1. Väderrapport med bieffekt

Med detaljerad information om odlingsförhållanden hjälper mjukvaran från Ingeman bönder i Centralamerika att maximera sina skördar.

Familjeägda matproducenten Ingemann har länge arbetat med biodlare och kakaobönder i Nicaragua. Man har byggt infrastruktur för att jordbrukarna ska få ut skördar på världsmarknaden – och därmed bättre betalt – och startat en honungs- och kakaoakademi. Där lär jordbrukare sig att odla både grödor och affärer.

Men, Ingemann började märka att klimatförändringarna snabbt riskerar att minska skördarna, eftersom bin och kakao är väderkänsliga. Nästa steg i Ingemanns strävan för att uppfylla mål 2 av de globala målen blev att bygga en mjukvara som hjälper jordbrukarna att hantera klimatförändringarna.

Genom tjänsten tas väderprognoser fram, kompletta med rekommendationer om hur man ska agera på dem. Prognoserna skickas till de lokala jordbrukarna via sms eller e-post. Tjänsten har framgångsrikt testats i Nicaragua och Honolulu, och fler länder är på gång.

2. Lagade jeans någon?

M

ed reuse-denim-programmet vill Nudie Jeans minska sin försäljning.

Genom att utmana dagens konsumtionsmönster, slit och släng, med reparationsgaranti och second handförsäljning bidrar Nudie Jeans till miljömålet Begränsad klimatpåverkan. Det skrev Naturvårdsverket när Nudie Jeans nominerades till Miljöpriset 2020 i kategorin Mod och tempo.
Hållbarhet har varit en grundbult i Nudie Jeans affärsidé sedan starten 2001. Redan 2004 lanserades de första jeansen i ekologisk bomull. Och sedan dess har företaget bland annat försökt att minska sin försäljning – eller hur man nu ser det – genom att erbjuda reparationer och på så vis förlänga byxornas livslängd. 2018 lagade man 55 000 par jeans. Samma år drog Nudie igång sitt reuse-denim-program, där inte längre önskade jeans tvättas, lagas och säljs igen.
– Återsålda jeans är kanske vår mest hållbara produkt, och intresset bland kunderna är stort, säger Nudies hållbarhetschef Sandya Lang i brittiska Sourcing Journal i samband med modeeventet Denim Première Vision i London.
Nudie Jeans argumenterar i debattartiklar för att fler företag ska arbeta med att minska världens fattigdom, mål 1, och verka för en hållbar konsumtion och produktion, mål 12.

tecknade jeans.

3. Alla alternativ räknas

E

lektriska rullstolar, mentorskap för kvinnor och 250 kronor till fattiga barn allt gör skillnad. ABB har i sin hållbarhetsrapport visat vad den stora verkstadskoncernen gör för att bidra till FN:s 17 globala mål.

På en pedagogisk hållbarhetshubb på koncernens hemsida kan nyfikna klicka runt bland målikonerna för att få exempel på hållbarhetsprojekt som ABB har bidragit till under året. Smått blandas med stort och sidan andas att ingen insats som medarbetarna tar initiativ till är för liten.

Det har laddats elektriska rullstolar under tävlingar för personer med funktionsnedsättningar i Tyskland, mål 10, startats mentorskap för kvinnliga studenter i Ungern, mål 5, och genom ett ABB-arrangerat motionslopp i Texas bidrog deltagarna med 250 dollar till barn som riskerar hunger på grund av fattigdom, mål 2. Så långt känns allt väldigt konkret.

Att minska mängden plast i havet faller under mål 15. Klickar man på den blå havsikonen kan man läsa att ABB bidrog med avancerade lösningar till den holländska organisationen By the Ocean We Unite i deras arbete för att studera, mäta och rapportera om ökade mängder plast i haven. Med hjälp av system från ABB planerades optimala rutter för forskningsfartygen och på så vis minskades deras bränsleanvändning, och organisationen kunde även samla in och analysera sensordata från fartygen i realtid. Krångligt att visualisera? Vem har sagt att det ska vara lätt att rädda världen?

4. Må bra för planetens skull

V

ar positiv dina 29 000 dagar på jorden. Enligt 29k är personligt välbefinnande en nödvändighet för hållbarheten.

Vi lever i ett alltmer komplext och krävande samhälle. Fler människor än någonsin tidigare känner brist på mening och med det följer ångest, ensamhet och en känsla av utanförskap” skriver Stockholmsbaserade 29k på sin hemsida. Namnet kommer från att vi människor – om vi lever i ungefär 80 år – får 29 000 dagar på jorden. Visionen är enkel: de där 29 000 dagarna ska inte kännas meningslösa. Det är inte bra för oss, och det är inte heller bra för planeten.

 Med rötterna djupt rotade i modern forskning har 29k tagit fram en app-baserad plattform för personligt anpassad utveckling där experter och medlemmar delar kunskap och erfarenheter med varandra. Tanken är att bygga ett ekosystem som kan nå många, inte bara den som har råd eller möjlighet att gå till terapeut.

 Men det handlar alltså inte bara om att göra livet till en mer njutbar upplevelse för oss som individer, vilket faller in under nummer 2 av FN:s globala hållbarhetsmål. Grundarna bakom 29k menar att personligt välbefinnande är nödvändigt för att vi ska klara att nå även de andra hållbarhetsmålen.  

Människor som mår bra fattar bra beslut, så ur ett metaperspektiv genererar psykiskt välmående värde även för de andra målen

Erik Fernholm som grundade bolaget 29K tillsammans med Niklas Adalberth och Tomas Björkman.

29k är icke vinstdrivande och ägs av stiftelserna Enskäret och Norrsken. Man samarbetar bland annat med forskare på Karolinska Institutet och Harvarduniversitetet.   

  

5. Peace in our time?

med metall från beslagtagna vapen belyser klocktillverkaren Triwa problematiken kring vapenrelaterat våld.

Bakom Stockholmsbaserade klocktillverkaren Triwa står fyra vänner som vill avdramatisera klockan och göra den till en modern stilsymbol – som de själva uttrycker det. Gruppen jobbar även för att bidra till FN:s globala hållbarhetsmål 16: fredliga och inkluderande samhällen. Det gör de genom klockserien Humanium, som just nu går att köpa i UNDP:s webbshop.
Humanium är framtagen tillsammans med biståndsorganisationen Individuell människohjälp, och klockorna är gjorda i vad som kallas Humanium Metal, nedsmält metall från beslagtagna vapen.
Syftet är att belysa problematiken med vapenrelaterat våld. Varje klocka är framtagen med största respekt för materialets bakgrund och 15 procent av intäkterna går till stöd för samhällen i konfliktområden och deras offer.
Exakt hur odramatiskt det känns att gå omkring med metall från illegala vapen på armen vet bara bäraren. Men armbandsurets symbolvärde är helt förändrat

hand med klocka, berg i bakgrunden