En unik färg för Samhalls medarbetare på IKEA Sverige

Samhalls medarbetare på IKEA har från och med mars fått en unik färg på sina tröjor. Detta för att både synliggöra medarbetarna och deras bidrag till kundupplevelsen, men också den stolthet de känner inför sitt uppdrag hos IKEA.

Samhall har många kundrelationer att vara stolta över och där kundlöftet att ”Vi gör dig bättre” speglas i verksamheten. Allt fler myndigheter, kommunala verksamheter och företag ser och förstår de värden som skapas när människor som av olika skäl hamnat långt ifrån arbetsmarknaden får chansen att utföra ett riktigt och viktigt jobb.

En av dessa kunder är IKEA Sverige. De tjänster de köper av Samhall är bland annat städ och att köra kundvagnar, så kallade FM-tjänster, men det finns betydligt fler dimensioner av relationen än så. För Samhalls medarbetare innebär ett arbete på IKEA en chans att inte bara komma in på arbetsmarknaden, utan också att de kommer ut på ett av Sveriges mest populära varuhus med över 100 000 besökare varje dag.

Det ska helt enkelt synas att de arbetar för Samhall och på IKEA.

För IKEA innebär det en möjlighet att få ytterligare 750 medarbetare som på olika sätt kan bidra till en mer positiv kundupplevelse.

Och det var här någonstans som idén kläcktes. Tanken är att eftersom Samhalls medarbetare är en del av IKEAs kundupplevelse så ska deras kläder också bli en förlängning av både Samhalls och IKEAs varumärken. Det ska helt enkelt synas att de arbetar för Samhall och på IKEA.

Därför kommer nu dessa medarbetare att få en unik färg på sina tröjor, kallad petrol.

– Jag har länge haft en önskan om att kunna förstärka Samhalls synlighet i våra varuhus, att med ”glimten i ögat” visa våra kunder vårt samarbete. För mig är en arbetsklädsel en förlängning av ett företag, den blir ett sätt att spegla sitt företag genom sin personal för sina kunder, säger Annika Björnberg som arbetar med kundupplevelsen på IKEA Retail Sverige och varit ansvarig för avtalet med Samhall.

– Vi har en fantastisk kund och ett gott samarbete med IKEA som också förstår Samhalls värdegrund. När vi nu på ett professionellt sätt flätar ihop oss genom att tillsammans ta fram en petrolfärgad pikétröja för våra medarbetare kan jag med stolthet säga att vi visar både vad Samhall och IKEA står för, säger Tea Celay, tidigare kundansvarig för IKEA hos Samhall.

– Vi tar nu nästa steg i vårt integrerade servicesamarbete med IKEA och byter färg på våra medarbetares tröjor, en tydligt dedikerad IKEA-färg och ett tydligt budskap – Vi gör din shopping till ett rent nöje.

Färgen kommer från ”m” i Samhalls logotyp, som innehåller sju färger. Tanken är att alla sju färgerna i logotypen ska kunna användas i olika kunduppdrag där Samhall tillsammans med kunden vill profilera medarbetarna lite extra och detta är den andra färgen som delats ut.

– Vi tar nu nästa steg i vårt integrerade servicesamarbete med IKEA och byter färg på våra medarbetares tröjor, en tydligt dedikerad IKEA-färg och ett tydligt budskap – Vi gör din shopping till ett rent nöje. Vi tror att detta kommer att öka synligheten av våra 750 medarbetare ute på IKEA:s varuhus, men också den stolthet de känner över att arbeta på just IKEA, säger Jonas Rieck som är affärsområdesdirektör på Samhall.

Se kommentarer