Hoppa till innehåll
Samhall

Tydliga lyft i årlig mätning

Samhall har ett antal mål beslutade av ägaren, staten. Utöver dessa har vi ett antal interna mål. Tillsammans med vår strategi ger de oss en tydlig riktning.

Uppdragets omfattning

Prioriterade grupper


Mål: Minst 50 procent av de som anvisas till skyddat arbete inom Samhall ska komma från prioriterade grupper.
Resultat: 56 procent (58) av de anvisade kom från prioriterade grupper.

2024:

56%

Mål:

50%

Kommentar:

Arbetsförmedlingen anvisade
56 procent av personer med funktionsnedsättningar till Samhall, vilket överträffade målet på 50 procent.

Lönetimmar, LFU


Mål: Samhall ska erbjuda anställningar med lönebidrag för utveckling i anställning under minst 2,99 miljoner lönetimmar.
Resultat: Årets utfall var 2,91 miljoner lönetimmar (2,84).

2024:

2,91

Mål:

2,99

Kommentar:

Lönetimmar för utveckling i anställning understeg ägarens målsättning med 80000 lönetimmar. 

Lönetimmar, skyddat arbete


Mål: Samhall ska erbjuda anställningar i skyddat arbete under minst 32,84 miljoner lönetimmar.
Resultat: Årets utfall var 32,87 (32,98) miljoner lönetimmar.

2024:

32,87

Mål:

32,84

Kommentar:

För 2024 uppnåddes ägarens målsättning för lönetimmar inom skyddat arbete.

Övergångar


Mål: Samhall ska se till att minst 1 500 personer övergår till arbete på den reguljära arbetsmarknaden.
Resultat: 1 294 personer (1 166) fick nytt jobb.. 

2024:

1294

Mål:

1500

Kommentar:

För 2024 uppnåddes inte ägarmålet om 1500 övergångar. Däremot en positiv ökning om 128 övergångar jämfört med föregående år. 

Övergångar, kvinnor


Mål: Andelen övergångar som görs av kvinnor ska öka
Resultat: 32 procent (30) av övergångarna gjordes av kvinnor

2024:

32%

Mål:

Kommentar:

Under 2024 ökade andelen kvinnor
som gick på övergång med 2 procentenheter jämfört 2023.

Uppdragsmål

Sysselsättningsgrad


Mål: Sysselsättningsgraden ska över tid uppgå till minst 95 procent. I sysselsättningsgraden ingår arbete i kunduppdrag och utvecklingsaktiviteter som praktik och utbildning.
Resultat: Sysselsättningsgraden uppgick till 96,8 procent (96,8).

2024:

96,8

Mål:

≥95

Kommentar:

Sysselsättningsgraden ligger i linje med föregående år och överträffar målet om minst 95 procent.

Engagerade medarbetare


Mål: Engagemangsindex ska ha en positiv trend och långsiktigt uppgå till minst 70.
Resultat: Årets engagemangsindex uppgick till 69 (68) för medarbetare och 70 för hela bolaget på skalan 1–100. 

2024:

69

Mål:

≥70

Kommentar:

Andelen engagerade medarbetare har ökat under 2024, vilket uppvisar en långsiktig positiv trend. 

Trygg och säker arbetsmiljö


Mål: Arbetsmiljöindex ska ha en positiv trend och långsiktigt uppgå till minst 80.
Resultat: Arbetsmiljöindex uppgick till 79 på skalan 1–100 (77).

2024:

79

Mål:

≥80

Kommentar:

Under 2024 nås nästan målet om 80, och årets medarbetarundersökning visar inga negativa förändringar, vilket bekräftar en positiv utveckling.

Ekonomiska mål

Avkastning på eget kapital


Mål: Avkastningen på eget kapital ska långsiktigt uppgå till 5 procent.
Resultat: Avkastning på eget kapital uppgick till 11 procent (4) över en
 12-månaders period, 8 procent (7) sett över en 5-årsperiod och 2 procent (2) över en 10-årsperiod.

1 år:

11%

5 år:

8%

10 år:

2%

Kommentar:

För 2024 uppnåddes ägarens målsättning om en långsiktig aktastning på eget kapital om 5 procent.

Soliditet


Mål: Soliditet om minst 30 procent.
Resultat: Soliditeten uppgick till 44 procent (40).

2024:

44%

Mål:

40%

Kommentar:

För 2024 uppnåddes ägarens målsättning om en soliditet om minst 30 procent.

Styrelsens strategiska mål för hållbart värdeskapande

Index för medarbetaruveckling


Mål: Medarbetarutvecklingsindex ska öka till 65 procent senast 2026.
Resultat: 60 procent (38) av medarbetarna uppfyllde kriterierna för medarbetarutveckling. Värdet förväntas öka kraftigt när rapporteringsrutiner är fullt implementerade.

2024:

60%

Mål:

65%

Kommentar:

Värdet har ökat kraftigt jämfört med föregående år, tack vare fullt implementerade rapporteringsrutiner.

Koldioxidavtryck


Mål: Minska utsläppen i scope 1 och 2 med 60 procent senast 2026 jämfört med 2021.
Resultat: Årets utfall var 3861 ton CO2e, vilket är en minskning med 16 procent jämfört med 2021.

2024:

3 861

ton CO2e

Mål:

1 833

ton CO2e

Kommentar:

Utsläppen i scope 1 har minskat med 50 procent sedan 2021 och är väl i linje med målen. Utsläppen inom scope 2 minskar under året men ligger fortfarande över målnivån.

Samhällsnytta


Mål: Samhällsnytta är ett sätt att visa på vilket värde Samhall skapar för samhället.
Resultat: Måltalet fastställs under 2025.

Kundlojalitet


Mål: Samhall ska ha ett Net Promoter Score (NPS) som uppgår till 30 senast 2026.
Resultat: Kundlojaliteten för 2024 uppgick till ett NPS-värde på 29 (26).

2024:

29

Mål:

30

Kommentar:

NPS-värdet för 2024 landade på 29, en förbättring från föregående års 26, vilket indikerar en positiv utveckling
 i kundlojaliteten.

Anseende


Mål: Vårt anseende hos allmänheten ska öka till 35 senast 2026.
Resultat: 2024 års anseendeindex var 24 (29) på skalan -65 till 135.

2024:

24

Mål:

35

Kommentar:

Anseendeindex för 2024 var 24, en minskning från föregående års 29, vilket är en bit ifrån målet om 35 till 2026.