Samhall Lyssna på innehållet

Socialt ansvarstagande innebär fördelar

ISO 26000. 500 experter, 99 stater och 40 inter­nationella organisationer var med och tog fram den nya globala ISO-standarden för socialt ansvarstagande. Att jobba med socialt ansvarstagande kan innebära fördelar vid rekrytering, upphandlingar och pr-arbete. 

I kortform
ISO 26000 är en internationell standard för socialt ansvarstagande. Standarden baseras på sju grundläggande principer som tillsammans definierar begreppet socialt ansvarstagande. Enkelt uttryckt beskriver ISO 26000 vad företag och organisationer kan göra för att bidra till en hållbar framtid.

Det yttersta målet med den nya standarden är att alla, även företag och organisationer, ska förändra sitt beteende för att bidra till en hållbar utveckling så att vi får en sund planet att leva på och en mänsklighet med god livskvalitet. Det menar Bengt Rydstedt, projektledare på Swedish Standards Institute, SIS, som var med i arbetet med att ta fram ISO 26000, en standard för socialt ansvarstagande. SIS är en del i ett globalt maskineri som tar fram standarder för allt möjligt: Att gaspedalen alltid sitter på höger sida i en bil eller att kaffefiltret har en viss storlek. De tar även fram standarder på miljö- och CSR-området och ISO 26000 är ett av de senaste och största exemplen på det.
– Standarden är omfattande och innebär ett nytt sätt att tänka. Den sträcker sig från miljöansvar till bolagsstyrning, jämställdhet, mångfald och mycket annat. Den baseras på sju grundprinciper: transparens, respekt för mänskliga rättigheter, respekt för intressenterna och så vidare, berättar Bengt Rydstedt.
Företag och organisationer som vill jobba enligt ISO 26000 kan köpa standarden för ungefär en tusenlapp. Att sedan implementera den i verksamheten är desto mer omfattande och kan kräva stöd från konsulter och rådgivare. Samtidigt är det en vägledande standard, inte en bindande kravstandard, vilket gör att företagen kan skynda långsamt och börja med de delar som känns mest relevanta.
– De sju grundprinciperna är obligatoriska, de kan man inte ducka för. I övrigt handlar det mycket om att försöka föra in socialt ansvarstagande i hela företagets verksamhet.
Biluthyrningsfirman Hertz var tidiga med att börja jobba med ISO 26000, de snappade upp den redan när det bara fanns ett utkast.
– Vår marknadschef hörde talas om den och tyckte att den lät intressant, berättar Nicklas Steorn, hållbarhetssamordnare på Hertz.
Inte minst var ISO 26000 intressant ur upphandlingssynpunkt. Hertz största kunder finns inom offentlig verksamhet, och de krav som ställs vid upphandlingar gör att leverantörerna måste kunna visa ett gott hållbarhetsarbete och socialt ansvarstagande.
– För oss har arbetet med ISO 26000 inneburit flera konkreta saker. Den tydligaste är kanske hur vi har börjat lyssna på alla våra intressenter. Vi samlar ägare, kunder, medarbetare, frivilligorganisationer och leverantörer fysiskt för att kunna förstå hur de vill att vi ska jobba och vilka frågor som är viktiga för dem. Vi anordnar en fysisk träff en gång om året och tar in deras synpunkter, säger Nicklas Steorn.
Hertz håller också på att ta fram en uppförandekod för externt bruk och en för internt, vilket de tidigare saknat.
– Vi har jobbat med miljö och hållbarhet länge, så för oss handlar det mycket om att hitta de gap som ändå kan finnas kvar, områden vi inte hunnit börja jobba med ännu, säger Nicklas Steorn.
Han saknar en certifieringsmöjlighet för standarden och tycker att det hade varit bra om man kunde få en ISO 26000-stämpel. Men eftersom Hertz hållbarhetsrapporterar enligt Global Reporting Initiatives verktyg (GRI) kan de där berätta om det arbete som görs enligt ISO 26000 och andra ISO-standarder. De har också, i arbetet kring den nya standarden, hittat flera nya affärsmöjligheter.
– Vi har börjat hyra ut bilar till hund-ägare, som tidigare varit bannlysta från den svenska hyrbilsmarknaden. Vi har börjat med bilar som är handikappanpassade, och funderar nu mycket kring hur kommuner och organisationer kan använda exempelvis samåkningstjänster och bilpooler för att dra ner på inköp av nya bilar.
Det svåraste med ISO 26000 är att få ihop standarden med de ekonomiska systemen, anser Nicklas Steorn.
– Ekonomerna räknar enligt sina modeller som har funnits i tusentals år. Det är som en egen värld. CSR-synsättet är nytt i jämförelse, men det positiva är att det nu börjar pratas om socialt ansvarstagande även från ekonomhåll. Klas Eklund, Stefan Fölster och andra tar upp det här nu och de verkar ha förstått att det inte kommer att gå att särskilja ekonomisk vinning från hållbarhet och socialt ansvarstagande i framtiden.
 

