Samhall Lyssna på innehållet

Martin Lundstedt: "Respekt för individen ger kommersiella fördelar"

I oktober tillträder Martin Lundstedt vd-posten på Volvo. Men fram till dess är han vd för Scania, lastbilstillverkaren vars kärnvärden är mjukare än man kanske hade väntat sig av ett gammalt industriföretag. ”Vi vill uppmuntra våra medarbetare att utmana och ifrågasätta”, säger Martin Lundstedt.

Scania är ett av Sveriges tyngsta företag i många bemärkelser. Hundraåriga anor, 35 000 anställda över hela världen, forskning och utveckling i världsklass och ett starkt varumärke. Omkring 80 000 nya lastbilar och bussar prydda av den skånska Gripen körs ut från fabrikerna i Södertälje och andra platser i världen varje år.
Martin Lundstedt, som tog över vd-stolen efter Leif Östling 2012, leder en veritabel pansarkryssare till företag (nu ägt av tyska Volkswagen). Och på något sätt känns Scania lika stabilt som någonsin trots att omvärlden – och inte minst transportbranschen – förändras i rasande tempo.
FÖRÄNDRAS GÖR OCKSÅ SCANIAS syn på hållbarhet och ansvar. I dag kämpar Scania för att minska den negativa påverkan som deras produktion och produkter har på omvärlden.

Det är ett privilegium att sitta på en position där jag verkligen kan bidra till förändring.

– Jag har, liksom de flesta människor, påverkats av det senaste decennietslarmrapporter om vad som håller på atthända med jordens klimat. Det är ett privilegium att sitta på en position där jag verkligen kan bidra till förändring, säger Scanias vd Martin Lundstedt.
Varför satsar ni så hårt på hållbarhetsfrågan?
– Transportbranschen står inför ett stort paradigmskifte – vi måste bryta kopplingen mellan det ökande transportbehovet som dagens livsstil medför och de ökande utsläppen. Hållbarhet handlar om att hushålla med resurser oavsett om det gäller mänskliga eller naturresurser. Kan vi bidra till att minska våra kunders slöseri, vilket ytterst handlar om attförbättra deras lönsamhet, så är vi övertygade om att fler kunder väljer att göra affärer med oss. Varje sparad liter bränsleinnebär en vinst både för våra kunder och för miljön, vilket gör hållbarhet till en självklar affär för oss.
Hur ser relationen mellan hållbarhetsarbete och vinst ut för Scania?
– Det är svårt att sätta exakta siffror på detta. Men ett exempel är de produktivitetsförbättringarvi åstadkommit genom ett konsekvent arbete med att minska slöseriet inom vår egen produktion, det vill säga jobba smartare och ständigt förbättra metoder och arbetssätt. Med lika många verkstadsmedarbetare som vi hade för 20 år sedan – cirka 12 000 – tillverkar vi nu tre gånger så många fordon. Samtidigt lyckas vi också ständigt minska energianvändningen inom vår egen produktion.
Det känns på ett sätt naturligt att Scania jobbar mycket med miljöfrågor, men ni har också en utbredd strategi för socialhållbarhet – varför?
– Beskrivningen utbredd strategi känns aningen pompös. Jag skulle säga att det är en integrerad del av vårverksamhet. Ytterst handlar det om respekt för individen – som är ett av våra tre kärnvärden – också ger kommersiella fördelar. Det har vi egen erfarenhet av efter att under de senaste två decennierna till exempel ha halverat sjukfrånvaron bland våra anställda. I dag har vi, som vi hellre kallar det, en frisknärvaro på drygt 96 procent.

Ytterst handlar det om respekt för individen också ger kommersiella fördelar. I dag har vi en frisknärvaro på drygt 96 procent.

