Looop är stor som en container och använder en teknik som sprider och monterar gamla plagg till nya. Plaggen rengörs, strimlas till fibrer, snurras till nytt garn som sedan stickas till nya modefynd.

– Initiativet har fått ett väldigt positivt mottagande och vi är jätteglada över att det känns uppskattat av våra kunder. Intresset för att använda tjänsten har varit stort och just nu är den fullbokad. I dagsläget erbjuder vi ett par bokningsbara tider i veckan men vi arbetar parallellt med olika tester för att hela tiden lära oss mer om Looop, för att på sikt kunna öka produktionen och bredda erbjudandet, säger Felicia Reuterswärd, hållbarhetschef H&M Sverige.

H&M vill leda utvecklingen mot en cirkulär och klimatpositiv modebransch och utforskar hela tiden ny teknik och nya innovationer. Samtidigt vill de inspirera sina kunder att använda sina kläder så länge som möjligt, menar Felicia Reuterswärd.

– Det är viktigt att få med oss kunderna på den här resan för att kunna skapa en förändring, och den här maskinen visualiserar för kunderna att även gamla textilier har ett värde. 2013 blev vi det första modeföretaget med ett globalt klädinsamlingsprogram. Nu tar vi nästa steg med vårt återvinningssystem Looop.