Tre frågor om ISO 26000

 
Vad är ISO 26000?
En standard framtagen av bland andra SIS, Swedish Standards Institute. ISO 26000 är en vägledande standard som innehåller ramverk och principer för alla som vill jobba med socialt ansvarstagande.
Vem kan använda den?
Alla företag och organisationer kan jobba enligt ISO 26000, såväl privat som offentlig och ideell verksamhet. Det kostar drygt tusen kronor att köpa standarden från SIS. Sedan tillkommer ofta kostnader under implementeringsfasen på grund av rådgivning och konsulthjälp.
Vilka fördelar kan det innebära att använda ISO 26000?
Pr-mässiga , de aktiviteter ni gör för att anpassa verksamheten till ISO 26000 kan bli omskrivna. Det är bra vid rekrytering att kunna visa upp ett företag som inte bara bryr sig om att tjäna pengar. Det kan vara en fördel vid offentliga upphandlingar – och ni kanske hittar nya affärsmöjligheter när ni betraktar affärer ur nya perspektiv.
Text: Peter Hammarbäck

Ladda ner undersökningen

Ladda ner undersökningen

Processing of personal data

Samhall AB is the personal data controller in relation to all personal data collected when contacting us via the contact form on our website. By clicking on “I consent to the processing of my personal data by Samhall. Click here to read more.” you are giving Samhall permission to process your personal data. 

Which personal data does Samhall collect and for which purposes?

The personal data we collect include: your name, e-mail address, telephone number, company/business, city of operation, as well as any information you provide in the body of the message.

These personal data are collected to ensure that the most suited person from our team contacts you to assist with your query.

Your rights

You can withdraw your consent at any time, which means that Samhall is no longer allowed to process you personal data to contact you; you can also exercise your other rights:

  • You have the right to certain information regarding the ongoing processing of your personal data as well as access to these data.
  • Rectifications. You have the right to rectify incorrect or incomplete information about yourself.
  • The right to erasure (“the right to be forgotten”). In some cases, you have the right to request the deletion of your personal data or restrict the use of said information. However, there may exist certain legal obligations that prevent us from immediately deleting parts of the data. These obligations may come from accounting, tax or other legislation.
  • Upon request, you have in some cases the right to obtain and transfer some of your personal data to another personal data controller.

Where is your data processed and who is it shared with?

Your personal data is shared with companies outside the EU for e-mail management. For transfers outside the EU, data processing is based on standard EU contract clauses and we undertake all legal, technical and organisational measures within reason to ensure that data is handled securely and at an adequate level of protection. Furthermore, your personal data may be shared with suppliers to Samhall with the purpose of contacting you.

Complaints and personal data protection officers

If you believe that we have acted improperly in regard to your personal data you have the right to contact the Swedish Authority for Privacy Protection with a formal complaint.
We have appointed a data protection officer to ensure that we process your personal data in a transparent, appropriate and legal manner at all times. You can contact our data protection officer at the following:

Samhall AB
Data Protection Officer
Box 27705
115 91 STOCKHOLM
Phone number 020 – 572 572
E-mail address: dataskydd@samhall.se

Personuppgiftsbehandling

Samhall AB är personuppgiftsansvarig för de personuppgifter vi samlar in när du kontaktar oss via vårt formulär för synpunkter på & frågor om Samhall på vår hemsida. Genom att klicka i ” Jag accepterar Samhalls behandling av mina personuppgifter, för att läsa mer klicka här” godkänner du Samhalls behandling av dina personuppgifter.

Vilka personuppgifter Samlar Samhall in för vilket syfte

De personuppgifter vi samlar in är namn, epost, telefonnummer vilken ort ärendet gäller och om du anger personuppgifter i meddelandet. Om du inte anger en viss personuppgift samlas den inte in.  

Dessa personuppgifter samlas in för att vi ska kunna ta emot och hantera dina synpunkter och för att vid behov kunna kontakta dig. Uppgifterna kommer att raderas senast ett år efter att du skickat in ärendet.  

Rättigheter

Du kan när som helst dra tillbaka ditt samtycke, vilket innebär att Samhall inte längre får behandla dina personuppgifter eller begära någon av dina andra rättigheter

  • Du har rätt till viss information avseende pågående behandling av dina personuppgifter liksom tillgång till dessa.
  • Rättelse. Du har rätt att korrigera felaktig eller icke-komplett information om dig själv.
  • Rätt att bli raderad (”rätten att bli bortglömd”). Du har i vissa fall rätt att begära radering av dina personuppgifter eller begränsa användningen av personuppgifterna. Det kan dock finnas legala skyldigheter som hindrar oss från att omedelbart radera delar av data. Dessa skyldigheter kan komma från bokförings-, skatte- eller annan lagstiftning.
  • På begäran har du i vissa fall rätt att få ut och rätt att överföra vissa av dina personuppgifter till annan personuppgiftsansvarig.

