Samhall Lyssna på innehållet

Med förändring i sikte

Vad behöver företag göra för att deras affärsmodeller ska passa in i en framtida, hållbar värld? Charlotta Szczepanowski, chef för hållbarhet och kvalitet på Coop, menar att samverkan i näringslivet och integrering av hållbarhetsfrågorna i hela kedjan är två av nycklarna till framgång.

Charlotta Szczepanowski brinner för att påverka och förändra. Som ordförande i NMC Nätverket för hållbart näringsliv, chef för hållbarhet och kvalitet på Coop och styrelsemedlem i organisationen KRAV är hon något av en tungviktare inom hållbarhetsfrågor i det svenska näringslivet. 

 Men karriärvalet var inte ett givet kall. Att hållbarhet blev hennes kärnområde är resultatet av en omtumlande insikt under studietiden. Charlotta pluggade materialteknik på KTH under 1990-talet och tyckte inte riktigt att hon briljerade i något ämne. 

Så, vad kunde bli hennes nisch? Till slut föll valet på miljöfrågor. Och ju mer Charlotta dök ner i ämnet, desto större blev hennes insikter om hur kritiskt läget var för planeten. 

– När jag insåg hur allvarlig situationen var, hade jag svårt att backa, berättar Charlotta.

När studierna var avslutade började hon samla på sig värdefull hållbarhetskunskap från flera olika branscher – hon har jobbat med hållbarhet på Electrolux, på Posten och på Riksbyggen. Sedan drygt ett och ett halvt år sedan kan hon även addera livsmedelsbranschen till sitt CV. 

Om Charlotta

Familj: Man Adam samt barnen  Rosa, 16 år, och Josef, 18 år. 
Bor: Lägenhet i Vasastan, Stockholm. 
Gör: Chef för hållbarhet & kvalitet på Coop, Ordförande i NMC Nätverket för hållbart näringsliv och styrelsemedlem i organisationerna KRAV, Vi-skogen och the international EPD system.  
Bakgrund: Civilingenjör från KTH.

Hela världen behöver öva sig på förändring.

I augusti 2018 tillträdde hon som chef för hållbarhet och kvalitet på Coop, ett företag vars hållbarhetsarbete är mångårigt och prisbelönt. Men hållbarhet, jämställdhet och rättvist producerade produkter stod högt upp på agendan långt innan frågorna blev stekheta inom näringslivet. Verksamheten vilar sedan starten på kärnvärden som engagemang, hållbar konsumtion och medlemsnytta.

Det kooperativa förbund som lagt grunden till Coops verksamhet startades redan 1889. Några år senare, 1905, bildade en grupp kvinnor som tröttnat på det utbredda matfusket i Stockholm föreningen Svenska Hem. För att skapa ett bättre matutbud, med sunda produkter till rimliga priser, såg kvinnorna en möjlighet i den kooperativa affärsmodellen. 

1916 bestämde sig Svenska Hem för att ansluta sig till Konsum Stockholm, som då blev världens största kooperativ. I dag består KF av 30 konsumentföreningar vars 3,5 miljoner medlemmar tillsammans äger Coop.

Vi måste driva affärer och samtidigt hålla oss inom planetens gränser.

Precis som de företagsamma och engagerade kvinnorna bakom Svenska Hem i början av förra sekelskiftet, vill Charlotta påverka och vara med och bidra till förändring. Kooperativ-modellen var en av de faktorerna som lockade henne till Coop.

– Kooperationen ger möjligheter till en helt annat typ av styrning än vad aktiebolag har, där vinsten framför allt är det viktiga. Det finns helt andra förutsättningar med den kooperativa modellen, där ekonomin i större utsträckning är ett medel för att nå våra mål, vilket jag tycker är väldigt spännande. 

Det är viktigt att hitta nya sätt att styra företag inom näringslivet för att hållbarhetsfrågorna ska kunna drivas framåt, menar Charlotta. 

