Tempot är hektiskt och energin hög. Att Björn Jakobson har fyllt 85 år och att Lillemor Jakobson är 83 känns som en villfarelse, när de i rask takt far runt i den hisnande vackra byggnaden som ligger insmält bland tallar och berg på Hålludden i Stockholms skärgård. De pekar ut personliga konstfavoriter, tipsar om utställningar och om att ”inte missa den fantastiska arkitekturen i toaletterna på nedervåningen”.

Artipelag invigdes i juni 2012 och är Björns och Lillemors hyllning till skärgården de älskar. Den svenska naturen går igenom som en röd tråd igenom museets inredning.

Paret Jakobsons andra, kanske mer kända livsverk, har betydligt fler år på nacken. Björn startade Babybjörn 1961 med en vision om att göra livet enklare för barnfamiljer.

Under en resa till USA köpte han med sig en babysitter till sin nyfödda brorson Nisse.
När Björn såg hur bra Nisse trivdes i babysittern frågade han sig själv: Varför inte börja sälja produkten på den svenska marknaden?

Björn drog med sig Nisses mamma Elsa i affärsplanerna, och företaget fick bära Björns namn. Några år senare klev även Lillemor, som var utbildad textildesigner och art director, in i företaget. Björn stod för det ekonomiska och affärsmässiga, Lillemor adderade kreativitet och kunskap om design och material och skötte även delar av marknadsföringen.

1973 lanserades den i dag klassiska bärselen Hjärtenära, som gjort företaget världsberömt. Det estetiska är en del av Babybjörns koncept. Lillemor Jakobson ingår fortfarande i design avdelningen.

Kunderna kunde nu bära sina nyfödda barn tätt intill kroppen i en bärsele som var både praktisk och snygg. Varumärket Babybjörn stod för trygghet och kvalitet och företagets produkter förenklade också vardagen för de svenska småbarnsfamiljerna. När barnet hängde nöjt i bärselen fick föräldrarna händerna fria till vardagssysslor.

Trots att det redan fanns flera bärselar på marknaden blev Babybjörn snabbt branschledande. Björn är i dag pensionär och ägnar sig främst åt Artipelag och har lämnat över styrelsen till sina fyra barn. Lillemor däremot jobbar 60 procent som designer på företaget. Jobbet ger henne fortfarande en kreativ kick och kanske jobbar hon lite på övertid för att kompensera för att hon var hemma med barnen under flera år.

Men allt har inte varit en dans på rosor

– Det var ett heltidsarbete för mig att ta hand om barnen då de var små, då kunde jag ju inte ägna mig åt det jag var utbildad för. Fördelen med att vara hemma var dock alla insikter jag fick om småbarn som varit värdefulla för mitt arbete på Babybjörn.

Att Björn och Lillemor både delat omsorgen om ett företag och en familj låter som en utmanande kombination, men de själva menar att deras gemensamma intressen som företaget, segling, långfärdsskridskor, natur, resor och konstmuseer har hållit ihop deras äktenskap.

Babybjörn blev ju ett gemensamt intresse utöver våra fyra barn som naturligtvis är viktigast. Men allt har inte varit en dans på rosor.

Superentreprenören Björn Jakobson blickar ständigt framåt. Att vara kreativ och tänka annorlunda har varit två av hans knep under den långa karriären.

I sitt sommarprat 2018 berättade Björn att han var tvungen att starta företaget utan något kapital med sig och att han tre gånger under sin 57 år långa karriär varit nära konkurs.

Ett par lite för djärva satsningar fick siffrorna att lysa röda. I dag kan Björn och Lillemor blicka tillbaka på sin Babybjörn-resa och se att de byggt ett stabilt företag och att de satsade på en affärsidé som verkligen behövdes.
De har varit med om en stor samhällsförändring och har själva, genom sin produktutveckling och en hel del ställningstaganden, varit en aktiv del i den förändringen. Björn och Lillemor var från början noga med att sätta det lilla barnet i fokus och riktade sig tidigt mot bägge föräldrarna.

Under 1970-talet kom närheten mellan det nyfödda barnet och föräldern upp på agendan.

Paret Jakobson jobbade i tätt samarbete med barnläkare och produktutvecklingen gick hand iland med färska, vetenskapliga rön om vikten av den tidiga fysiska kontakten. Ett barn som får vara nära sina föräldrar utvecklas till en trygg individ och det blev fundamentet som skulle prägla hela Babybjörns företagande.

– Våra produkter fick dessutom bra skjuts av den gemensamma föräldraförsäkringen som lanserades 1974, säger Björn. Så vi låg rätt i tiden. Med Lillemors känsla för stil, funktionalitet och material blev även Babybjörns designen konkurrenskraftig faktor.
Lillemor tog frambärselen i svart och marinblått så att färgerna skulle kännas bekväma även för männen. Och på tidigt 1980-tal dök en man med en bebishängande på bröstet upp i en av Babybjörnsannonser. Ett par enkla men kreativa grepp, som i det långa loppet kan ha betytt mycket för att förändra bilden av den moderna pappan.

Den svenska moderna modellen gick hem även utomlands. I dag exporteras Babybjörnsprodukter till omkring 55 länder, och över 30 miljoner bebisar har burits intill sina föräldrar i en svensktillverkad Babybjörnbärsele. Många av dem i en bärsele som gått i arv, eller köpts secondhand.

– Vi vill att våra produkter ska vara motsatsen till slit-och-släng

Björn Jakobson

Samarbetet med Samhall är ett exempel på Babybjörns långsiktiga syn på engagemang och ligger grundarna varmt om hjärtat.

