarade att de hade en klockren person till oss, säger Dan Åstedt.
Kandidaten var Lizbeth Nilsson, som jobbat på Samhall sedan 2018. Hon hade drivit taxiföretag och jobbat på restaurang. Men för drygt 20 år sedan fick hon en stroke. Den 2 oktober kom hon ut till Majas Secondhand. En lyckträff för både Lizbeth Nilsson och Dan Åstedt.
– Jag fick börja jobba i gåvoinlämningen där vi tar om hand om de saker som folk lämnar in. Där trivs jag jättebra och här finns en stor förståelse för att man inte kan göra allt. Dessutom är jobbet är roligt. Jag gillar kundmötet och det är som julafton varje gång när man öppnar en låda eller påse som lämnats in. Ofta får man en nostalgitripp av att se saker man känner igen, säger Lizbeth Nilsson.
Dan Åstedt insåg att han hade gjort ett fynd.
– Lizbeth är väldigt social, hon passar perfekt i inlämningen. Så jag fick in en duktig medarbetare som jag troligen inte hade hittat på någon annan väg. Samhall hade gjort ett riktigt bra förarbete, säger han.
Tre månader efter sin entré i butiken anställdes Lizbeth. Som vanligt vid en övergång från Samhall har både hon och hennes arbetsgivare ett år på sig att avbryta anställningen och Lizbeth kan gå tillbaka till Samhall.
– Det är en stor trygghet både för mig och arbetsgivaren att jag kan gå tillbaka om något händer eller förändras här. Jag är 60 år och vill inte gå ut i arbetslöshet, säger hon.
Arbete: Jobbar i inlämningen på Majas Stöd Mot Barncancer Second hand.
Bakgrund: Har bland annat drivit ett taxi-åkeri och jobbat på restaurang.
Lizbeth om risken att köpa för många prylar om man jobbar i en second hand-butik: “Jag gör det inte, jag är 60 år och har ett fullt hem. Till de yngre som ska skapa sitt första hem rekommenderar jag second hand, här finns många fina saker.”
Lizbeths insatser har banat väg för fler praktikanter från Samhall i butiken. Den första började i mitten av december.
– Jag hoppas fler kommer hit, vi har ett anställningsbehov eftersom vi växer. Jag tycker att samarbetet med Samhall är fantastiskt bra. Jag berättar vad vi söker och vet att de känner sina medarbetare väl. De vet också att det som är viktigast för mig är att få folk som fungerar i grupp, säger han.
Dan Åstedts kalkyl om att Barncancerfonden är den bästa förmånstagaren för en butik har för övrigt slagit in. Från den 1 januari–18 december 2023 har butiken sålt drygt 120 000 artiklar och skänkt 773 000 kronor till Barncancerfonden.
Bakgrund: Har bland annat varit säljare i dagligvarubranschen, hotellchef, verksamhetschef i Erikshjälpen.
Fritid: Fotbollstränare sedan 30 år. “Om företagssverige hade tittat på hur vi fostrar ledare inom idrotten hade vi sluppit många dåliga chefer.”
Antal anställda: Sju plus ett 20-tal volontärer som jobbar när de har lust.
Verksamhetschef: Dan Åström
Yta: 11 000 kvadratmeter
Vinst: 0 (hela överskottet går till Barncancerfonden)
Dan om namnet: ”Maja var en tidigare kollega som blev delägare och vars namn fick bli butikens namn. Folk sa till mig att Majas Stöd Mot Barncancer Secondhand var ett för långt namn. Men jag var övertygad, att från nästa dag säger alla ’Majas’. Så blev det.”
På Toyotas fabrik i Mjölby arbetar idag runt 1300 anställda med att tillverka och producera lagertruckar. Varje fredag hämtar Samhall upp de skyddskläder som har använts ute i produktionen under veckan i utbyte mot hel och ren tvätt direkt från tvätteriet. All tvätt levereras till respektive medarbetares tvättfack, som de sedan hämtar upp själva. Att erbjuda hela och rena skyddskläder till medarbetarna är lika mycket en säkerhetsfråga som en hygienfråga, menar Maria Välitalo Sustainability Manager på Toyota.
– Vi jobbar väldigt aktivt med våra certifieringar och hållbarhetsfrågor, förklarar hon. Det är alltifrån hur vi kan minimera vår miljöpåverkan, optimera säkerheten för våra medarbetare i fabrik och olika inkluderingsfrågor. Där är Samhall en väldigt bra samarbetspartner för oss.
Samarbetet mellan Samhall och Toyota inleddes våren 2019 då Toyota eftersökte en pålitlig och kvalitativ tvättleverantör som kunde leva upp till deras höga krav inom miljö och säkerhet.
