Styrning
För Samhall handlar styrning om att vara ett ansvarsfullt företag och säkerställa en god affärsetik och regelefterlevnad. Som statlig företag ska vi vara ett föredöme. Det är avgörande för att vi ska få omvärldens förtroende. Samhall har en absolut nolltolerans mot mutor och korruption. Vi strävar efter att ha god intern styrning och kontroll av risker kopplade till affärsetik och regelefterlevnad samt en kultur som främjar öppenhet och transparens.

Alla människors lika värde är en av Samhalls grundläggande värderingar. Vi har därför åtagit oss att arbeta i enlighet med FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter. Ekonomi & finansavdelningen, där inköpsenheten finns, har det övergripande ansvaret för styrning, kontroll och uppföljning av leverantörskedjan i nära samarbete med hållbarhetsenheten. Arbetssätt för att säkerställa ansvarsfulla leverantörskedjor ingår i Samhalls inköpsprocess.

Arbetet är riskbaserat och utgår från den riskanalys som genomförts av samtliga inköpskategorier. I riskanalysen har risken för kränkningar av mänskliga rättigheter, arbetsvillkor, negativ miljöpåverkan och korruption analyserats. De största och vanligast förekommande riskerna rör arbetstagarnas arbetsvillkor och arbets-miljö. Riskanalysen innefattar också interna faktorer kring hur inköpen hanteras i bolaget. Inköpskategorierna har delats in i fyra olika riskklasser för att tydliggöra vilka åtgärder som ska vidtas beroende på typ av risk.
Visselblåsarfunktion
Det är för Samhall viktigt att missförhållanden uppmärksammas och hanteras. Diskriminering eller repressalier får inte äga rum mot någon som anmäler misstanke om missförhållande i god tro.
Samhall har en extern visselblåsarkanal där såväl anställda som externa parter, till exempel leverantörer, anonymt kan tipsa om allvarliga oegentligheter. Visselblåsarkanalen nås via intranätet, support- portalen eller Samhalls externa webbsida.
I visselblåsarkanalen kommer det även in andra typer av mindre allvarliga klagomål. Enligt gällande rutiner kategoriseras alla inkomna tips. Tips som inte kategoriseras som vissel hänvisas till ordinarie rapporteringsvägar och hanteras framförallt inom HR-organisationen. De som kvarstår som vissel hanteras av en särskild visselgrupp och utreds under visselgruppens ledning med stöd av externa eller interna resurser.
Enheten för Arbetsgivarfrågor ansvarar för visslar-funktionen. För klagomål som inte omfattas av visselblåsarfunktionens område finns möjlighet att kontakta stödfunktioner såsom inom HR eller Juridik & Compliance.
Revisionsutskottet tillställs årligen en rapport om inkomna ärenden i visselkanalen och intern- revisionen gör årligen en granskning av kanalen.