Avtalet gäller fram till 2026 och omfattar både tävlings- och träningskläder under en period som närmast inkluderar stora mästerskap som friidrotts-VM i Tokyo och Finnkampen.

För Samhall innebär partnerskapet en möjlighet att skapa fler arbetstillfällen åt personer med funktionsnedsättning, och samtidigt utgöra en positiv kraft inom friidrottsrörelsen.

– Vi är stolta över att få samarbeta med Svenska Friidrottsförbundet. Partnerskapet handlar om mer än tvätt. Det handlar om att bidra till ett inkluderande samhälle där fler människor får möjlighet att växa genom arbete och en inkluderande idrottsvärld, säger Susanna Stubberöd, marknads- och kommunikationschef på Samhall.

Svenska Friidrottsförbundets ambition är ett långsiktigt samarbete som skapar möjligheter för ännu fler att engagera sig i friidrottens värld och samtidigt en positiv samhällspåverkan.

– Vi vill vara en del av den samhällsnytta och de arbetstillfällen som Samhall skapar varje dag. Samarbetet gör det möjligt för oss att förena idrottens gemenskap med ett större ansvar för inkludering i hela kedjan – från arenan till tvätteriet, säger Claes Winterfeldt, kommersiell chef på Svenska Friidrottsförbundet.