– När vi gör upphandlingar och köper in tjänster så är det helheten som bedöms, förklarar Agnes Persson, Tactical buyer, på Toyota. Samhall svarade upp mot de krav vi hade och arbetade dessutom med samhällsfrågor. Det var någonting som vi såg väldigt positivt på.
Idag sköts all tvätt på Samhalls tvätteri i Vimmerby. Trasiga plagg repareras i den mån det är möjligt innan de sorteras och levereras till respektive medarbetare hos Toyota. Samhall håller också lager åt Toyota för insortering av nya plagg när de behöver bytas ut. Att erbjuda sömnad av trasiga kläder ger längre livslängd åt kläderna vilket bidrar till en minskad miljöpåverkan.
Med 15 000 plagg i omlopp är öppenhet och transparens en förutsättning för ett långsiktigt och bra samarbete parterna emellan.
– Vi känner oss väldigt trygga med den insyn vi har i Samhalls processer, berättar Agnes Persson. Vi har besökt tvätteriet i Vimmerby vid ett flertal tillfällen för att skapa förståelse för varandras arbete. Sedan har vi regelbundna avstämningar, om allt går enligt plan eller om det finns saker vi måste utveckla.
Örjan Svärdell är operativt ansvarig över arbetskläder på Toyota och den som har direktkontakt med tvätteriet och medarbetarna på Samhall om något behöver ändras.
– Samhall har väldigt lyhörda och engagerade medarbetare som gärna förbättrar och utvecklar tjänsten om det är något vi vill skruva på, berättar han. De snappar upp saker, tar det vidare och kommer tillbaka med svar på hur vi kan lösa saker och ting. Det är en dialog som är väldigt uppskattad.
– Att vi får hela och rena plagg tillbaka och samtidigt bidrar till att fler människor får komma ut i arbetslivet känns väldigt bra, säger Agnes Persson. Det är positivt för alla.
När Toyota gick från en hyrlösning av plagg till att äga sina egna, behövde de en pålitlig tvättpartner som kunde leva upp till deras certifieringar inom miljö och säkerhet. Utöver en samarbetspartner som arbetade aktivt med hållbarhetsfrågor, eftersökte de även en prisvärd och kvalitativ tjänst med långsiktiga lösningar.
Samhall skräddarsydde en lösning efter Toyotas önskemål och behov. Idag säkerställer de att 1300 medarbetare på Toyota har hela och rena kläder i enlighet med deras certifieringar och standardkrav. Samt att rätt kläder levereras till rätt medarbetare efter tvätt och eventuell lagning.
Utöver en prisvärd och kvalitativ tjänst har Toyota i samarbetet med Samhall hittat en leverantör som delar deras värdegrund om minimerad miljöpåverkan och en mer inkluderande arbetsplats. Att genom samarbetet även få möjlighet att bidra till att fler människor kommer ut i arbetslivet, är något som uppskattas och ligger i linje med Toyotas övergripande vision om ett hållbarare samhälle.
Under tider av kris är samarbete oerhört viktigt. Sjukvården skriker efter skyddsmaterial och snabba lösningar krävs. Samhall finns runt om i hela landet och därför kan resurser snabbt fördelas där de behövs som mest.
Vi har hjälpt kunder att producera och packa skyddsmaterial för vården på många platser runt om i landet. Material som behövts för att hålla Sverige på fötterna. NPA Plast bad oss att hjälpa till med produktionen i Kristianstad.
– Ett väldigt stort behov av väldigt många, väldigt snabbt. Då började vi spåna vem kan hjälpa oss? Samhall är duktiga, säger Mikael Furunäs, NPA Plast.
Vid ett tillfälle var behovet av skyddsmaterial så akut att kommunen själva åkte direkt vår dörr för att kunna hämta ut de förkläden sjukvården behövde.
– Om inte Samhall hade ställt om sin produktion så hade det tagit mycket längre tid för att få fram skyddsförkläden. Och den tiden hade vi inte, säger Ingrid Roth som är sjuksköterska vid Kristianstads kommun.
Många av Samhalls medarbetare har länge stått långt från arbetsmarknaden, och då betyder det extra mycket att få hjälpa till. Särskilt när det verkligen behövs.
– Det har betytt jättemycket, att jag har varit med och bidragit till att lösa problemen. Så länge som jag har jobbat inom Samhall så är detta det bästa jag har varit med om faktiskt, säger Ingmar Mårtensson som är arbetsledare och skyddsombud.
Sedan pandemin startade så har Samhall producerat 2,7 miljoner förkläden, sjuhundratusen visir och hjälpt till med att packa åttahundratusen coronatester.
