Kroka arm
- 25 november, 2020
- 2 min läsning
- Taggar Inspiration
Vägen till ett mer hållbart näringsliv går genom samarbete. Lovisa Lönegren, generalsekreterare för NMC, Nätverket för Hållbart Näringsliv, ser flera tecken på att synen på hållbarhet och samverkan förändras.
- 25 november, 2020
- 2 min läsning
- Taggar Inspiration

1994
När Nätverket för Hållbart Näringsliv bildades 1994 riktade man sig till miljöchefer för att stötta dem i deras ofta ensamma roll.
”Numera vänder vi oss främst till hållbarhetschefer men uppmuntrar alla funktioner att delta. Hållbarhet måste genomsyra hela organisationen”, säger Lovisa Lönegren.
Utvecklingen har gått från ”vad” till ”hur”.
”Tidigare fokuserade NMC på det operativa arbetet och på vad företagen behövde göra för att bli mer hållbara. Nu är fokus i stället på hur näringslivet ska göra, och i det ingår både ett operativt och ett strategiskt perspektiv.”
Under många år låg företagens hållbarhetsfokus främst på miljön.
”Hållbarhetsarbetet har i dag breddats till att även handla om det sociala ansvaret och kopplingen till affären, men klimatfrågan får fortsatt ett jättestort fokus. Det är så mycket som är kopplat till den, oavsett bransch.”

2020
Två tecken i tiden enligt Lovisa Lönegren:
✶
Interna utmaningar. NMC har frågat ett 70-tal hållbarhetschefer, vilka utmaningar de har just nu.
”Flera svarade att de har lågt stöd i ledningsgruppen. Företag måste förstå vikten av att integrera hållbarhet i affären för att vara långsiktigt lönsamma.
✶
Påtryckningarna från bolagsägarna ökar.
”Vd:n för världens största kapitalförvaltare, Blackrock, har sagt att det innebär en risk att investera i företag som inte kan hantera hållbarhetsfrågor. Investerarnas, bankernas och ägarnas krav på företagen ökar.”
Framtiden
Enskilda aktörer behöver samarbeta mer kring komplexa utmaningar.
”Ett exempel är hur vi tillsammans kan lära oss av coronaepidemin. Samhället behöver ställa om, och är vi smarta och arbetar branschöverskridande kan coronakrisen bereda väg för den omställning vi behöver göra.”
NMC ser gärna fler branschöverskridande samarbeten – att till exempel storbolag och den offentliga sektorn utbyter erfarenheter.
”Många uppskattar att man hos oss inte är konkurrenter på samma sätt som inom ett branschnätverk. Det kan göra det lättare för deltagarna att vara mer öppna och generösa med att dela kunskap och erfarenheter med varandra.”
En ny tid kräver nya perspektiv.
”Enskilda aktörer behöver samverka både inom sina specifika områden och branschöverskridande för att lyckas med sina utmaningar. Ett brett nätverk uppmuntrar till att förstå och att identifiera synergier och möjligheter till samverkan, och öppnar för diskussioner med personer ur andra branscher och med ett annat perspektiv.”
NMC Nätverket för Hållbart Näringsliv Är en partipolitiskt obunden ideell förening för företag och organisationer som vill dela kunskaper och idéer kring hållbarhetsarbete. Nätverket är nationellt och har idag 210 medlemsorganisationer inom olika branscher. Kärnverksamheten består av seminarier, webinarier och konferenser om aktuella hållbarhetsfrågor. Varje år delar NMC ut priset Hållbart Ledarskap till en person som genom kompetent ledarskap medverkat till ett framgångsrikt hållbarhetsarbete i sin organisation eller samhället i stort.
☛ läs mer nmc.a.se/
Prenumerera på Kunskap och inspiration
Vårt nyhetsbrev är perfekt för dig som vill inspireras att bidra till ett inkluderande samhälle och få kunskap som gör dig bättre. Klicka här