Missvisande bild av Samhall i Uppdrag granskning

Den 28 april publicerade SVT:s Uppdrag granskning ett reportage om Samhall. Reportaget handlar om vilka personer som får jobb hos oss, att kraven för att jobba på Samhall ska ha blivit för höga och att affärer ska vara viktigare än medarbetarna. Ett så viktigt uppdrag som Samhall har behöver granskas – problem ska lyftas fram och åtgärdas. Programmet tar upp ett antal berättelser om upplevda brister som är viktiga att lyssna till. Samtidigt vill vi visa hela bilden, något Uppdrag gransknings program tyvärr inte gör. Viktiga fakta har utelämnats och en missvisande och förenklad bild målas upp.

Vi är stolta över det världsunika uppdrag vi har fått – att ge cirka 25 000 personer med en funktionsnedsättning ett arbete att gå till. Tillsammans skapar vi riktiga jobb åt personer som tidigare stått långt ifrån arbetsmarknaden. Det är jobb som behövs i samhället samt som skapar mening och utveckling för många.

Vi väljer inte vilka personer som ska få ett jobb hos oss. Det är Arbetsförmedlingens tydliga uppgift. Samhalls utgångspunkt är att alla som får ett jobb hos oss har en funktionsnedsättning som medför nedsatt arbetsförmåga. Vi ska inte påverka Arbetsförmedlingens beslut, och om det någonsin skett bryter det mot både våra och Arbetsförmedlingens riktlinjer.

Vårt främsta mål är att ge personer med en funktionsnedsättning ett arbete att gå till. För att lyckas måste vi kunna erbjuda riktiga och utvecklande arbeten, och vi behöver ha en ekonomi som är i balans. Dessutom vet vi att det är bra för de allra flesta av våra medarbetare att få arbeta sida vid sida med våra kunder ute i samhället. Det ger flera positiva effekter. Dels skapar det ett samhälle där fler får plats, dels blir det enklare för våra medarbetare att hitta ett nytt jobb utanför Samhall.

Men den kanske viktigaste positiva effekten är att våra medarbetare känner mening och självkänsla. Tyvärr har Uppdrag granskning valt att inte redogöra för en mycket viktig faktauppgift: att de allra flesta trivs på Samhall. Vi genomförde nyligen en medarbetarundersökning som alla hade möjlighet att svara på anonymt. Den visade att den absoluta majoriteten känner sig nöjda med vad de uträttar på arbetet och tycker att arbetet är meningsfullt.

Tyvärr framkommer inte heller den större utmaning som hela samhället står inför, och som också påverkar bilden av Samhall och vår roll. Alltför många med funktionsnedsättning står idag långt ifrån arbetsmarknaden – cirka 150 000 personer med nedsatt arbetsförmåga har inget jobb att gå till. Samhall kan endast ta emot en liten del av alla som vill ha en plats. För att minska detta utanförskap skulle det behövas sex Samhall till, och helt andra resurser än vad som avsätts i dag.

Detta är en stor och viktig diskussion där myndigheter, politiker och aktörer i vår bransch behöver samlas gemensamt. Självklart välkomnar Samhall en sådan fördjupad dialog som kan föras sakligt och balanserat. Vi är stolta över våra medarbetare och det fantastiska arbete som de utför varje dag – och ser hur viktigt det är att fler får samma möjlighet.

Samhalls pressjour:
press@samhall.se / Tel: 08-553 411 30