omsorg

Filipstads kommun

I Filipstads kommun i östra Värmland finns drygt 360 invånare som har stöd från hemtjänsten. Sedan mer än 10 år tillbaka är Samhall en integrerad del av de tjänster som erbjuds de äldre i kommunen. Genom att Samhall koordinerar och utför omsorgsnära service så som städning, tvätt, inhandling och utdelning av varma matlådor kan den vårdutbildade hemtjänstpersonalen fullt ut fokusera sin tid på omvårdnad av de äldre.

Samhall har en egen lokal kundtjänst vilken tar emot och koordinerar ändringar i städscheman, inköpslistor för matinhandling och beställningar av varma lunchlådor. Uppgifterna utförs fullt ut av Samhalls personal som har daglig kontakt med hemtjänsten för att exempelvis säkra att planerade besök inte krockar och att hemtjänstpersonalen omedelbart blir underrättad om en brukare inte öppnar dörren vid en matleverans.

Med detta upplägg blir alla vinnare – omvårdnadspersonalen får fokuserat arbeta med de uppgifter de är utbildade att utföra, brukarna får förhöjd kvalitet på både omvårdnad och servicetjänster och personer med funktionsnedsättning får genom Samhall komma i arbete med roliga och varierande arbetsuppgifter inom äldreomsorgen.

 

 

Vad gör vi i Filipstad och hur fungerar det?

Picture1Inhandling – Klockan är 7 på morgonen och matbutikerna i Filipstad har ännu inte öppnat, ändå råder full aktivitet i butiken. Det är Samhalls medarbetare som utför dagens inhandlingar åt kommunens äldre. Medarbetarna lär snabbt känna brukarna då de både plockar och levererar ut varorna och lär sig vilka varor brukarna vill ha – ser man exempelvis att en produkt verkar saknas på inköpslistan ringer man och kontrollerar så inte brukaren missat att skiva ner filmjölken på veckans lista. Efter inköp körs varorna ut till brukarna som, om de så önskar, även får assistans med att packa in i kylskåpet samt rensa ut gamla produkter ur skåpen.

 

Picture2Brukartvätt – Maskinerna går för fullt i Samhalls tvättstuga i Storfors söder om Filipstad. Tvätt i form av kläder, lakan och handdukar hämtas upp hemma hos brukarna och transporteras till tvättstugan. Väl på plats sorteras tvätten och varje tvättpåse märks upp för att säkra att olika brukares tvätt inte blandas i samma maskin. Ett mycket uppskattat inslag är att Samhall stryker och manglar tvätten innan den levereras tillbaka hem till brukaren i ett prydligt paket.

 

Picture3Städ i hemmet – Vid städning jobbar Samhalls medarbetare vanligtvis två-och-två vilket gör det möjligt att genomföra städningen i ett tempo anpassat efter den äldre, samt frigör tid att även talas vid en stund under besöket, vilket uppskattas av brukarna. Vi använder oss, om så önskas, av egen städutrustning vilket säkrar kvaliteten i städningen och gör att brukaren slipper tänka på att köpa nya rengöringsmedel eller trasor.

 

Picture4Distribution av varma matlådor – Varje dag vid lunchtid hämtar Samhall upp varma matlådor vid kommunens centralkök för distribution ut till brukarna i hemtjänsten. Samhalls personal stämmer noggrant av dagens beställningslista mot de mottagna matlådorna, innan man packar in maten i värmeisolerande behållare i bilen. Under färdens gång kontrollmäts mattemperaturen regelbundet för att säkra att värmen hålls. Beroende på brukarens preferenser och behov överlämnas matlådan på olika sätt – allt från att överlämnas i dörren till att maten läggs upp på tallrik och serveras med önskad dryck.

Kontakta Samhall

Fält markerade med * är obligatoriska.

Relaterade sidor