5 viktiga punkter vid upphandling
- 28 oktober, 2015
- 1 min läsning
- Taggar Inspiration
Upphandlare: Varför blir det ibland fruktsallad – istället för äpplen/äpplen? Jag har senaste tiden haft ett antal diskussioner med branschkollegor om vad upphandlare särskilt bör ta hänsyn till för att göra en bra och kvalitativ upphandling av exempelvis olika FM-tjänster och därmed få tillbaka ett kvalitativt och tydligt anbud.
- 28 oktober, 2015
- 1 min läsning
- Taggar Inspiration

Kontakta Marie eller läs mer om Facility Management
Diskussionerna utgick ifrån upphandling ur ett funktionsperspektiv. Min egen och många kollegors erfarenheter är att många förfrågningsunderlag ger förutsättningar till för mycket taktiska drag i svaren, samt otydliga anbud för upphandlare att ta ställning till och som sedan skall jämföras vid en utvärdering .
”Att upphandlare och anbudsgivare har dialog under processen kan vara en framgångsfaktor. På så sätt har upphandlare möjlighet att förtydliga delar i sin förfrågan och anbudsgivare har möjlighet att ställa frågor.”
Dessutom: Att upphandlare och anbudsgivare har dialog under processen kan vara en framgångsfaktor. På så sätt har upphandlare möjlighet att förtydliga delar i sin förfrågan och anbudsgivare har möjlighet att ställa frågor samt föra dialog för att bättre förstå upphandlare. En dialog kan alltså bidra till ett bättre anbud.
Listar nedan några viktiga faktorer vi kom fram till att själva förfrågningsunderlaget bör innehålla.
- Tydlig kravspecifikation så att äpplen/äpplen kan jämföras.
- Mål med upphandlingen, vad skall uppnås – vilket resultat skall leveransen av tjänsterna uppnå?
- Tydligt definierad och kvalitetsbaserad utvärderingsmodell där pris inte väger allra tyngst.
- Csr-beskrivningar – upphandlare bör definiera vilka konkreta (mätbara) resultat som skall uppnås, vad är viktigt ur upphandlande företagets perspektiv.
- Tidsperspektiv för svar på större upphandlingar bör i regel ca 30 dagar vara rimligt för att upphandlare skall erhålla ett kvalitativt anbud.
Vad anser ni vara de viktigaste parametrarna?
Marie Hansson

Arbetar som: Ansvarig för utveckling och konceptualisering av Facility Management Services samt strategisk affärsutveckling av FM för Sveriges viktigaste företag: Samhall AB.
Ålder: 52 år
Bor: Snart i nytt hus vid Magnarps vackra strand i Skåne
Intressen: Personlig utveckling, golf, skidor, resor, familj och vänner
Om 10 År: har jag äntligen gjort en klassiker, varit på Kebnekaise, varit i Nepal och vandrat samt fått ett litet hav av härliga barnbarn!
Övrigt: Nyfiken, tävlingsinriktad, reslysten, ansvarsfull, driven.
Prenumerera på Kunskap och inspiration
Vårt nyhetsbrev är perfekt för dig som vill inspireras att bidra till ett inkluderande samhälle och få kunskap som gör dig bättre. Klicka här