Sedan 2008 har arbetsmarknadspriset Visa vägen-priset delats ut. Priset går till den eldsjäl och den arbetsgivare som under året har gjort mest för att öppna arbetsmarknaden för personer med funktionsnedsättning. Bakom priset står Samhall.

Jag är stolt och glad över det här viktiga priset och över att Inpac valt att bidra till en arbetsmarknad där alla har en självklar plats. Hos oss fokuserar vi på vad vi kan istället för vad vi inte kan. Och vi vet att om vi behandlar varandra med värme, glädje och respekt så får vi alla minst lika mycket tillbaka, säger Inpacs vd Henrik Nyberg.

Vinnarna utsågs under måndagskvällen vid en prisceremoni på Vasateatern i Stockholm av den namnkunniga juryn bestående av ordförande Jan Scherman, H.K.H Prins Daniel, ärkebiskop Antje Jackelén, LO:s tidigare ordförande Karl-Petter Thorwaldsson, Svenskt Näringslivs tidigare chefsekonom Bettina Kashefi och Mats Eliasson, marknadsdirektör Samhall. Så här lyder juryns motivering.

Hos årets arbetsgivare ses mångfald som en självklar tillgång och alla ges möjlighet att bidra utifrån sina egna talanger och förmågor. Alla är olika – men lika viktiga. Genom att låta alla göra det de är bra på, oavsett funktionsnedsättningar eller tidigare erfarenheter, kan arbetsgivaren visa upp välfungerande och målmedvetna arbetslag med medarbetare som känner stolthet, samhörighet, arbetsglädje och lojalitet, säger Jan Scherman ordförande för Visa vägen-juryn.

Idag står alltför många personer med funktionsnedsättningar utanför arbetsmarknaden. Visa vägen-priset uppmärksammar arbetsgivare som bidrar till att bryta det utanförskapet på arbetsmarknaden.

På Inpac arbetar ca 80 personer med tillverkning och distribution av probiotika och kosttillskott. De allra flesta personerna med funktionsnedsättning jobbar som operatörer vid produktionslinjer eller handpackar olika produkter. Ett mindre antal personer arbetar med städning av gemensamma lokaler eller som truckförare på lagret