Ikea har valt att öppna butiken i återbruksgallerian Retuna i Eskilstuna. Skillnaden mellan Retuna och de flesta andra shoppinggallerior är att den ligger alldeles intill en återvinningscentral och att alla butiker enbart säljer återanvända, ekologiska eller hållbart producerade produkter.Samhall är också en viktig del i projektet. Genom sin partner Godsinlösen, som har avtal med Ikea, jobbar nu medarbetare från Samhall med att ”recycla” gamla Ikeamöbler som skänkts till återbruksgallerian.
– Det vanligaste är att vi tvättar av möblerna och lagar småskador. Vi kollar så att gamla stolar inte är rangliga till exempel, berättar medarbetare Thomas Stenberg som precis har börjat jobba i butiken. De restaurerade möblerna säljs till ett betydligt billigare pris i secondhandbutiken och satsningen har uppmärksammats från alla världens hörn när förberedelserna pågått under hösten. Butiken öppnades den 2 november 2020 och med sina ynka 70 kvm är butiken inte bara världens första i sitt slag – utan också världens minsta Ikea-butik!
– Ikea vill leda omställningen till ett mer hållbart och rättvist Sverige. Ska vi nå våra hållbarhetsmål behöver vi utmana och testa våra idéer i praktiken. Klimatomställningen kan inte lösas i teorin, den måste lösas genom goda exempel i vardagen, skriver Jonas Carlehed, hållbarhetschef på Ikea, i ett pressmeddelande.
Det är inte alltid så lätt att få människor att göra repetitiva arbetsuppgifter. Det menar Mariette Andréasson, head of product på Wellspect Healthcare i Mölndal, som tillverkar katetrar och andra hjälpmedel för den som har tarm- eller blåsproblem. När företaget behövde rejäl förstärkning i fabriken 2009 visste de vart de skulle vända sig.
– För Samhall är inget arbete för enkelt, det vet vi tack vare tidigare samarbeten, säger Mariette Andréasson. Vi behövde personer som tar seriöst på arbetsuppgifterna, uppskattar dem och tar sig an dem med stolthet och noggrannhet. Det var när Wellspect Healthcare hade köpt in en ny katetermaskin som behovet av manuell packhjälp uppstod.
– Alla moment är inte så roliga men nog så viktiga. Förpackningen är en väldigt viktig del av produkten, berättar Mariette Andréasson. Den håller katetern steril och innehåller viktiga hjälpmedel för att kunna använda den.
Samarbetet med Samhall har gjort att Wellspect Healthcare inte har några manuella arbetsuppgifter kvar. Operatörerna som ansvarar för maskinerna kan fokusera på sina arbetsområden fullt ut, lägga mer tid på kompetensutveckling och fortsätta sträva mot målet att kunna vara så automatiserade som möjligt.
– Det är det vi vill bli bäst på, Tack vare Samhall kan vi släppa de manuella momenten vilket hjälper oss jättemycket.
Det är det vi vill bli bäst på, Tack vare Samhall kan vi släppa de manuella momenten vilket hjälper oss jättemycket.
Mariette Andréasson, head of product på Wellspect Healthcare i Mölndal.
Samhalls ansvarsområden har blivit fler under åren hos företaget. Förutom att packa produkter hjälper de även till med andra uppgifter, alltifrån att kvalitetssäkra produkter till att stansa hål i de allra minsta katetrarna för bebisar. I början var de 25 anställda på plats, i dag är nästan 200 medarbetare på plats i fabriken i Mölndal.
– Samhall är väldigt enkla att jobba med, tycker Mariette Andréasson. De är flexibla, tillmötesgående och vi har en öppen och rak dialog med varandra.
Att göra verklig skillnad för sina kunder och samhället är en viktig del av Wellspect Healthcares verksamhet. Besvär med blåsan och tarmen och rädslan för att inte kunna hålla tätt kan vara ett stort hinder för att våga leva ett normalt liv.
– Vi underlättar livet för den som har de här problemen, det är vi väldigt stolta. Kanske är viljan att göra skillnad en av anledningarna till att samarbetet med Samhall går så bra.
Vi underlättar livet för den som har de här problemen, det är vi väldigt stolta. Kanske är viljan att göra skillnad en av anledningarna till att samarbetet med Samhall går så bra.
Mariette Andréasson, head of product på Wellspect Healthcare i Mölndal.
– Samtidigt som Samhall gör att vi får den kvalitet vi vill ha gör vi samhällsnytta genom att anlita personer som annars skulle ha svårt att komma ut på den ordinarie arbetsmarknaden. På så sätt berikar vi varandra.
