Det är tisdag förmiddag och ganska lugnt i butiken. Johan Davidsson tar sig tid att småprata med kunderna en stund när de haffar honom för att ställa en fråga. Han vet att situationen kan förändras i vilken sekund som helst. Butiken kan bli proppfull av folk på ett ögonblick.
Systembolaget i Strömstad är störst i Sverige med tiotusentals besök varje vecka. Närheten till Norge gör att gränshandeln är intensiv och 90 procent av kunderna pratar norska.
– Tiden går aldrig långsamt, det händer grejer hela tiden. Jag har lärt mig otroligt mycket av mina kollegor, säger Johan Davidsson.
Duktig, hjälpsam, trevlig… Arbetskamraterna öser lovord över honom. Försäljaren Marie Conrade tar en paus på lagret för att berätta hur nöjd hon är med nyanställningen.
– Jag förväntade mig inte något särskilt när vi tog emot praktikanter från Samhall, men jag blev imponerad. Johan är helt fantastisk, säger hon.
Hade fördomar om Samhall
Idén kom från Kim Isaksson, som då var områdeschef på Samhall. Han har själv jobbat på Systembolaget i Strömstad och var sugen på ett samarbete. Men när han kontaktade butikschefen Alexander Johansson mottogs han av ett ljummet intresse.
Arbetsplatsen ställer höga krav på medarbetarna och butikschefen var rädd att samarbetet snarare skulle öka belastningen på kollegorna än fungera som en avlastning.
– Min bild av Samhall var ganska begränsad och jag erkänner att jag hade fördomar. Jag trodde de anställda mest sysslade med lokalvård vilket vi inte hade behov av, säger han.
Kim Isaksson lyckades ändå övertala honom och Alexander Johansson gick med på att ta emot fem praktikanter under 2021.
– Vi var överens om att testa i fyra veckor, med förutsättningen att praktikanterna kunde återvända till Samhall om det inte funkade, säger Kim Isaksson som numera arbetar som affärschef på Samhall.
Det tog inte lång tid förrän Samhalls medarbetare var som vilka som helst i gänget. De bemannade kassorna, fyllde på varor och socialiserade sig med kunderna. Alexander Johansson insåg att han hade haft helt fel bild av Samhall.
– Efter praktikperioden erbjöd vi tre av praktikanterna anställning. Två av dem tackade ja, berättar han.
Mer om Johan Davidsson
Ålder: 25 år
Arbetsuppgifter: Sitter i kassan, fyller på varor och svarar på kundernas frågor.
Drömmar: Vill fortsätta utvecklas inom Systembolaget.
Möjlighet att nå den öppna arbetsmarknaden
För Kim Isaksson och de övriga områdescheferna på Samhall visar utfallet på en lyckad matchning. Inför varje praktikplacering finns en förhoppning om att medarbetaren ska kunna lämna Samhall och vara redo för den öppna arbetsmarknaden. De lägger därför ner mycket arbete på att lära känna sina medarbetare och lyssna på deras målbilder och drömmar.
– Vi fokuserar mycket på vad medarbetarna kan och vill utveckla hos sig själva. Men också vilka förutsättningar personen har för att klara ett visst jobb så att ingen upplever sig förbisedd, säger Kim Isaksson.
Efter sin egen tid som säljare på Systembolaget var han bekant med företagets värderingar som han tyckte stämde med Samhalls. Han får medhåll av butikschefen Alexander Johansson som menar att företaget har en vision om att vara en inkluderande arbetsplats.
– Jag tycker att vi, som statligt företag, ska kunna erbjuda en arbetsplats för alla. Även de som har fysiska eller psykiska begränsningar ska kunna hitta sin plats hos oss, säger han.
Mitt mål är att fortsätta att utvecklas inom Systembolaget och se hur långt jag kan komma.
Johan Davidsson
Önskade sig ett vanligt jobb
Johan Davidsson var mogen att ta steget. Han berättar att han har haft perioder bakom sig av psykisk ohälsa och magkatarr vilket från början ledde honom till Samhall. Efter gymnasiet arbetade han inom vården, men fick svårt att behålla jobbet på grund av hälsan. Han gick arbetslös ett tag innan Arbetsförmedlingen föreslog en tjänst på Samhall, där han skulle utsättas för mindre stress.
– Där var jag i tre år och hade lite olika sysslor, säger han.
Klockan närmar sig lunch och butiken har börjat fyllas av kunder. De flesta besökarna skjuter kundvagnar framför sig och spanar bland hyllorna inför storköpet. De medarbetare som är ute på golvet kan inte gå många meter innan de snappas upp av frågvisa kunder.
– Det jag mest av allt ville ha var ett vanligt jobb. Mitt mål är att fortsätta att utvecklas inom Systembolaget och se hur långt jag kan komma, säger han.