Samhall genomför varje år en medarbetarundersökning som kartlägger och följer upp områden som engagemang, arbetsmiljö, ledarskap, kultur och samarbete. Syftet är att undersöka vad som fungerar bra och även identifiera vad som kan bli bättre. Svaren är ett viktigt underlag för både ledningsgrupper och utvecklingen av de lokala arbetsplatserna.
Årets medarbetarundersökning visar på en fortsatt positiv trend inom nästan alla områden jämfört med föregående år,
– Det är mycket glädjande att fler har svarat och att resultaten utvecklas i positiv riktning. Vi har de senaste åren haft ett ökat fokus på medarbetarna, deras utveckling och arbetsmiljö. Även om vi inte har nått hela vägen så visar svaren att det arbetet ger resultat, säger Sabina Rasiwala, direktör för HR & Kommunikation som ansvarar för medarbetarundersökningen.
En majoritet av Samhalls medarbetare känner sig nöjda eller mycket nöjda med det arbete de gör och anser att det upplevs som meningsfullt. Jämfört med föregående år upplever de ett förbättrat ledarskap, där de får mer stöd och uppmuntran från sina chefer.
Nytt för i år är frågor med fokus på inkludering och tillgänglighet. Svaren visar att 73 respektive 74 procent är nöjda inom dessa områden. Det är viktiga frågor för Samhall, som kommer att prioriteras extra och följas upp under året.
– Det känns helt rätt att vi nu har lyft in inkludering och tillgänglighet i medarbetarundersökningen. Det är områden som vi arbetar med dagligen och som vi vill bli ännu bättre på, säger Sabina Rasiwala.
Fakta Samhalls medarbetarundersökning 2025
Samhalls medarbetarundersökning genomfördes av Kantar under perioden 10 februari – 13 mars. Enkäten gick ut till ungefär 22 000 anställda inom Samhall. Svarsfrekvensen i årets undersökning var 69 procent, en ökning med 4 procentenheter jämfört med föregående år.