Avsnitt 4 av 4
Hållbarhet
När en person går från arbetslöshet till ett jobb skapas stora värden för medarbetaren, för kunderna och för samhället i stort. Detta är vårt viktigaste bidrag till en hållbar utveckling. Hållbarhet handlar också om att bedriva en klimatsmart och resurseffektiv verksamhet samt att säkerställa ansvarsfulla affärer.
Strategi, affärsmodell och värdekedja
Samhall har en bolagsstrategi där de väsentliga hållbarhetsfrågorna är integrerade i strategins tre målområden och hållbarhet är en möjliggörare för att vi ska lyckas med vårt samhällsuppdrag. För oss är vårt uppdrag och vår vision också vår viktigaste hållbarhetsfråga – att bidra till ett Sverige där alla ses som en tillgång på arbetsmarknaden.

Social hållbarhet
Samhalls starkaste bidrag till en hållbar utveckling är att skapa utvecklande och meningsfulla arbeten till personer med funktionsnedsättning. För Samhall handlar social hållbarhet om att skapa en trygg och säker arbetsmiljö och att skapa ett mer inkluderande arbetsliv, i vår egen verksamhet och i samhället i stort.

Inkludering av personer med funktionsnedsättning
Samhalls uppdrag är att skapa utvecklande och meningsfulla arbeten åt personer med funktionsnedsättning. Genom uppdraget får personer som tidigare stängts ute från arbetsmarknaden en möjlighet att utvecklas och bidra i riktiga jobb. Exkluderingen av personer med funktionsnedsättning är en realitet på arbetsmarknaden. Arbetslösheten är hög och mer än var tredje person uppger att de har blivit utsatta för diskriminering. Att bryta utanförskap och bidra till inkluderingen av personer med funktionsnedsätting på arbetsmarknaden är Samhalls viktigaste bidrag till en hållbar utveckling.
Medarbetarutveckling
En viktig del i medarbetarutvecklingen är möjligheten att prova ett nytt arbete utanför Samhall. Som en del i förberedelsen för ett nytt jobb erbjuder Samhall medarbetare så kallad övergångspraktik. För medarbetare med anställning med lönebidrag ska minst 25 procent av arbetstiden användas för olika utvecklingsaktiviteter, exempelvis utbildning.
47
Genomsnittlig utbildningstid
Timmar / anställda inom
skyddat arbete
4 640
Antal Genomförda
lärarledda kurstilfällen
299
Genomsnittlig utbildningstid
Timmar / anställda inom LFU
6 311
Antal Genomförda
e-utbildningar
Hälsa och säkerhet
Medarbetarnas hälsa och säkerhet på arbetet är av högsta prioritet för Samhall. Hälsa och säkerhet på arbetet har stor betydelse för medarbetarnas trivsel och möjlighet att utvecklas genom arbetet.

Miljö
Att ta ansvar för vår miljöpåverkan är en viktig del inom strategiområdet ansvarsfull & värdeskapande samhällsaktör. Miljöarbetet är ISO 14001 certifierat och inriktat på de två områdena miljövänliga tjänster och klimatsmart & resurseffektiv verksamhet. Det är också en affärsmässig möjlighet för att möta kundernas krav och behov som växer fram i den gröna omställningen.
Klimatmål

Cirkulära tjänster
Utvecklingen av tjänster inom cirkulär ekonomi är ett utpekat fokusområde i Samhalls strategi. Det innebär att vi söker affärsmöjligheter som drivs av omställningen mot cirkulär ekonomi. Utvecklingen av nya cirkulära tjänster handlar till stor del om att bygga på den kompetens som redan finns i bolaget kopplat till våra befintliga tjänster och yrkesroller, exempelvis inom rengöring, tvätt eller lagerarbeten.
Styrning
För Samhall handlar styrning om att vara ett ansvarsfullt företag och säkerställa en god affärsetik och regelefterlevnad. Som statlig företag ska vi vara ett föredöme. Det är avgörande för att vi ska få omvärldens förtroende. Samhall har en absolut nolltolerans mot mutor och korruption. Vi strävar efter att ha god intern styrning och kontroll av risker kopplade till affärsetik och regelefterlevnad samt en kultur som främjar öppenhet och transparens.
914
Antal tjänstemän som genomgått e-utbildning inom affärsetik
8
leverantörer har reviderats mot Samhalls uppförandekod
0
konstaterade visselärenden
i lagens bemärkelse