– En affärsidé och vision får inte vara beroende av konjunktursvängningar. När det är svårare tider är det ännu viktigare att man har rätt fokus.

Samarbete med Samhall är ett exempel på Babybjörns långsiktiga syn på engagemang och ligger grundarna varmt om hjärtat. Påsfabriken i småländska Skillingaryd arbetardrygt 55 medarbetare från Samhall med att montera och förpacka Babybjörns babysitter och resesängar. Faktum är att Babybjörn var en av Samhalls första kunder. I över 30 år har medarbetare på Samhall hanterat allt från Babybjörns haklappar och bestick, till baby-sängar och babysitter.

– Att få arbetsuppgifter som gör att du kommer till din rätt är väldigt betydelsefullt för en människa. Jag är oerhört imponerad av hur Samhall lyckas med den uppgiften, säger Björn. De är verkligen eldsjälar!

Vi vill att våra produkter ska vara motsatsen till slit-och-släng, säger Björn. Lillemor nickar. Hon tror att deras egna uppväxter har präglat deras tänk. Hållbarhet och cirkularitet är inte bara rubriker i företagets hållbarhetsrapport, utan personliga värderingar som funnits med Björn och Lillemor från start.

– Björn och jag växte upp under en tid när det inte fanns mycket pengar. Det har gett oss samma referenser. Att vara sparsam, återanvända saker och investera i kvalitet har alltid varit självklart.

Alla Babybjörns produkter är tillverkade för att hålla i flera generationer. Faktum är att hela affärsidén bygger på hållbarhet, poängterar Lillemor.

 Vi har få men väldigt genomarbetade produkter, tillverkade av så lite material som möjligt. Men kvaliteten är så bra att de går att skänka vidare när de inte behövs längre  utan att vi tummar på vare sig säkerhet eller stil.

– Jag själv har en klänning på mig i dag som säkert är mer än 30 år. Tidlös design går inte ur tiden.

Det har jag tagit med mig som ett signum till vår designavdelning. Det sociala engagemanget har också varit viktigt för paret. Att skapa trygghet är en del av företagets hållbarhetsfokus och präglar allt från hur man stärker relationen mellan föräldrar och barn och utvecklar produkter, till hur man förhåller sig till medarbetare och jobbar med mångfald.

I dag är Lillemor och Björn stolta över att ha vävt in flera av sina personliga värderingar i sitt varumärkesarbete. De har dessutom stått fast vid dem, även i bistrare tider  under lågkonjunkturer, politiska svängningar och företagskriser. Stabilitet och ärlighet skaparförtroende, menar duon Jakobson.

Cirkulär design och hållbarhet i fokus

Babybjörn vill utveckla användbara produkter som håller länge, ibland i generationer. Redan på ritbordsstadiet läggs fokus på att designen ska göras med hållbara material och med ett livscykelperspektiv. Babybjörns produkter är tåliga, för att de ska kunna användas länge och återanvändas av flera bebisar i genomsnitt används en bärsele av fyra, fem barn.
Babybjörn arbetar därför ständigt med att förbättra produkternas kvalitet och funktion. Material väljs med stor omsorg och man utvärderar kontinuerligt nya material som är mer hållbara, exempelvis bioplast, återvunnen polyester, hampa och tencel. Materialen ska uppfylla hårda krav och standarder, bland annat Oeko-Tex Standard 100, klass 1, som är den strängaste textilstandarden för bebisprodukter.

Man tillhandahåller även reservdelar och produktskydd som förlänger produkternas livslängd, vilket förbättrar andrahandsmarknaden för produkterna. En del av Babybjörns produktion sker i Turkiet, Kina, Vietnam och USA. Styrkan är ett bra sömnadsarbete till konkurrenskraftiga priser. Nackdelen är avståndet som orsakar transporter men också till viss del förlänger tillverkningstiden.

Lillemor och Björn äger inte längre något av Babybjörn. För ett par år sedan lämnade de över ägarskapet och ledningsposterna till sina fyra barn och kan luta sig till baka med trygg framtidstro.

– Vi har stort förtroende för Samhall och är inte alls oroliga för framtiden.

Björn Jakobson

Lillemor och Björn äger inte längre något av Babybjörn. För ett par år sedan lämnade de över ägarskapet och ledningsposterna till sina fyra barn. Och tidigare i år rekryterades Stina Westerstad som ny vd, med bakgrund hos modeföretagen H&M och Afound. Men trots att Björn och Lillemor kallar Babybjörn sitt femte barn känner de sig helt trygga med att stafettpinnen nu är i handen på nästa generationsägare och företagsledare.
– Vi har stort förtroende för dem och är inte alls oroliga för framtiden.
 

Babybjörns story

1961 Björn Jakobson tar med sig en babysitter hem från en resa till USA.
Kort därefter startar han företaget Babybjörn, tillsammans med sin svägerska Elsa. Tanken är att tillverka en förbättrad, svensk version av babysittern.
1973 Babybjörn lanserar produktnyheten Hjärtenära.
Hjärtenära, ett bärsele som gör att småbarnsföräldrar kan bära sitt barn nära kroppen och samtidigt klara av enklare vardagsbestyr.
1980-talet Pappornas närvaro i bebisars liv börjar diskuteras allt mer.
Babybjörn tar ställning i jämställdhets frågan genom att låta papporna ta plats i Babybjörns reklam.
1990–2000-talet Företaget fortsätter att produktutveckla och expandera.
I dag finns Babybjörn i mer än 50 länder.
2016–2018 Babybjörn slår rekord med en omsättning på 582 miljoner kronor.
Två år senare lämnar Björn och Lillemor Jakobson över ägarskapet till sina barn och en svärson.