Wellspect Healthcare behövde ett flertal medarbetare som kunde hjälpa dem att packa produkter för hand och samtidigt säkra att hygienkraven följs. Det kan vara en stor utmaning att hitta personer som vill göra jobbet, och dessutom göra det med stolthet och noggrannhet. Företaget behövde även annan manuell hjälp, till exempel att stansa hål i de allra minsta katetrarna som inte kan stansas i maskin.
Samhalls nära 200 medarbetare hjälper i dag till på fabrikerna i Mölndal och Örebro. Deras ansvarsområden är bland annat att packa produkter för hand, stansa dem och hjälpa till vid kvalitetsproblem. Uppdraget har utökats från 25 till nästan 200 medarbetare sedan 2009.
Tack vare att Wellspect Healthcares anställda inte längre ansvarar för några manuella moment kan de koncentrera sig helt på sina expertområden och öka kvaliteten på sina produkter. Mer tid finns för kompetensutveckling och möjligheten att vara flexibel ökar. Wellspect Healthcare sparar tid och kan känna sig trygga med att de manuella momenten blir noggrant utförda.
Det bästa man kan göra för miljön är att maximera användandet av redan nyttjade produkter. När det kommer till barnkläder behöver föräldrar uppgradera sina barns garderober många gånger under uppväxten trots att kläderna ännu inte gjort sitt. Detta tar Hyber fasta på med sin affärsidé, som bygger på att föräldrar prenumererar på klädpaket via medlemskap. När barnen växer ur sina kläder skickas de enkelt tillbaka och byts mot större storlekar i stället för att hamna i en låda på vinden. På så vis sparar man både på miljön och plånboken.
Hyber har haft ett samarbete med Samhall sedan april i år och uppdraget sysselsätter för närvarande ett team på tio personer. Jimmy Nelsing, 31 år, är en av dem. Han hälsar på oss med en pigg blick och guidar förbi otaliga lagerhyllor, där bruna pappkartonger med kläder i står på rad. De är märkta med sitt innehåll så att det ska gå lätt att hitta rätt varor när de ska packas. Precis intill lagret finns bearbetningsplatser, exempelvis kontroll och packbord. En bit bort bildar ett gäng tvättmaskiner en öppen korridor mot returrummet.
– Just nu använder vi skyddskläder när vi packar upp där inne, på grund av corona, förklarar Jimmy Nelsing. Han har gått från att vara långtidsarbetslös och deprimerad till att bli driftledare på bara ett och ett halvt år. Det som är bra med Samhall är att ingen är emot dig.
Det som är bra med Samhall är att ingen är emot dig du får bara stöd
Jimmy Nelsing.
Jimmy berättar att Samhall tidigt såg hans potential och skickade honom på flera utbildningar. Nu sköter han den dagliga driften, skapar arbetsrutiner och ser till att de följs. Det mest utmanande med mitt jobb är att hitta rätt arbetsuppgifter till oss medarbetare, för vi är väldigt olika. En del har exempelvis hörsel eller synnedsättning och vissa har svårt att gå. Det gäller att planera så att allas vardag fungerar och känns meningsfull.
Vid kontrollbordet sitter Ann Wennergren, 59 år, och granskar en blågrön barnjacka. Hon synar omsorgsfullt alla sömmar, vänder, vrider och säkerställer att plagget är i gott skick. Därefter viker hon jackan och lägger den i en stor plastback. Ett par svarta skalbyxor får sedan samma behandling. Ann har jobbat som sömmerska i 15 år och är nu teamledare på tvätteriet.
Det är väldigt, väldigt roligt att arbeta med detta. Kläderna är så fina och det är ett bra syfte att återvinna kläderna igen och igen, så som Hyber gör.
Ann Wennergren, teamledare på Samhall.
Ann Wennergren understryker att hon verkligen trivs med sitt jobb. Samhall är en trygg arbetsplats. Man får vara den man är och det känns skönt. Jag tycker att alla människor är lika värda och gillar att hjälpa till när jag kan, så att vara teamledare passar mig. Hon fortsätter:
– Jag brukar alltid försöka skoja till det och säga: ’Nu ser det väl lite galet ut? Blir det inte bättre om du gör på det här viset?’ Jag tror att man ska vara sådan mjuk och inte ställa sig och gapa på någon.
Susannne Abrahamsson Alfredsson , 48 år, är det just detta faktum som gör att hon uppskattar jobbet extra mycket.
– Mina jobbarkompisar är A och O, men att vara med och se hur produkterna hyrs ut och kommer tillbaka på det här sättet, det är väldigt givande. Hyber är en smart grej som bidrar till en bättre framtid, säger hon.
