Tusentals kunder besöker Stora Coop i Birsta varje dag. Här finns Sundsvalls största delikatessdisk och rena lokaler är en förutsättning för att verksamheten ska få hålla öppet.

– Hygien är A och O, berättar stormarknadschefen Johan Cedergren. Samhall lever upp till våra krav med råge och har lyft kvaliteten ordentligt. Att det är rent och fräscht i butiken är en viktig del av kundupplevelsen.

Ett steg närmare arbetslivet

I dag har stormarknaden upp till sex medarbetare från Samhall på plats. Deras ansvar är att hålla personalutrymmen och den drygt 7 000 kvadratmeter stora butiksytan fräscha. Det innebär bland annat att städa alla försäljningsytor och se till så att kundvagnar och varukorgar är rena.

– I många andra Coop-butiker hjälper Samhall till med varuplock och andra insatser, som inventering och hantering av avfall och återvinning, säger Johan Cedergren.

– I Birsta har vi i första hand hjälp med städ men det händer att vi utvecklar den rollen och de får hjälpa till med annat.

Områden där Samhall har klivit in och tagit mer ansvar är på Coop i Birstas försäljning online där de har hjälpt till med både varuplock och utkörning.

– Vår målsättning är att medarbetare som visar framfötterna ska kunna bli anställda av oss på Coop, berättar Johan Cedergren.

Att både kunna rekrytera medarbetare som brinner för sitt jobb och samtidigt bidra till en mer inkluderande arbetsmarknad känns både meningsfullt och viktigt.


Fotograf: Pär Olert.

Yrkesstolthet visar sig i städkvaliteten

Att kvaliteten har blivit bättre tror Johan Cedergren främst beror på det stora engagemang och driv som finns hos Samhalls lokalvårdare. Sedan samarbetet startade för tre år sedan har de blivit en uppskattad del av personalen. De har förbättrat såväl kundupplevelsen som arbetsmiljön, menar Johan Cedergren. Han har många andra städbolag att jämföra med.

– Under mina 25 år i arbetslivet är Samhall det bästa städbolaget jag har haft, det är högsta betyg faktiskt. Det är tydligt att Samhalls personal brinner för det här och har en fantastisk yrkesstolthet.

”Under mina 25 år i arbetslivet är Samhall det bästa städbolaget jag har haft, det är högsta betyg faktiskt. Det är tydligt att Samhalls personal brinner för det här och har en fantastisk yrkesstolthet.”

Johan Cedergren, stormarknadschef på Coop.
Johan Cedergren, stormarknadschef på Stora Coop i Birsta. Fotograf: Pär Olert.

Utmaning

Till Stora Coop i Birsta kommer det tusentals kunder varje dag. Matbutiken behövde ett städbolag som kunde ta hand om det dagliga behovet av städ som uppstår i en stor butik med många besökare och som kunde möta de kvalitetskrav som ställs på de som hanterar livsmedel

Lösning

I butiken arbetar i dag sex engagerade medarbetare från Samhall för att dagligen se till att butiksytan och personalutrymmena är rena och städade. De städar golv, gör rent kundvagnar och kundkorgar, torkar av frysdörrar, kyl lock och handtag samt plockar undan i personalrummet. Samhalls personal har även klivit in på andra områden såsom varuplock och utkörning av varor direkt till kund.

Effekt

Sedan samarbetet med Samhall inleddes har såväl kundupplevelsen som arbetsmiljön blivit bättre på Coop Birsta. Kunderna kan känna sig trygga med att de handlar i en ren och fräsch butik som lever upp till hårda hygienkrav, medan medarbetarna från Samhall genom sitt engagemang är väldigt uppskattade av personalen. Att bidra till en mer inkluderande arbetsmarknad har även ökat den interna stoltheten bland de anställda.