Fördjupat samarbete mellan Samhall och MAX

MAX Burgers AB och Samhall AB har tecknat ett nytt samarbetsavtal. Avtalet, som sträcker sig fram till och med år 2025, innebär bland annat att Samhall fortsatt ska ansvara för lokalvård och yttre fastighetsskötsel vid MAX burgarrestauranger runt om i Sverige. Närmare 900 av Samhalls medarbetare med funktionsnedsättningar arbetar idag i någon av MAX restauranger.

Samarbetet mellan MAX och Samhall inleddes för snart 20 år sedan och har sedan dess skapat nya vägar in på arbetsmarknaden för tusentals personer med funktionsnedsättningar. Under åren har samarbetet växt till att omfatta samtliga MAX restauranger i Sverige och en rad olika servicetjänster. Idag arbetar närmare 900 av Samhalls medarbetare med lokalvård, fastighetsskötsel eller andra kringtjänster i MAX restauranger. Det gör MAX till en av Samhalls största och viktigaste samarbetspartners.

Det nya samarbetsavtalet sträcker sig fram till 2025 års utgång och innebär att de båda företagen nu fördjupar sitt samarbete ytterligare. Vid sidan av servicetjänsterna innefattar det nya avtalet också en gemensam strategi för hur fler av Samhalls medarbetare kan få en anställning hos MAX.

– Det känns fantastiskt bra att vi nu kan ta nästa steg i vårt samarbete med MAX. Hos MAX får våra medarbetare möjlighet att utvecklas i viktiga serviceyrken samtidigt som vi stärker Samhall som en av landets ledande serviceleverantörer. Hos MAX har vi en nära samarbetspartner som alltid ser möjligheter och förmågor hos våra medarbetare, säger Jonas Rieck, affärsområdesdirektör på Samhall.

– I närmare 20 år har Samhall varit en viktig partner för MAX. Samarbetet öppnar inte bara upp möjligheten att anställa fantastiska medarbetare utan sporrar oss också till förbättring och hållbar utveckling, till exempel inom lokalvård. Genom att ta tillvara på människors möjligheter så skapar vi nya lösningar och en miljö där alla känner sig välkomna, både som medarbetare och som gäst, säger Christoffer Bergfors, vice koncernchef på MAX Burgers.