För Samhall har ledorden för de nya arbetskläderna varit enkelhet, kvalitet, hållbarhet och flexibilitet. Dessutom ska kläderna vara lättburna och inkluderande. Men den bärande idén och ambitionen för det gigantiska projektet med att ta fram en ny kollektion för Samhalls 26 000 medarbetare är att skapa kläder som är hållbara – in i minsta knapp och söm om det går. Klädprojektet är därför även ett hållbarhetsprojekt, där Samhall vill utmana sig själva och inspirera andra till att börja tänka mer hållbart kring arbetskläder. Samtidigt behöver projektet ett stort mått av ödmjukhet, det är mycket som kanske inte fungerar så som Samhall hoppas eller tror på.

Det är en stor utmaning att ta fram kläder på ett hållbart och miljövänligt sätt, och för att lyckas behöver man titta på miljöpåverkan ur ett brett perspektiv. Kläderna och de material som används ska tillverkas hållbart. Men då den största miljöpåverkan för textilier sker vid själva tillverkningen finns det stora vinster med att sedan kunna använda plaggen under så lång tid som möjligt. Plaggen ska därför vara cirkulära – det vill säga att de ska kunna lappas och lagas, men också återvinnas och upcyklas när de inte längre går att använda.

I slutänden handlar det ju om att någon ska vilja sätta på sig kläderna en tisdagsmorgon i november och gå till jobbet.

Thomas Håkansson

Erfaren samarbetspartner

För Samhall har det varit viktigt att samarbeta med någon som kan tillföra mycket kunskap och erfarenhet om hållbara arbetskläder, men som också vet vad som krävs för att de ska vara snygga, bekväma och kännas bra att bära. Valet föll på den erfarna designern Thomas Håkansson.

– Jag har jobbat väldigt mycket med hållbarhet när det gäller arbetskläder. Här kan Samhall verkligen göra ett statement, för den här typen av hållbarhetstänk är eftersatt i samhället, säger Thomas Håkansson.

Det ställs högre krav på arbetskläder än på vanliga vardagskläder. De ska bara finnas där, alltid fungera, aldrig krångla eller störa. De ska vara bekväma, slitstarka och funktionella. Samtidigt ska de signalera företagets värderingar, logotypens färger och verksamhetens karaktär. Det som Thomas Håkansson kallar ett ”statement”.

– Arbetskläder blir ju lätt konforma och statiska. Men i dag har nästan alla företag insett att de är en del av kommunikationen, säger Thomas Håkansson.

Att designa och tillverka hållbara kläder är mer komplext än vad man vid första anblick kan tro. Thomas Håkansson menar att många inte tar hänsyn till hela tillverkningsprocessen.

– Det är ungefär som om du vill äta hälsosamt och så går du och köper en ekologisk gurka. Men du vet inte om den är hållbar. Var har den odlats? Av vem? Hur har den transporterats? Det är lätt att säga att något är hållbart, men det är svårt att genomföra. Det innebär ju att du måste följa upp saker, välja leverantörer och se över hela processen. Det är väldigt komplext.

Kläddesignern Thomas Håkansson sitter vid ett bord och pratar med två män som bär arbetskläder.
Kläddesignern Thomas Håkansson (t.h) i samtal med två medarbetare på Samhall.

Klarar slitage

När det sedan kommer till val av material gäller det att tänka till, eftersom det påverkar vilken livslängd de färdiga plaggen kommer att få.

– Vi har valt organisk bomull och återvunnen polyester. Det är tyger som gör att plaggen får lång livslängd och klarar slitage, vilket är väldigt viktigt för Samhall. Till byxorna har vi valt en tygkvalitet av samma typ som jeanstyg görs av. Det är vävt av grövre trådar som verkligen tål att användas och tvättas många gånger. I fleecen har vi återvunnen polyester.

För att ytterligare förbättra plaggen och göra dem slitstarka har Thomas Håkansson fokuserat på att göra plaggen enkla, där varje liten detalj har granskats utifrån ett hållbarhetsperspektiv.

– När du gör plagg som ska användas varje dag kan du inte ha lösningar som är ömtåliga, utan du behöver ta bort detaljer som kan gå sönder. Bruksprestandan är i fokus. Ett exempel är att du enkelt ska kunna byta dragkedja på alla jackor. Om du inte kan göra det kanske du i stället behöver slänga en helt fungerande jacka bara för att dragkedjan är sönder. Ett annat exempel är att alla tryckknappar är genomslagna vilket gör att de enkelt kan bytas. Alla bakfickor på byxorna är utanpåfickor, vilket gör att man inte har någon fickpåse som lätt går sönder.

När du gör plagg som ska användas varje dag kan du inte ha lösningar som är ömtåliga, utan du behöver ta bort detaljer som kan gå sönder.

Thomas Håkansson

Rustik fräschör

En annan aspekt är verksamhetens bredd, eftersom Samhalls medarbetare utför en rad olika arbetsuppgifter. Arbetskläderna måste anpassas efter inomhus- och utomhusjobb, samt det faktum att vissa arbetsuppgifter sliter mer på kläderna än andra. Och inte minst är de 26 000 anställda unika. Det som passar den ene passar kanske inte alls den andre.

– Det är en enorm palett av olika typer av användare, säger Thomas Håkansson.

Att skapa en kollektion där kläderna är bekväma för så många, men som samtidigt inte blir för spretig, har krävt en hel del eftertanke. Lösningen har blivit att ta fram en bärande idé som ska kännas igen genom hela kollektionen.

– Jag kallar den ”rustik fräschör”. Men i slutänden handlar det ju om att någon ska vilja sätta på sig kläderna en tisdagsmorgon i november och gå till jobbet.

Designidén om den rustika fräschören bottnar i hur arbetskläder har sett ut historiskt.

– Jag tror alla kan relatera till ett par snickarbyxor, som både morfar och pappa har haft när de snickrat. Och Levi´s femficksjeans var ju ett arbetsplagg till att börja med, de var inte till för att folk skulle åka runt i femtiotalsbilar med dem. Jag ville göra en byxa som ser sjyst ut och som är konstruerad som ett arbetsplagg. Jag brukar kalla det bruksestetik; om ett plagg är genomtänkt och bra konstruerat så blir det per definition snyggt.

Du har ju pratat med många av medarbetarna om arbetskläderna. Var det någon åsikt som återkom ofta?

– Ja, många hade svårt för den svarta färgen. Den blir lätt smutsig och blir ganska varm på sommaren.

I den nya kollektionen är plaggen inspirerade av Samhalls färgglada logotyp. En mångfald av färger – för en mångfald av medarbetare.