På Samhalls Kundcenter är det bråda veckor efter sommarsemestrarna. Hos stora kunder som Ikea är Samhall i färd med att införa digitala städsystem och det hela konfigureras på Kundcenter. Områdeschefen Jörgen Lorentzon leder ett 50-tal medarbetare som servar Samhall internt med i princip all support.
– Efter flera år inom IT-branschen kände jag att jag ville arbeta mer direkt med människor och 2016 började jag på Samhall, berättar Jörgen Lorentzon.
– Jag gillar Samhalls idé – att utveckla människor så att de kan gå vidare ut på den öppna arbetsmarknaden. Samtidigt är det en märklig känsla att sträva mot att folk ska sluta på min egen arbetsplats.
I sitt arbete som ledare för en mångfaldmedarbetare är Jörgen Lorentzon angelägen om att ge dem ansvar och uppmuntra dem till att lösa sina arbetsuppgifter på sitt eget sätt.
– Jag finns naturligtvis tillgänglig som stöd hela tiden, men det är viktigt att alla känner att det är fritt fram att prova egna lösningar och att det är helt okej att göra misstag ibland. Det gör vi alla, jag också. Om man får känna det här ansvaret växer man i sin roll, säger han.
Framgångsrik verksamhet
Idéerna om ledarskap har Jörgen Lorentzon med sig från sina tidigare positioner som chef inom IT-branschen och från diverse ledarskapsutbildningar.
– Dessutom har jag en klok hustru som också har en ledande befattning. Vi diskuterar ofta ledarskapsfrågor hemma.
Jag gillar Samhalls idé – att utveckla människor så att de kan gå vidare ut på den öppna arbetsmarknaden.
Jörgen Lorentzon, områdeschef för Samhalls kundcenter i Visby
Jörgens bästa tips om att leda i mångfald
- Var inte rädd för att låta medarbetare prova olika roller.
- Var tillgänglig så att medarbetarna känner att de alltid kan vända sig till dig om de behöver stöd.
- Var mån om att utveckla duktiga teamledare, de blir en tillgång för alla.
En utmaning med ledarskapet på Samhall är att hitta rätt roll för rätt medarbetare.
– Normalt sett rekryterar du medarbetare till en viss definierad roll och den som rekryteras har sökt just den tjänsten. Här har medarbetarna inte sökt till en specifik tjänst utan min utmaning är att hitta en arbetsuppgift som får varje individ att gå i gång och tycka att jobbet är roligt, säger Jörgen Lorentzon.
För att lyckas med detta brukar nya medarbetare få rotera och prova olika roller. Då har de även förutsättningar att utvecklas.
– Jag minns att jag ville sätta en viss person på jobbet som driftledare, flera avrådde mig och sa att det aldrig skulle funka med just henne. Men det gjorde det och hon blev en utmärkt driftledare. Att se en sådan utveckling är jätteroligt och ger mig mycket, säger Jörgen Lorentzon.
Kundcenter jobbar både mot externa kunder och med ett 60-tal interna uppdrag. Flera av dem är avancerade och kräver ofta lång inlärningstid. Men verksamheten är framgångsrik.
– Egentligen ska du fråga andra ifall vi löser de uppgifter vi får, men jag törs nog säga att Kundcenter har ett gott rykte, säger Jörgen Lorentzon.
Hans mål är att medarbetarna ska trivas och utvecklas i sina roller för att så småningom ta steget ut på den öppna arbetsmarknaden. Och i vardagen är han mån om en god stämning på arbetsplatsen.
– Det tycker jag att vi har lyckats med. Vi har väldigt kul på jobbet, säger Jörgen Lorentzon.
Mer om Jörgen Lorentzon
Namn: Jörgen Lorentzon.
Ålder: 55.
Arbetsplats: Samhalls kundcenter i Visby där ett 50-tal medarbetare servar Samhall internt med bland annat olika typer av support.
Bästa egenskap som chef: Jag vågar ge mina medarbetare förtroendet att lösa frågor på sitt eget sätt.
Roligaste stunden i arbetsvardagen: När medarbetare går vidare ut på den öppna arbetsmarknaden. Det är ju därför jag är här.
Detta vill jag förändra på arbetsmarknaden: Jag skulle vilja se mer öppenhet när det gäller att inkludera personer med funktionsvariationer. Jag skulle också vilja att fler vet vad Samhall är och står för.