Var behandlas din data och med vem delas den

Dina personuppgifter delas med företag utanför EU för att kunna skicka och administrera eposthantering. Vid överföring utanför EU baseras behandlingen på EU:s standardavtalsklausuler och vi vidtar alla rimliga legala, tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa att data hanteras säkert och med en adekvat skyddsnivå. Vidare kan dina personuppgifter delas med leverantörer till Samhall med syfte att kunna kontakta dig.

Klagomål och personuppgiftsombud

Om du anser att vi förfarit felaktigt i fråga om dina personuppgifter har du rätt att vända dig med klagomål till Integritets­skydds­myndigheten.

Vi har utsett ett dataskyddsombud för att se till att vi hela tiden behandlar dina personuppgifter på ett öppet, korrekt och lagligt sätt. Du kan kontakta vårt dataskyddsombud på följande sätt:

Samhall AB
Dataskyddsombudet
Box 27705
115 91 STOCKHOLM
Telefon: 020 – 572 572
E-post: dataskydd@samhall.se

Personuppgiftsbehandling

Samhall AB är personuppgiftsansvarig för de personuppgifter vi samlar in för att kunna skicka Story till dig. Genom att klicka i ” Jag accepterar Samhalls behandling av mina personuppgifter, för att läsa mer klicka här” godkänner du Samhalls behandling av dina personuppgifter.

Vilka personuppgifter Samlar Samhall in för vilket syfte

De personuppgifter vi samlar in är namn, epost, adress och vilken relation du har till Samhall.

Dessa personuppgifter samlas in för att vi ska kunna skicka Story till dig, antingen digitalt eller i print och kommer sparas så länge du fortfarande prenumererar på Story.

Rättigheter

Du kan när som helst dra tillbaka ditt samtycke, vilket innebär att Samhall inte längre får behandla dina personuppgifter för att skicka Story till dig, eller begära någon av dina andra rättigheter

  • Du har rätt till viss information avseende pågående behandling av dina personuppgifter liksom tillgång till dessa.
  • Rättelse. Du har rätt att korrigera felaktig eller icke-komplett information om dig själv.
  • Rätt att bli raderad (”rätten att bli bortglömd”). Du har i vissa fall rätt att begära radering av dina personuppgifter eller begränsa användningen av personuppgifterna. Det kan dock finnas legala skyldigheter som hindrar oss från att omedelbart radera delar av data. Dessa skyldigheter kan komma från bokförings-, skatte- eller annan lagstiftning.
  • På begäran har du i vissa fall rätt att få ut och rätt att överföra vissa av dina personuppgifter till annan personuppgiftsansvarig.

Var behandlas din data och med vem delas den

Dina personuppgifter delas med företag utanför EU för att kunna skicka epost till dig. Vid överföring utanför EU baseras behandlingen på EU:s standardavtalsklausuler och vi vidtar alla rimliga legala, tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa att data hanteras säkert och med en adekvat skyddsnivå. Vidare kan dina personuppgifter delas med leverantörer till Samhall med syfte att skicka ut och administrera hanteringen av Story.

Klagomål och personuppgiftsombud

Om du anser att vi förfarit felaktigt i fråga om dina personuppgifter har du rätt att vända dig med klagomål till Integritets­skydds­myndigheten.

Vi har utsett ett dataskyddsombud för att se till att vi hela tiden behandlar dina personuppgifter på ett öppet, korrekt och lagligt sätt. Du kan kontakta vårt dataskyddsombud på följande sätt:

Samhall AB
Dataskyddsombudet
Box 27705
115 91 STOCKHOLM
Telefon: 020 – 572 572
E-post: dataskydd@samhall.se

Personuppgiftsbehandling

Samhall AB är personuppgiftsansvarig för de personuppgifter vi samlar in när du kontaktar oss via vårt kontaktformulär på vår hemsida. Genom att klicka i ” Jag accepterar Samhalls behandling av mina personuppgifter, för att läsa mer klicka här” godkänner du Samhalls behandling av dina personuppgifter.

Vilka personuppgifter Samlar Samhall in för vilket syfte

De personuppgifter vi samlar in är namn, epost, telefonnummer företag/verksamhet, vilken ort du är verksam och om du anger personuppgifter i meddelandet. 

Dessa personuppgifter samlas in för att vi ska kunna tillse att rätt person hos oss kontaktar dig för att hjälpa dig med ditt ärende.  Uppgifterna kommer att raderas senast ett år efter att du skickat in ärendet. 