När Susanne tappar sin krycka i golvet reser sig kollegan Ahmad Palhasal, 23, istinktivt för att plocka upp den. Ahmad är ny. Han har bara jobbat med Hybers varor i några veckor. Ändå verkar han redan ha kommit de andra nära. Det är inte så konstigt egentligen. Den röda tråden på Samhall och Hyber är omtanke. Omtanke om varandra och om planeten. Susanne och Ahmad har liknande arbetsuppgifter och beskriver sig själva som ”alltiallo”. De tar emot returer, packar upp kläder, räknar och inventerar, kollar att allt är okej, lägger i ordning på hyllor och städar. Ibland bistår de även med tvätten.
– Vi hjälps åt. Alla är snälla som jobbar här, säger Ahmad.
M arkus Hjelm är en av Hybers tre grundare. För fem år sedan var han i en fas i livet då vänner och bekanta uttryckte en oro för hur dyrt det var att förse sina familjer med bra produkter, samtidigt som han själv hade funderat mycket på hur ohållbart vi människor konsumerar. Det blev startskottet på Hyber.
– Vi vill bli den tryggaste plattformen och mötesplatsen för uthyrning av barnprodukter. För oss är det viktigt att hålla det enkelt, framförallt för att vi är med och bryter ett invant beteende. Ju fler vi når, desto mindre belastar vi miljön, säger Markus Hjelm.
Men Hybers insatser för omvärlden stannar inte där. Företaget märker även sina kläder med RFID-chip, så de kan mäta hur länge plaggen lever och presterar. På sikt ska deras medlemmar kunna veta hur mycket koldioxid de sparar genom att hyra en viss produkt. Markus Hjelm förklarar att samarbetet med Samhall är exakt rätt för Hyber och att de ser det långsiktigt.
– Vi är ett litet bolag med stora ambitioner. I vår modell finns det moment som kräver handpåläggning och erfarenhet av textilier. Det är inte vem som helst som kan laga våra grejer. Vi behöver en partner som har muskler att ta hand om alla våra lösa bitar och det har vi hittat här. Han lägger till:
– Samhalls sociala ansvar tangerar precis hur vi profilerar oss och vad vi vill investera i. Vi är dessutom väldigt nöjda med dem.
Kanske har framgångssagan Hyber inspirerat medarbetarna på den lilla arbetsplatsen i Uddevalla. Jeton Pacolli, 29, drömmer om att starta eget företag en dag. Han vill vara den där chefen som låter de anställda ta egna beslut. I dagsläget är Jeton lagerarbetare för Hybers produkter och för honom innebär rollen en både trygg och rolig tillvaro.
– När allt går i ett och jag löser saker gång på gång, eller när någon på Hyber skriver till oss och säger att vi är stjärnor, då känner jag mig väldigt bra. Om de är glada och nöjda så är vi det också, säger han.
Se till att Hybers kunder får sina valda produkter i tid, att de alltid är hela och rena och att de kvalitetssäkras och lagerförs mellan användningarna.
Samhalls personal har hand om hela kedjan. Medarbetarna behandlar ordrarna, tvättar, lagar, kontrollerar, packar och skickar produkterna till kunderna. De tar också emot returerna och inventerar de paket som kommer åter till lagret.
Hyber kan koncentrera sig på de affärsmässiga delarna av ruljangsen och har möjlighet att skala upp sin verksamhet utan risk för flaskhalseffekt. Tack vare Samhalls flexibilitet och kompetenta medarbetare kan Hyber växa så fort som marknaden tillåter.
Hyber grundades 2015 av Markus Hjelm, Douglas Heidergren och Olivia Rothschild efter en idé om att återanvända kvalitetsprodukter till barn genom att hyra ut dem. Familjer som använder Hyber och inte köper nytt har i genomsnitt sparat 2 623 kronor per barn. Samtidigt gör de en insats för miljön. Att hyra kläder innebär nämligen att såväl nyproduktionen som avfallet av textilier minskar. Hyber började med ett litet förråd i Stockholm och tog sig därifrån till att bli en aktör i Borås. Efter att ha vuxit ur även dessa faciliteter fann Hyber Samhall i Uddevalla. Sedan april 2020 tar Samhall hand om allt från returer och tvätt till torkning, lagning, lagerhållning och utskick till Hybers medlemmar. Till dagens datum har barnen som använder Hybers kläder vuxit så många centimetrar med tjänsten att de tillsammans är högre än Turning Torso i Malmö.
Stora Coop i Birsta utanför Sundsvall är inte vilken stormarknad som helst. Här möts man av personal som stormarknadschefen kallar för Sundsvalls bästa. Sex av de anställda är lokalvårdare från Samhall som bidrar till både bättre arbetsmiljö och större kundglädje.
