Vested – på väg att etableras inom FM-branschen, eller?
- 15 januari, 2016
- 2 min läsning
Vested = What’s in it for WE? Affärsmodellen och förhållningssättet Vested har utvecklats av University of Tennessee och tar konceptet win-win ett par steg längre. Avsikten med Vested är att båda parter etablerar långvariga relationer och vinner på ett samarbete. Den här affärsmodellen väntas växa starkt på FM-marknaden.
- 15 januari, 2016
- 2 min läsning

Vested bygger bland annat på att parterna samverkar utifrån en öppenhet, flexibilitet och förtroende i dialogen. Vested utgår ifrån att man ”köper ett resultat” snarare än att man köper en specifik tjänst (vad), frekvens (hur ofta) eller funktion (hur).
Alltså behöver parterna sätta gemensamma och tydliga mål. Vad skall uppnås? För att kunna göra det här framgångsrikt krävs en transparens parterna emellan.
Vested utgår ifrån att man ”köper ett resultat” snarare än att man köper en specifik tjänst (vad), frekvens (hur ofta) eller funktion (hur).
Det här är något som behöver utvecklas än mer inom FM-branschen. Det krävs initialt också ett överenskommet gemensamt upplägg. Man behöver också se längre avtalsperioder och nytänkande avtalsformuleringar som mer regleras utifrån ett samgående perspektiv.
För en kort tid sen samlade jag några branschkollegor och diskuterade Vested med dem. Här är några frågor vi tog upp och vad vi kom fram till.
Hur redo är FM-branschens serviceföretag generellt för Vested? Vågar hårt resultatstyrda serviceföretag öppna upp för kunderna?
Många gånger finns fokus på lönsamhet ur ett strategiskt kortsiktigt perspektiv, men vi ser att delar av FM-branschen i Sverige har börjat en utvecklingsresa mot Vested tillsammans med sina kunder.
Hur redo är de upphandlande företagen för Vested?
Många innovativa företag är egentligen redo att ta steget. Företag som är erfarna beställare av FM-tjänster har antagligen en kortare startsträcka att ta sig an modellen än andra. Affärsmodellen behöver även vara uttalat accepterad från ledningsnivå på företagen. Vi kommer antagligen se flera utbildare av modellen på marknaden under den närmaste framtiden vilket förhoppningsvis kommer att bidra till att Vested tar fart.
Kan Vested över tid rent av smitta av sig till offentliga upphandlingar?
Vi diskuterade oss fram till att i den bästa av världar vore det toppen om det fanns förutsättningar för ett genomslag, men inte helt sannolikt. Genom att exempelvis innovation får större fokus som ett av utvärderingskriterierna i framtiden inom LOU, är det ett ministeg i rätt riktning.
Sammanfattning av diskussionen
Det är output av utförd service som räknas, inte VEM som utför servicetjänsterna eller HUR de utförs. Alltså vad ska egentligen uppnås med tjänsteleveransen? Upphandlande företag och levererande serviceföretag behöver i första hand ta strategiska beslut kring implementering av ett helt nytt förhållningssätt.
Gemensamma mål ger vinnande samarbeten
Vi på Samhall ser fram emot att Vested kan bli en vedertagen modell inom FM-branschen, det passar bra in på oss som det transparenta serviceföretag vi är och med det uppdrag vi har. Vi förespråkar dessutom att sätta gemensamma mål tillsammans med våra kunder som leder till att båda parter löpande vinner på samarbetet. Transparens och öppen dialog bidrar alltid till bättre avtal och bra relationer mellan parterna.
På vilket sätt ser ni att Vested kan bli en vedertagen affärsmodell i Sverige och hur lång tid kommer det att ta innan det får riktigt fäste i FM-branschen?
Marie Hansson

Arbetar som: Ansvarig för utveckling och konceptualisering av Facility Management Services samt strategisk affärsutveckling av FM för Sveriges viktigaste företag: Samhall AB.
Ålder: 52 år
Bor: Snart i nytt hus vid Magnarps vackra strand i Skåne
Intressen: Personlig utveckling, golf, skidor, resor, familj och vänner
Om 10 År: har jag äntligen gjort en klassiker, varit på Kebnekaise, varit i Nepal och vandrat samt fått ett litet hav av härliga barnbarn!
Övrigt: Nyfiken, tävlingsinriktad, reslysten, ansvarsfull, driven.
Prenumerera på Kunskap och inspiration
Vårt nyhetsbrev är perfekt för dig som vill inspireras att bidra till ett inkluderande samhälle och få kunskap som gör dig bättre. Klicka här