Trevliga arbetskamrater och god arbetsmiljö skapar trivsel på Matsmart i Örebro. Här jobbar 22 medarbetare från Samhall med flera olika arbetsuppgifter kopplade till packningen av matbeställningar från kunder i hela Norden. Camilla Olsson arbetar ofta vid inglasningen där ömtåliga förpackningar görs redo för transport.

– Här kan man sitta och stå och det passar mig bra. Jag har gamla arbetsskador så jag har fått lära mig hur man ska tänka och jobba rätt med kroppen. Det känns bra att inte ha de här monotona rörelserna hela tiden, jag vill ha och behöver variation. Sedan är det sammanhållningen, vi är som en familj och här får man stöd som ger ökat självförtroende, säger hon.

Hållbarhet i fokus

I dag är bolagets logistiska process ett väloljat maskineri, men så har det inte alltid varit. Det var mycket som skulle klaffa då Matsmart för 2,5 år sedan flyttade in i det högteknologiska jättelagret. Sedan starten 2014 hade e-handelsbolaget haft sitt lager i Katrineholm så förutom att allt skulle funka i den nybyggda lokalen gjorde bytet av ort också att en mängd nya medarbetare behövde lära sig rutiner som ännu inte riktigt fanns på plats.

– Att byta lager är superkomplext. Det här är ett gigantiskt bygge och vi hade massor med nya medarbetare och lika mycket ny teknik, säger Matsmarts kommunikations- och hållbarhetschef Hanna Thofelt Lindström.

Matsmart jobbar för att alla ska ha råd att köpa hållbar mat. Affärsidén bygger på att rädda mat som annars skulle ha riskerats att svinnas och sälja den till rabatterade priser. Men det handlar inte bara om klimatet för bolaget, utan också om social hållbarhet.

– Det var jätteviktigt att bygga ett bra lager för att skapa en arbetsplats där folk trivs, vill vara kvar och göra ett bra jobb. Därför har vi arbetat mycket för att utveckla arbetsmiljön, saker som ergonomi, låg ljudnivå och bra luft. Det finns utrymmen för att umgås och spela pingis och utrymmen där man kan gå undan och vila sig om man i stället har de behoven, säger hon.

Fantastiskt att ha Samhall på plats för att hjälpa oss att utforma arbetsuppgifterna på ett bra sätt.

Hanna Thofelt Lindström, kommunikations- och hållbarhetschef på Matsmart

Ett välfungerande samarbete

Uppstarten var inte bara en utmaning för Matsmart. Processen hade även många svårigheter för Samhall i Örebro som skulle lära känna kunden, de nya lokalerna och samtidigt hitta och matcha över 20 medarbetare till uppgiften.

– Det var lite av en hektisk lära känna-fas. Det fanns såklart ramar redan från start, men de ska också tillämpas i verkligheten, säger Igor Jovanovic, affärschef på Samhall i Örebro.

Han beskriver Samhall som en samarbetspartner där det inte bara gäller att bemanna olika tjänster.

– Vi finns där oaktat vad kunden behöver för typ av hjälp. Vi vill vara med så att vi tillsammans kan fånga upp eventuella problem allteftersom de dyker upp för att hjälpa kunden att bli bättre och effektivare, säger han.

För Matsmarts del är upplevelsen densamma.

– Det var knöligt i början, men samtidigt fantastiskt att ha Samhall på plats för att hjälpa oss att utforma arbetsuppgifterna på ett bra sätt. Vi känner att vi verkligen blev backade av dem, de var flexibla och beredda att hjälpa till, säger Hanna Thofelt Lindström.

Igor Jovanovic, affärschef på Samhall i Örebro.

Teamkänslan är viktig

Ett exempel på det var arbetsstationen vid den så kallade packbanan. Dit kommer de färdigpackade och etiketterade matpaketen via ett transportband för att lyftas över på pall och sedan transporteras vidare till kund. Det blev till en början arbetsdagar med ganska många tunga lyft vilket gjorde att personalen var tvungen att rotera ofta för att inte dra på sig arbetsskador.

– Det var ett nytt automatiserat system och ibland är det svårt att se på papper hur något kommer att bli. Genom en dialog med Matsmart var vi med och påtalade bristen. Sedan kunde vi även hjälpa dem att välja ut och förmånligt investera i ett passande lyfthjälpmedel genom att kika på vad som används ute hos våra andra kunder, säger Igor Jovanovic.

Ett problemlösningsfokus som uppskattas mycket av Matsmart.

– Att Samhall drog igenom investeringen med lyften gjorde en stor skillnad för alla medarbetare, säger Hanna Thofelt Lindström.

Men arbetsmiljö är inte bara fysisk utan rör sig även om psykosociala bitar; som upplevd trygghet och att känna sig som en del i gänget. Det handlar om att vara lyhörd och ta ansvar som arbetsgivare så att medarbetarna har rätt förutsättningar för att trivas.

– Det känns viktigt för oss att alla känner sig som ett team, vem man får lönen av i slutändan är inte så himla noga. Samhalls medarbetare ska känna sig som vilka som helst i gruppen. Vi ser därför till att de är delaktiga i alla sammanhang – från fika till möten, säger Hanna Thofelt Lindström.