Tusentals kunder besöker Stora Coop i Birsta varje dag. Här finns Sundsvalls största delikatessdisk och rena lokaler är en förutsättning för att verksamheten ska få hålla öppet.
– Hygien är A och O, berättar stormarknadschefen Johan Cedergren. Samhall lever upp till våra krav med råge och har lyft kvaliteten ordentligt. Att det är rent och fräscht i butiken är en viktig del av kundupplevelsen.
I dag har stormarknaden upp till sex medarbetare från Samhall på plats. Deras ansvar är att hålla personalutrymmen och den drygt 7 000 kvadratmeter stora butiksytan fräscha. Det innebär bland annat att städa alla försäljningsytor och se till så att kundvagnar och varukorgar är rena.
– I många andra Coop-butiker hjälper Samhall till med varuplock och andra insatser, som inventering och hantering av avfall och återvinning, säger Johan Cedergren.
Vår målsättning är att medarbetare som visar framfötterna ska kunna bli anställda av oss på Coop.
Johan Cedergren
– I Birsta har vi i första hand hjälp med städ men det händer att vi utvecklar den rollen och de får hjälpa till med annat.
Områden där Samhall har klivit in och tagit mer ansvar är på Coop i Birstas försäljning online där de har hjälpt till med både varuplock och utkörning.
– Vår målsättning är att medarbetare som visar framfötterna ska kunna bli anställda av oss på Coop, berättar Johan Cedergren.
Att både kunna rekrytera medarbetare som brinner för sitt jobb och samtidigt bidra till en mer inkluderande arbetsmarknad känns både meningsfullt och viktigt.
Att kvaliteten har blivit bättre tror Johan Cedergren främst beror på det stora engagemang och driv som finns hos Samhalls lokalvårdare. Sedan samarbetet startade för tre år sedan har de blivit en uppskattad del av personalen. De har förbättrat såväl kundupplevelsen som arbetsmiljön, menar Johan Cedergren. Han har många andra städbolag att jämföra med.
– Under mina 25 år i arbetslivet är Samhall det bästa städbolaget jag har haft, det är högsta betyg faktiskt. Det är tydligt att Samhalls personal brinner för det här och har en fantastisk yrkesstolthet.
Under mina 25 år i arbetslivet är Samhall det bästa städbolaget jag har haft, det är högsta betyg faktiskt. Det är tydligt att Samhalls personal brinner för det här och har en fantastisk yrkesstolthet.
Johan Cedergren, stormarknadschef på Coop.
Utmaning
Till Stora Coop i Birsta kommer det tusentals kunder varje dag. Matbutiken behövde ett städbolag som kunde ta hand om det dagliga behovet av städ som uppstår i en stor butik med många besökare och som kunde möta de kvalitetskrav som ställs på de som hanterar livsmedel
Lösning
I butiken arbetar i dag sex engagerade medarbetare från Samhall för att dagligen se till att butiksytan och personalutrymmena är rena och städade. De städar golv, gör rent kundvagnar och kundkorgar, torkar av frysdörrar, kyl lock och handtag samt plockar undan i personalrummet. Samhalls personal har även klivit in på andra områden såsom varuplock och utkörning av varor direkt till kund.
Effekt
Sedan samarbetet med Samhall inleddes har såväl kundupplevelsen som arbetsmiljön blivit bättre på Coop Birsta. Kunderna kan känna sig trygga med att de handlar i en ren och fräsch butik som lever upp till hårda hygienkrav, medan medarbetarna från Samhall genom sitt engagemang är väldigt uppskattade av personalen. Att bidra till en mer inkluderande arbetsmarknad har även ökat den interna stoltheten bland de anställda.
På Malmö universitet, som har åtta skolor runt om i staden, studerar och arbetar 26 000 elever, anställda och doktorander. Det stora antalet människor som rör sig i de olika byggnaderna kräver lokalvård enligt dagliga rutiner för att hålla rent, minska slitage och skapa en bra studie- och arbetsmiljö. Under 2015 var Malmö universitetet i behov av att hitta ett företag som hade möjlighet att ta sig an det omfattande uppdraget.
– Vi var i behov av ett företag med kompetens och kapacitet att städa sex av våra skolor. Det är en yta på 55 000 kvm som är utspridda över Malmö som kräver lokalvård varje dag, berättar Eva-Marie Strandh, enhetschef för lokalvården på Malmö universitet.