3 milstolpar som påverkat mig

1. När jag var liten fick vi dela på en tårta i skolan. Alla fick ta en lapp där det stod ett land. Landets välstånd gav storlek på tårtbiten. USA fick stor tårtbit och afrikanska länder väldigt små. Det här la en grund kopplat till hur orättvis världen är. 

2. År 2005 såg jag Al Gore här i Stockholm. Jag vet att jag kände ett sådant otroligt hopp. Nu kommer en person som folk lyssnar till, och som kan förklara hur illa det står till. 

3. En nära vän sa till mig att hon väljer att inte skaffa barn för att hon är orolig för framtiden. Jag kunde inte argumentera emot, vilket kändes dåligt.

– Ekonomin är självklart betydelsefull men ska fungera som ett medel för att ta utvecklingen framåt. Vi måste driva affärer och samtidigt hålla oss inom planetens gränser. 

– I mångt och mycket handlar det om att skapa ett kollektivt ”mindset”, både från politikers håll och från näringslivets sida. Men även konsumenterna behöver sätta sig in i frågorna. Ökar du dina kunskaper kommer du inse att många små saker faktiskt kan göra stor skillnad. Börja med små steg, sluta kasta kaffe i diskhon när du bryggt för mycket, använd en och samma tygkasse istället för att köpa nya plastpåsar när du handlar mat – eller ge dig själv köpstopp på nya kläder under ett år, tipsar Charlotta.

För även om det är enorma förändringar som världen behöver på sikt, är det bra att börja öva sig på att göra små justeringar. På så vis förbereder vi oss på de större omställningarna vi kommer att behöva göra, menar Charlotta. 

– Alla i hela världen behöver faktiskt träna sig på just förändring. Annars kommer vi inte orka med den utveckling som världen behöver.

Charlotta lever som hon lär. Hon smuttar på sin cappuccino och berättar i samma andetag hur noga hon är med att aldrig slänga kaffe. 

– För att producera bönor till en kopp kaffe går det åt lika mycket vatten som om vi skulle duscha i 22 och en halv minut. Blir det en slatt över hemma, brukar jag spara den och värma lite senare.

Änglamark har fått flera utmärkelser, bland annat har det rankats som Sveriges mest hållbara varumärke av Sustainable Brand Index. En av Charlottas favoriter i serien är müslin.  – Änglamark ligger djupt rotat i Coops gener.

Så, visst finns det enkla knep att ta till men Charlotta menar att utmaningarna kring mat är många och invecklade, och hon poängterar att det är viktigt att ha respekt för att frågorna kring mat och hållbarhet faktiskt inte har någon enkel lösning. Det finns ingen quick-fix.

– Vi måste acceptera att det är komplext med mat, särskilt för konsumenter. Historiskt sett har livsmedelsbranschen jobbat alldeles för mycket med att förenkla informationen kring hållbarhetsfrågan. Vi måste fokusera mer på att förtydliga och höja kunskapsnivån. För det är svårt!

Charlotta menar att nyckeln till reell förändring är att se helheten. Hon tror att det är essentiellt att inte välja bort något, utan att hitta en systematik för att få med allt som är viktigt för att driva processen framåt mot en mer hållbar värld. 

– Det går inte att bara fokusera på en fråga och välja bort en annan. Satsar vi bara på att minska klimatavtrycket, ja då kanske vi gör det på bekostnad av något annat. Och för att se det holistiska behövs ett systemtänk. 

Jag tycker företag borde titta mer på vad de behöver ändra i sin affärsmodell för att den ska passa in i en hållbar värld. 

Att just jobba med systematik och att hitta processer för att integrera hållbarhet i alla steg i verksamheten är något av Charlottas specialitet. 

Ett stenkast från hennes arbetsplats på Coops huvudkontor i Sundbyberg ligger hennes gamla högstadieskola. På Hallonbergsskolan fick hon och klasskamraterna lära sig studietekniken mindmapping, vilket hon tror har lagt grunden för hennes vurm för systematiska processer. 

– Jag tror att nötande med mindmapping under de där åren gjorde något med min hjärna, för sedan dess har jag haft väldigt lätt för att se hur saker och ting hänger ihop, och den förmågan har tror jag hjälpt mig att förstå komplexiteten inom hållbarhet. 