Rättigheter

Du kan när som helst dra tillbaka ditt samtycke, vilket innebär att Samhall inte längre får behandla dina personuppgifter för att kunna kontakta dig, eller begära någon av dina andra rättigheter

  • Du har rätt till viss information avseende pågående behandling av dina personuppgifter liksom tillgång till dessa.
  • Rättelse. Du har rätt att korrigera felaktig eller icke-komplett information om dig själv.
  • Rätt att bli raderad (”rätten att bli bortglömd”). Du har i vissa fall rätt att begära radering av dina personuppgifter eller begränsa användningen av personuppgifterna. Det kan dock finnas legala skyldigheter som hindrar oss från att omedelbart radera delar av data. Dessa skyldigheter kan komma från bokförings-, skatte- eller annan lagstiftning.
  • På begäran har du i vissa fall rätt att få ut och rätt att överföra vissa av dina personuppgifter till annan personuppgiftsansvarig.

Var behandlas din data och med vem delas den

Dina personuppgifter delas med företag utanför EU för att kunna skicka och administrera eposthantering. Vid överföring utanför EU baseras behandlingen på EU:s standardavtalsklausuler och vi vidtar alla rimliga legala, tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa att data hanteras säkert och med en adekvat skyddsnivå. Vidare kan dina personuppgifter delas med leverantörer till Samhall med syfte kontakta dig.

Klagomål och personuppgiftsombud

Om du anser att vi förfarit felaktigt i fråga om dina personuppgifter har du rätt att vända dig med klagomål till Integritets­skydds­myndigheten.

Vi har utsett ett dataskyddsombud för att se till att vi hela tiden behandlar dina personuppgifter på ett öppet, korrekt och lagligt sätt. Du kan kontakta vårt dataskyddsombud på följande sätt:

Samhall AB
Dataskyddsombudet
Box 27705
115 91 STOCKHOLM
Telefon: 020 – 572 572
E-post: dataskydd@samhall.se

Personuppgiftsbehandling

Samhall AB är personuppgiftsansvarig för de personuppgifter vi samlar in när du kontaktar oss via vårt kontaktformulär på vår hemsida. Genom att klicka i ” Jag accepterar Samhalls behandling av mina personuppgifter, för att läsa mer klicka här” godkänner du Samhalls behandling av dina personuppgifter.

Vilka personuppgifter Samlar Samhall in för vilket syfte

De personuppgifter vi samlar in är namn, epost, telefonnummer företag/verksamhet, vilken ort du är verksam och om du anger personuppgifter i meddelandet. 

Dessa personuppgifter samlas in för att vi ska kunna tillse att rätt person hos oss kontaktar dig för att hjälpa dig med ditt ärende.  Uppgifterna kommer att raderas senast ett år efter att du skickat in ärendet. 

Rättigheter

Du kan när som helst dra tillbaka ditt samtycke, vilket innebär att Samhall inte längre får behandla dina personuppgifter för att kunna kontakta dig, eller begära någon av dina andra rättigheter

  • Du har rätt till viss information avseende pågående behandling av dina personuppgifter liksom tillgång till dessa.
  • Rättelse. Du har rätt att korrigera felaktig eller icke-komplett information om dig själv.
  • Rätt att bli raderad (”rätten att bli bortglömd”). Du har i vissa fall rätt att begära radering av dina personuppgifter eller begränsa användningen av personuppgifterna. Det kan dock finnas legala skyldigheter som hindrar oss från att omedelbart radera delar av data. Dessa skyldigheter kan komma från bokförings-, skatte- eller annan lagstiftning.
  • På begäran har du i vissa fall rätt att få ut och rätt att överföra vissa av dina personuppgifter till annan personuppgiftsansvarig.

Var behandlas din data och med vem delas den

Dina personuppgifter delas med företag utanför EU för att kunna skicka och administrera eposthantering. Vid överföring utanför EU baseras behandlingen på EU:s standardavtalsklausuler och vi vidtar alla rimliga legala, tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa att data hanteras säkert och med en adekvat skyddsnivå. Vidare kan dina personuppgifter delas med leverantörer till Samhall med syfte kontakta dig.

Klagomål och personuppgiftsombud

Om du anser att vi förfarit felaktigt i fråga om dina personuppgifter har du rätt att vända dig med klagomål till Integritets­skydds­myndigheten.

Vi har utsett ett dataskyddsombud för att se till att vi hela tiden behandlar dina personuppgifter på ett öppet, korrekt och lagligt sätt. Du kan kontakta vårt dataskyddsombud på följande sätt:

Samhall AB
Dataskyddsombudet
Box 27705
115 91 STOCKHOLM
Telefon: 020 – 572 572
E-post: dataskydd@samhall.se