Efter Malmö universitets önskemål och krav presenterade Samhall en lösning för att möta universitetets behov. Idag arbetar 38 medarbetare från Samhall dagligen med att hålla rent på skolornas kontor, föreläsningssalar och gemensamma utrymmen. De tar även hand om avfallshantering och utför specialstäd under sommaren, vilket bland annat innebär grundvård och möbeltvätt.
— Vi ställde höga krav i upphandlingen. Det skulle vara en prisvärd lösning som gav goda resultat och det har Samhall kunnat leva upp till, säger Eva-Marie Strandh.
– Vi ställde höga krav i upphandlingen. Det skulle vara en prisvärd lösning som gav goda resultat och det har Samhall kunnat leva upp till
Eva Marie Strandh, lokalvårdschef på Malmö universitet.
Utöver rena lokaler har samarbetet med Samhall lett till att Malmö universitet har kunnat lägga både tid och resurser på annat då kostnaden för städ gått ner sedan samarbetet började. Det har bland annat gjort att de har kunnat investera i en ny typ av städutrustning.
– Jag ville installera ozonvatten som är ett verktyg och en metod för att minska användningen av kemikalier. Samhall var direkt med på idéen och var beredda att anpassa tjänsten efter mina önskemål. Det är återkommande i vårt samarbete, att de alltid är positiva till förändring- och förbättringsarbeten.
Samhall anpassade tjänsten efter mina önskemål. Det är återkommande i vårt samarbete, att de alltid är positiva till förändring och förbättringsarbeten.
Eva Marie Strandh, lokalvårdschef på Malmö universitet.
På Malmö universitet rör sig tusentals elever, doktorander och anställda varje dag vilket gör att lokalerna snabbt blir stökiga. Universitets behövde hitta ett företag med stor kompetens inom städ som kunde erbjuda en kostnadseffektiv lösning för den dagliga lokalvården.
Samhall skräddarsydde en lösning för att möta Malmö universitets önskemål och krav. På sex av åtta skolor finns nu 38 av Samhalls medarbetare som ansvarar för att lokaler är rena, tar hand om avfallshantering och utför specialstäd under sommaren.
Idag är lokaler alltid städade vilket bidrar till en bättre arbets- och studiemiljö för alla som arbetar och studerar på Malmö universitet. Den kostnadseffektiva lösningen som Samhall kunde erbjuda har även lett till att universitetet har kunnat göra nya satsningar och investeringar inom lokalvård.
Stena Recycling är ett av Sveriges ledande återvinningsföretag med närmre 90 anläggningar runt om i Sverige. I Borås hittar du en av deras filialer, en anläggning på 40 000 kvadratmeter som tar emot och hanterar stora mängder material och farligt avfall.
När företaget bestämde sig för att ta steget närmre en cirkulär ekonomi genom att börja tillverka sina egna plastpåsar, behövde den inkommande plasten sorteras enligt en ny rutin innan den skickades vidare till Stena Recyclings anläggning i Halmstad. Men att hitta rätt personal för den typen av arbete kan vara svårt.
– Arbetsuppgifter som de här tar mycket tid, är repetitiva och kräver noggrannhet. Det gäller att hitta rätt personal. Hos Samhall finns det människor som trivs med den här typen av arbetsuppgifter och då ska vi givetvis fånga upp dem, säger Michael Eng, filialchef på Stena Recycling i Borås.
I februari 2020 började de två första medarbetarna från Samhall och ett halvår senare har de blivit sex stycken som tillsammans sköter all plastsortering på företaget.
– När du samarbetar med Samhall kan du få tre eller fyra personer där du annars skulle haft två, och det är klart att fler personer gör större nytta. Sedan vårt samarbete startade har kvaliteten på plasten som lämnar anläggningen blivit mycket bättre, berättar Michael Eng.
De områden som Samhalls medarbetare ansvarar för har växt med tiden och Michael Eng hoppas de kommer utökas ännu mer. Vid produktionsstopp hoppar till exempel personalen in på andra avdelningar och avlastar personalen där. Några av medarbetarna ansvarar även för att det är ordning och reda i lokalerna vilket har lett till en bättre arbetsmiljö på företaget.
Samarbetet med Samhall innebär också att Stena Recycling får stöttning med personal om någon blir sjuk eller åker på semester. På så sätt kan de känna sig trygga i att det som ska göras under veckan blir gjort även under perioder där ordinarie personal är borta.
– Vi har en livsfilosofi på Stena Recycling som vi arbetar efter, alla har olika förutsättningar, alla kan inte vara bra på allt men alla är bra på något. Vi försöker bygga organisationen på det sättet – tillsammans så gör vi det.
Michael Eng filialchef på Stena Recycling i Borås.