Integrering är en annan av hennes stötestenar. Hållbarhetskunskapen måste höjas i hela verksamheten och kunskapen måste införlivas i alla led. 

Charlotta är sedan 2018 ordförande i NMC Nätverket för Hållbart Näringsliv, en partipolitiskt obunden ideell förening för företag och organisationer som vill utveckla sitt hållbarhetsarbete. Inom nätverket finns över 200 företag och organisationer inom olika branscher som tillsammans jobbar för att lyfta hållbarhetsfrågorna i näringslivet. Verksamheten består främst av frukostmöten, rundabordsmöten och paneldiskussioner om aktuella hållbarhetsfrågor för medlemmarna och målsättningen är att inspirera, ge kunskap och skapa möjligheter till erfarenhetsutbyte. 

– NMC är den förening i Sverige som har bäst koll på näringslivet när det kommer till hållbarhetsfrågor – det är ett hedersuppdrag att få vara ordförande. 

Nätverket har bland annat startat en hållbarhetspanel där de tar tempen på hur näringslivet agerar hållbarhetsmässigt. 

– Vi behöver samverka i näringslivet och här får jag en mycket bra plattform. I framtiden vill vi bli en röst i samhället, säger Charlotta.

 Samhall och Coop –  delar värderingar 

Sedan 2017 har Coop ett ramavtal med Samhall och varje arbetsdag är över 1 200 Samhallmedarbetare delaktiga i leveranser till butikskedjan. Bland annat i form av lokalvård, yttre skötsel, kontorsstädning och varuplock i butik och på lager för e-handel. 

Coop väljer att arbeta med Samhall efter en samlad bedömning av pris och kvalitet, men även för att bidra till ett företag som gör en samhällstjänst. Företagen har matchande värderingar och utvecklar tjänsterna tillsammans.

– Vi hittar hela tiden nya vägar som för bägge bolagen framåt, säger Magnus Östh, key account manager på Samhall.

Men varför går förändringen inte snabbare, när det verkar som att viljan från näringslivet är så pass stark? 

– Ofta tittar företagsledare på hur de kan förbättra sin verksamhet utifrån olika hållbarhetsutmaningar, men jag tycker företag borde titta mer på vad de behöver ändra i sin 

Charlotta dricker kaffe med respekt. För att producera bönor till en kopp kaffe går det åt lika mycket vatten som för en 22,5 minuter lång dusch. 

affärsmodell för att den ska passa in i en hållbar värld. Lek med tanken på hur världen kommer att se ut om vi når de hållbarhetsmål som FN satt upp för 2030. Hur kommer samhället vara uppbyggt då, och hur passar din affärsmodell in?

– Samhalls affärsmodell är ju ett exempel på ett spännande sätt att styra en affär, där hållbarhetsfrågan är helt i fokus och en del av affärsmodellen. Där målet är att få människor i arbete, utifrån deras förutsättningar – och där ekonomin fungerar som ett medel för att nå målet. Det är en spännande modell tycker jag! ●

Ladda ner undersökningen

Ladda ner undersökningen

Processing of personal data

Samhall AB is the personal data controller in relation to all personal data collected when contacting us via the contact form on our website. By clicking on “I consent to the processing of my personal data by Samhall. Click here to read more.” you are giving Samhall permission to process your personal data. 

Which personal data does Samhall collect and for which purposes?

The personal data we collect include: your name, e-mail address, telephone number, company/business, city of operation, as well as any information you provide in the body of the message.

These personal data are collected to ensure that the most suited person from our team contacts you to assist with your query.

Your rights

You can withdraw your consent at any time, which means that Samhall is no longer allowed to process you personal data to contact you; you can also exercise your other rights:

  • You have the right to certain information regarding the ongoing processing of your personal data as well as access to these data.
  • Rectifications. You have the right to rectify incorrect or incomplete information about yourself.
  • The right to erasure (“the right to be forgotten”). In some cases, you have the right to request the deletion of your personal data or restrict the use of said information. However, there may exist certain legal obligations that prevent us from immediately deleting parts of the data. These obligations may come from accounting, tax or other legislation.
  • Upon request, you have in some cases the right to obtain and transfer some of your personal data to another personal data controller.

