”Det viktigaste av allt är att våra medarbetare utvecklas” – Anders och Salle

Rakt på sak, smågräl om oenigheter och uppriktigt beröm. Relationen mellan driftledare Anders Persson och hans handledare, områdeschefen Salle Baker, är befriad från knussel. ”Vi är inte alltid överens men huvudsaken är att vi är ärliga och raka. Det är nog därför vi fungerar så bra ihop”, säger Salle.

Salle och Anders

Det är en mulen förmiddag och regnskurarna avlöser varandra när vi möter upp Anders Persson och Salle Baker ute på Lidingö. Här i området sköter Samhall städningen åt ett flertal kunder. Anders är driftledare och ser till att arbetet rullar på ute hos kunden. Han tipsar om hur olika material ska rengöras och hejar på om någon i arbetsgruppen har en dålig dag. I teamet, som består av ett tiotal personer, är han den stöttepelare som Salle Baker i sin tur är för honom.

Deras relation är tajt och stämningen mellan dem känns personlig. Det har gått ett år sedan Salle började jobba som områdeschef på Samhall och blev Anders handledare. Men känslan är att de har känt varandra betydligt längre än så.

– Vi är varandras bollplank, säger Salle. Anders feedback är jätteviktig för mig. Det är han som i första hand träffar våra medarbetare och har vunnit deras förtroende.

Det är en spännande resa som Anders har bakom sig. Genom Samhalls internutbildningar och en stark personlig drivkraft har han gått från städare till driftledare. Under några år jobbade han även utanför Samhall som lastbilschaufför i Helsingborg.

– Flytten tillbaka till Stockholm gjorde att jag inte kunde fortsätta med det. Arbetsmarknaden är hård här och eftersom jag har ett multipelt social-medicinskt hinder fick jag via Arbetsförmedlingen en anställning på Samhall, berättar Anders. Nu är jag nästan som en vd för min arbetsgrupp, men hittar jag bara rätt jobb ser jag fram emot att ta steget vidare till en annan arbetsgivare.

MER ÄN TVÅ DECENNIER SKILJER Salle och Anders åt. Första intrycket skvallrar om att de har rätt olika bakgrund. Men sådant spelar uppenbarligen ingen roll. Redan första gången de träffades var den positiva känslan ömsesidig.

– Vår relation är lite som ett äktenskap med sina ”ups and downs”, konstaterar Salle och skrattar. Ibland är vi inte alls överens, andra gånger är vi helt på samma spår. I båda fallen stöttar och triggar vi varandra.

Anders nickar instämmande och tillägger att det framför allt är Salles framåtanda som gör honom till en bra chef.

– Att vi kommer bra överens beror nog till stor del på att vi är olika. Det är ju en förutsättning för att kunna bolla idéer utifrån olika perspektiv.

I CARL MALMSTENS-SKOLAN UTE PÅ Lidingö ekar lokalerna tomma den här dagen. Eleverna som pluggar möbelformgivning är på annan ort men bland prototyper, spånskivor och klister är Anders och Salle mitt uppe i en pratstund. I de här lokalerna är det nämligen Anders team som har hand om städningen. Att Salle i sin tur blev områdeschef var något av en slump. Han hade sökt en annan tjänst inom Samhall när rekryteraren ringde och sa att den här rollen skulle passa honom.

– Samhall är ingen skyddad verkstad, understryker Salle. Precis som alla andra verksamheter måste vi vara lönsamma och leverera bra tjänster. Det viktigaste av allt är att våra medarbetare utvecklas inom arbeten som är meningsfulla och efterfrågade.

Klockan har slagit lunch och det börjar dra ihop sig. Salle ska vidare till ett distriktsledningsmöte. Anders måste beta av arbetsdagen innan han beger sig hemåt.

– Visst är jag gift med Salle på jobbet, men när dagen är slut känns det härligt att jag kan åka hem till min riktiga fru.

Se kommentarer