När Stena Recycling startade ett nytt återvinningsprojekt i Borås, behövde de hitta personal som både var noggranna och tålmodiga samt trivdes med enklare, repetitiva arbetsuppgifter.
Med hjälp av Samhall hittade Stena Recycling både en passande branschlösning och personal som trivdes med arbetsuppgifterna. Sedan dess har uppdraget utökats till att även hålla ordning i lokalerna och stötta upp vid frånvaro av ordinarie personal.
Samarbetet med Samhall har möjliggjort för Stena Recycling att leverera en kostnadseffektiv pro-dukt med högre kvalitet än tidigare. Samhalls medarbetare bidrar även till en bättre arbetsmiljö och stöttning vid ordinarie personals frånvaro vilket ger trygghet och stabilitet i hela produktionskedjan.
Kanske har Arlandas lokalvårdare aldrig haft ett så viktigt uppdrag som nu. Även om resandet har minskat så ställer en internationell flygplats som Arlanda höga krav på såväl service som rengöring. Särskilt under en rådande pandemi. Här sticker Samhalls medarbetare ut i sina lysande rosa tröjor.
– Traditionellt sett kanske man vill att en lokalvårdare inte syns och hörs, men vi har alltid tyckt tvärtom, säger Louise Thomson, ansvarig för upphandling och kvalitetssäkring på Swedavia Arlanda Airport. Medarbetarna från Samhall är en viktig del av Arlanda och bidrar till att våra resenärer får en positiv och trygg upplevelse av flygplatsen.
På Arlanda arbetar närmare 450 medarbetare från Samhall med service och lokalvård dygnet runt. Här guidar de resenärer från hela världen till olika terminaler, toaletter och bagageutlämning. Ett jobb som förutom hög servicekänsla och social förmåga, även gynnas av flerspråkiga medarbetare.
Arlanda ägs av Swedavia, ett statligt bolag som driver tio av Sveriges flygplatser. De har tagit vara på den mångfald som finns inom Samhall genom att ge alla medarbetare språkflaggor på sina namnskyltar. På så sätt kan resenärer snabbt se vilka av medarbetarna de ska vända sig till om de vill bli guidade på sitt eget språk.
– Det är fantastiskt att kunna erbjuda våra resenärer hjälp på deras eget språk om de behöver det, säger Louise Thomson. På en internationell flygplats som Arlanda är det såklart oerhört värdefullt.
Swedavia inledde sitt samarbete med Samhall 2015 efter att de vunnit upphandlingen av lokalvården. I dag ansvarar de för hela Arlandas lokalvård, vilket omfattar samtliga terminaler och 60 driftsbyggnader.
– Samhall kunde erbjuda en skräddarsydd tjänst utifrån våra önskemål och krav, berättar Louise Thomson. De kan lokalvård, har kompetent ledning och bra stödfunktioner. När vi anlitar Samhall så köper vi inte ett hur utan ett vad. Jag har ingen aning om hur exempelvis ett kalkstensgolv ska hanteras men den typ av kunskap finns hos Samhall.
Samhall kunde erbjuda en skräddarsydd tjänst utifrån våra önskemål och krav
Louise Thomson, ansvarig för upphandling och kvalitetssäkring på Swedavia Arlanda Airport
Att flera av Samhalls medarbetare har arbetat på Arlanda under många år tror Louise Thomson även bidrar till en starkare sammanhållning bland personalen.
–Trots att Arlanda är en väldigt stor arbetsplats så finns det en stark gemenskap här. Man är stolt över att arbeta på flygplatsen och känner att vi krokar arm och gör det här jobbet tillsammans. Det är en stolthet som Samhall är delaktiga i, säger Louise Thomson.
För att en stor flygplats som Arlanda ska kunna hålla öppet krävs daglig lokalvård. Swedavia behövde hitta en städ entreprenör som både hade kapacitet att städa flygplatsen och samtidigt verka som servicevärdar i en internationell miljö.
Samhall presenterade en lösning på lokalvård efter Swedavias önskemål och krav. I dag arbetar mellan 400 och 450 medarbetare från Samhall på Arlandas samtliga terminaler och i 60 drifts-byggnader, och ser till att flygplatsen är ren och fräsch. Som medarbetare på Arlanda får Samhalls personal även ta rollen som servicevärdar för att hjälpa och guida resenärer rätt.
En ren och fräsch flygplats med bra service är avgörande för att både resenärer och anställda får en bra upplevelse av Arlanda, dygnet runt, alla dagar i veckan. Att den mångfald som finns bland Samhalls personal även har lett till att lokalvårdarna många gånger kan bistå resenärer på deras modersmål ger extra värde på en internationell arbetsplats som Arlanda.