Where is your data processed and who is it shared with?

Your personal data is shared with companies outside the EU for e-mail management. For transfers outside the EU, data processing is based on standard EU contract clauses and we undertake all legal, technical and organisational measures within reason to ensure that data is handled securely and at an adequate level of protection. Furthermore, your personal data may be shared with suppliers to Samhall with the purpose of contacting you.

Complaints and personal data protection officers

If you believe that we have acted improperly in regard to your personal data you have the right to contact the Swedish Authority for Privacy Protection with a formal complaint.
We have appointed a data protection officer to ensure that we process your personal data in a transparent, appropriate and legal manner at all times. You can contact our data protection officer at the following:

Samhall AB
Data Protection Officer
Box 27705
115 91 STOCKHOLM
Phone number 020 – 572 572
E-mail address: dataskydd@samhall.se

Personuppgiftsbehandling

Samhall AB är personuppgiftsansvarig för de personuppgifter vi samlar in när du kontaktar oss via vårt formulär för synpunkter på & frågor om Samhall på vår hemsida. Genom att klicka i ” Jag accepterar Samhalls behandling av mina personuppgifter, för att läsa mer klicka här” godkänner du Samhalls behandling av dina personuppgifter.

Vilka personuppgifter Samlar Samhall in för vilket syfte

De personuppgifter vi samlar in är namn, epost, telefonnummer vilken ort ärendet gäller och om du anger personuppgifter i meddelandet. Om du inte anger en viss personuppgift samlas den inte in.  

Dessa personuppgifter samlas in för att vi ska kunna ta emot och hantera dina synpunkter och för att vid behov kunna kontakta dig. Uppgifterna kommer att raderas senast ett år efter att du skickat in ärendet.  

Rättigheter

Du kan när som helst dra tillbaka ditt samtycke, vilket innebär att Samhall inte längre får behandla dina personuppgifter eller begära någon av dina andra rättigheter

  • Du har rätt till viss information avseende pågående behandling av dina personuppgifter liksom tillgång till dessa.
  • Rättelse. Du har rätt att korrigera felaktig eller icke-komplett information om dig själv.
  • Rätt att bli raderad (”rätten att bli bortglömd”). Du har i vissa fall rätt att begära radering av dina personuppgifter eller begränsa användningen av personuppgifterna. Det kan dock finnas legala skyldigheter som hindrar oss från att omedelbart radera delar av data. Dessa skyldigheter kan komma från bokförings-, skatte- eller annan lagstiftning.
  • På begäran har du i vissa fall rätt att få ut och rätt att överföra vissa av dina personuppgifter till annan personuppgiftsansvarig.

Var behandlas din data och med vem delas den

Dina personuppgifter delas med företag utanför EU för att kunna skicka och administrera eposthantering. Vid överföring utanför EU baseras behandlingen på EU:s standardavtalsklausuler och vi vidtar alla rimliga legala, tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa att data hanteras säkert och med en adekvat skyddsnivå. Vidare kan dina personuppgifter delas med leverantörer till Samhall med syfte att kunna kontakta dig.

Klagomål och personuppgiftsombud

Om du anser att vi förfarit felaktigt i fråga om dina personuppgifter har du rätt att vända dig med klagomål till Integritets­skydds­myndigheten.

Vi har utsett ett dataskyddsombud för att se till att vi hela tiden behandlar dina personuppgifter på ett öppet, korrekt och lagligt sätt. Du kan kontakta vårt dataskyddsombud på följande sätt:

Samhall AB
Dataskyddsombudet
Box 27705
115 91 STOCKHOLM
Telefon: 020 – 572 572
E-post: dataskydd@samhall.se

Personuppgiftsbehandling

Samhall AB är personuppgiftsansvarig för de personuppgifter vi samlar in för att kunna skicka Story till dig. Genom att klicka i ” Jag accepterar Samhalls behandling av mina personuppgifter, för att läsa mer klicka här” godkänner du Samhalls behandling av dina personuppgifter.

