Hotel Statt i Hässleholm och Robin Malmqvist Max Burgers i Lund, vann varsitt hedrande andrapris på den stora Visa vägen-galan i Stockholm, med bland annat närvaro av Prinessan Sofia.

Efter den stora Visa vägen-galan, med pompa och ståt samt bland annat Prinsessan Sofia och Peter ”Poker” Wallenberg på scenen, så var det ändå två otroligt nöjda och glada andrapristagare som mötte upp efter sin medverkan på den mycket starka galan.

Både Hotel Statt i Hässleholm, som kunde vinna arbetsgivarpriset, samt eldsjälsfinalisten Robin Malmqvist som i sin roll som restaurangchef på Max Burgers i Lund aktivt arbetar med anställa människor med funktionsvariationer, fick åka hem med varsin hedrande andraplats i finalen och naturligtvis sina regionala vinster samt upplevelsen av en fantastisk gala.

Visa vägen-hjältarna hyllades på scenen i form av medverkan på film, men också efteråt då de fick fotograferas tillsammans med övriga regionala vinnare och Prinsessan Sofia.

– Egentligen är det märkligt att det ska behövas ett pris i att anställa duktiga medarbetare med funktionsvariationer, det border vara en självklarhet utifrån det arbete de faktiskt gör och den kompetens de bidrar med, säger Robin Malmqvist.

– Hos oss gör ett gäng från Samhall det kanske viktigaste jobbet på ett hotell när de ansvarar städningen av rummen, och det fungerar fantastiskt bra, säger Karin Pettersson från Hotel Statt.

Bilder från galan:

Hela bildmappen: https://www.dropbox.com/sh/a7fhonb8tj6ni8v/AAAHoMu0qKKyuMY1dxj7AEfXa?dl=0

För mer information, vänligen kontakta mig

Henrik Fitinghoff, presschef Samhall AB

072-2392052

henrik.fitinghoff@samhall.se

Visa vägen-priset delas ut av Samhall och uppmärksammar de som går i bräschen för personer med funktionsnedsättning och bryter deras utanförskap på arbetsmarknaden.

Priset går till de arbetsgivare och eldsjälar som förstår att det är viktigare att se till vad en människa kan, i stället för till vad de inte kan. Helt enkelt till de som är kloka nog att se till en persons funktionsuppsättningar. Inte för att vara snälla och vilja väl, utan för sin egen verksamhets bästa.

Visa vägen-prisets regionala vinnare utsågs i en omröstning. Det fanns närmare 700 nominerade arbetsgivare och eldsjälar att rösta på via visavägen.se och över 28000 röster utdelades. De arbetsgivare och eldsjälar som fått flest röster i respektive region vann och utgjorde sedan de 18 finalisterna på den stora Visa vägen-galan på Vasateatern i Stockholm den 19 november.