Vilka personuppgifter Samlar Samhall in för vilket syfte

De personuppgifter vi samlar in är namn, epost, adress och vilken relation du har till Samhall.

Dessa personuppgifter samlas in för att vi ska kunna skicka Story till dig, antingen digitalt eller i print och kommer sparas så länge du fortfarande prenumererar på Story.

Rättigheter

Du kan när som helst dra tillbaka ditt samtycke, vilket innebär att Samhall inte längre får behandla dina personuppgifter för att skicka Story till dig, eller begära någon av dina andra rättigheter

  • Du har rätt till viss information avseende pågående behandling av dina personuppgifter liksom tillgång till dessa.
  • Rättelse. Du har rätt att korrigera felaktig eller icke-komplett information om dig själv.
  • Rätt att bli raderad (”rätten att bli bortglömd”). Du har i vissa fall rätt att begära radering av dina personuppgifter eller begränsa användningen av personuppgifterna. Det kan dock finnas legala skyldigheter som hindrar oss från att omedelbart radera delar av data. Dessa skyldigheter kan komma från bokförings-, skatte- eller annan lagstiftning.
  • På begäran har du i vissa fall rätt att få ut och rätt att överföra vissa av dina personuppgifter till annan personuppgiftsansvarig.

Var behandlas din data och med vem delas den

Dina personuppgifter delas med företag utanför EU för att kunna skicka epost till dig. Vid överföring utanför EU baseras behandlingen på EU:s standardavtalsklausuler och vi vidtar alla rimliga legala, tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa att data hanteras säkert och med en adekvat skyddsnivå. Vidare kan dina personuppgifter delas med leverantörer till Samhall med syfte att skicka ut och administrera hanteringen av Story.

Klagomål och personuppgiftsombud

Om du anser att vi förfarit felaktigt i fråga om dina personuppgifter har du rätt att vända dig med klagomål till Integritets­skydds­myndigheten.

Vi har utsett ett dataskyddsombud för att se till att vi hela tiden behandlar dina personuppgifter på ett öppet, korrekt och lagligt sätt. Du kan kontakta vårt dataskyddsombud på följande sätt:

Samhall AB
Dataskyddsombudet
Box 27705
115 91 STOCKHOLM
Telefon: 020 – 572 572
E-post: dataskydd@samhall.se

Personuppgiftsbehandling

Samhall AB är personuppgiftsansvarig för de personuppgifter vi samlar in när du kontaktar oss via vårt kontaktformulär på vår hemsida. Genom att klicka i ” Jag accepterar Samhalls behandling av mina personuppgifter, för att läsa mer klicka här” godkänner du Samhalls behandling av dina personuppgifter.

Vilka personuppgifter Samlar Samhall in för vilket syfte

De personuppgifter vi samlar in är namn, epost, telefonnummer företag/verksamhet, vilken ort du är verksam och om du anger personuppgifter i meddelandet. 

Dessa personuppgifter samlas in för att vi ska kunna tillse att rätt person hos oss kontaktar dig för att hjälpa dig med ditt ärende.  Uppgifterna kommer att raderas senast ett år efter att du skickat in ärendet. 

Rättigheter

Du kan när som helst dra tillbaka ditt samtycke, vilket innebär att Samhall inte längre får behandla dina personuppgifter för att kunna kontakta dig, eller begära någon av dina andra rättigheter

  • Du har rätt till viss information avseende pågående behandling av dina personuppgifter liksom tillgång till dessa.
  • Rättelse. Du har rätt att korrigera felaktig eller icke-komplett information om dig själv.
  • Rätt att bli raderad (”rätten att bli bortglömd”). Du har i vissa fall rätt att begära radering av dina personuppgifter eller begränsa användningen av personuppgifterna. Det kan dock finnas legala skyldigheter som hindrar oss från att omedelbart radera delar av data. Dessa skyldigheter kan komma från bokförings-, skatte- eller annan lagstiftning.
  • På begäran har du i vissa fall rätt att få ut och rätt att överföra vissa av dina personuppgifter till annan personuppgiftsansvarig.

Var behandlas din data och med vem delas den

Dina personuppgifter delas med företag utanför EU för att kunna skicka och administrera eposthantering. Vid överföring utanför EU baseras behandlingen på EU:s standardavtalsklausuler och vi vidtar alla rimliga legala, tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa att data hanteras säkert och med en adekvat skyddsnivå. Vidare kan dina personuppgifter delas med leverantörer till Samhall med syfte kontakta dig.

Klagomål och personuppgiftsombud

Om du anser att vi förfarit felaktigt i fråga om dina personuppgifter har du rätt att vända dig med klagomål till Integritets­skydds­myndigheten.

Vi har utsett ett dataskyddsombud för att se till att vi hela tiden behandlar dina personuppgifter på ett öppet, korrekt och lagligt sätt. Du kan kontakta vårt dataskyddsombud på följande sätt:

Samhall AB
Dataskyddsombudet
Box 27705
115 91 STOCKHOLM
Telefon: 020 – 572 572
E-post: dataskydd@samhall.se

Personuppgiftsbehandling

Samhall AB är personuppgiftsansvarig för de personuppgifter vi samlar in när du kontaktar oss via vårt kontaktformulär på vår hemsida. Genom att klicka i ” Jag accepterar Samhalls behandling av mina personuppgifter, för att läsa mer klicka här” godkänner du Samhalls behandling av dina personuppgifter.

Vilka personuppgifter Samlar Samhall in för vilket syfte

De personuppgifter vi samlar in är namn, epost, telefonnummer företag/verksamhet, vilken ort du är verksam och om du anger personuppgifter i meddelandet. 

Dessa personuppgifter samlas in för att vi ska kunna tillse att rätt person hos oss kontaktar dig för att hjälpa dig med ditt ärende.  Uppgifterna kommer att raderas senast ett år efter att du skickat in ärendet. 

Rättigheter

Du kan när som helst dra tillbaka ditt samtycke, vilket innebär att Samhall inte längre får behandla dina personuppgifter för att kunna kontakta dig, eller begära någon av dina andra rättigheter

  • Du har rätt till viss information avseende pågående behandling av dina personuppgifter liksom tillgång till dessa.
  • Rättelse. Du har rätt att korrigera felaktig eller icke-komplett information om dig själv.
  • Rätt att bli raderad (”rätten att bli bortglömd”). Du har i vissa fall rätt att begära radering av dina personuppgifter eller begränsa användningen av personuppgifterna. Det kan dock finnas legala skyldigheter som hindrar oss från att omedelbart radera delar av data. Dessa skyldigheter kan komma från bokförings-, skatte- eller annan lagstiftning.
  • På begäran har du i vissa fall rätt att få ut och rätt att överföra vissa av dina personuppgifter till annan personuppgiftsansvarig.

Var behandlas din data och med vem delas den

Dina personuppgifter delas med företag utanför EU för att kunna skicka och administrera eposthantering. Vid överföring utanför EU baseras behandlingen på EU:s standardavtalsklausuler och vi vidtar alla rimliga legala, tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa att data hanteras säkert och med en adekvat skyddsnivå. Vidare kan dina personuppgifter delas med leverantörer till Samhall med syfte kontakta dig.

Klagomål och personuppgiftsombud

Om du anser att vi förfarit felaktigt i fråga om dina personuppgifter har du rätt att vända dig med klagomål till Integritets­skydds­myndigheten.

Vi har utsett ett dataskyddsombud för att se till att vi hela tiden behandlar dina personuppgifter på ett öppet, korrekt och lagligt sätt. Du kan kontakta vårt dataskyddsombud på följande sätt:

Samhall AB
Dataskyddsombudet
Box 27705
115 91 STOCKHOLM
Telefon: 020 – 572 572
E-post: dataskydd@samhall.se