– Detta är inte bara ett resultat av ett traditionellt så kallat friskvårdsarbete utan beror också på ett förändrat, coachande ledarskap, där medarbetare ges ansvar och befogenheter att påverka och förbättra sin egen arbetssituation, inklusive arbetsmiljö. Det här har skapat engagemang och delaktighet som leder till både ökad produktivitet och högre kvalitet.
Ni har ett uttryck på Scania som lyder: Älska avvikelserna. Vad menar ni med det?
– För att ständigt förbättra processer, metoder och arbetssätt i syfte att bli effektivare krävs att vi ger tid för och uppmuntrar våra medarbetare att utmana och ifrågasätta arbetssätt och processer. Det kallar vi att älska avvikelserna.
Vilket konkret projekt eller initiativ är du mest stolt över i Scanias CSR-arbete? 
 – De projekt som hjälper våra kunder, och därmed samhället, att vara mer hållbara varje dag genom att leverera produkter och tjänster som bidrar till minskad klimatpåverkan. Men jag är också väldigt stolt över satsningar som bidragit till att förbättra livsvillkoren för människor. Till exempel vårt lokala engagemang i aids-bekämpningen i Afrika, där bland andra en av våra medarbetare i Botswana hyllats av landets president för sina insatser.
– Ett annat projekt är den skola som vi startat tillsammans med bland andra Sida i Kurdistan i norra Irak. Där har unga, arbetslösa tjejer och killar fått möjlighet att utbilda sig i yrken som gör att företag som vårt kan anställa dem i sin verksamhet i landet.
Har ni mött bakslag i CSR-arbetet, något som inte blev som ni tänkt er?
– Några riktiga magplask kan jag inte komma på men visst finns det tillfällen när det känns frustrerande att saker tar längre tid att genomföra än vi tänkt oss.
Vilka värderingar fick du med dig från din uppväxt?
– Att vara ödmjuk och ha respekt för andra människor. Men också en medvetenhet om att det är du själv som bestämmer hur du ska lyckas i livet.
Du jobbar mycket – varför vill du leda ett så stort företag som Scania, vad driver dig?
– Jag stimuleras helt enkelt av utmaningen att leda en organisation som Scania med dess starka kultur som präglas av sammanhållning, gemenskap och vilja att ständigt utveckla sina produkter och tjänster.
Vad tvingas du offra för att kunna ha den tunga posten?
– Det är förstås svårt att vara närvarande för familjen i den utsträckning som jag skulle vilja. Men jag hoppas ändå att mina döttrar som vuxna kommer att kunna säga att jag fanns till för dem under deras uppväxt, för familjen är prioriterad.

Ladda ner undersökningen

Ladda ner undersökningen

Processing of personal data

Samhall AB is the personal data controller in relation to all personal data collected when contacting us via the contact form on our website. By clicking on “I consent to the processing of my personal data by Samhall. Click here to read more.” you are giving Samhall permission to process your personal data. 

Which personal data does Samhall collect and for which purposes?

The personal data we collect include: your name, e-mail address, telephone number, company/business, city of operation, as well as any information you provide in the body of the message.

These personal data are collected to ensure that the most suited person from our team contacts you to assist with your query.

Your rights

You can withdraw your consent at any time, which means that Samhall is no longer allowed to process you personal data to contact you; you can also exercise your other rights:

  • You have the right to certain information regarding the ongoing processing of your personal data as well as access to these data.
  • Rectifications. You have the right to rectify incorrect or incomplete information about yourself.
  • The right to erasure (“the right to be forgotten”). In some cases, you have the right to request the deletion of your personal data or restrict the use of said information. However, there may exist certain legal obligations that prevent us from immediately deleting parts of the data. These obligations may come from accounting, tax or other legislation.
  • Upon request, you have in some cases the right to obtain and transfer some of your personal data to another personal data controller.

Where is your data processed and who is it shared with?

Your personal data is shared with companies outside the EU for e-mail management. For transfers outside the EU, data processing is based on standard EU contract clauses and we undertake all legal, technical and organisational measures within reason to ensure that data is handled securely and at an adequate level of protection. Furthermore, your personal data may be shared with suppliers to Samhall with the purpose of contacting you.

Complaints and personal data protection officers

If you believe that we have acted improperly in regard to your personal data you have the right to contact the Swedish Authority for Privacy Protection with a formal complaint.
We have appointed a data protection officer to ensure that we process your personal data in a transparent, appropriate and legal manner at all times. You can contact our data protection officer at the following:

Samhall AB
Data Protection Officer
Box 27705
115 91 STOCKHOLM
Phone number 020 – 572 572
E-mail address: dataskydd@samhall.se

Personuppgiftsbehandling

Samhall AB är personuppgiftsansvarig för de personuppgifter vi samlar in när du kontaktar oss via vårt formulär för synpunkter på & frågor om Samhall på vår hemsida. Genom att klicka i ” Jag accepterar Samhalls behandling av mina personuppgifter, för att läsa mer klicka här” godkänner du Samhalls behandling av dina personuppgifter.

Vilka personuppgifter Samlar Samhall in för vilket syfte

De personuppgifter vi samlar in är namn, epost, telefonnummer vilken ort ärendet gäller och om du anger personuppgifter i meddelandet. Om du inte anger en viss personuppgift samlas den inte in.  

Dessa personuppgifter samlas in för att vi ska kunna ta emot och hantera dina synpunkter och för att vid behov kunna kontakta dig. Uppgifterna kommer att raderas senast ett år efter att du skickat in ärendet.  

Rättigheter

Du kan när som helst dra tillbaka ditt samtycke, vilket innebär att Samhall inte längre får behandla dina personuppgifter eller begära någon av dina andra rättigheter

  • Du har rätt till viss information avseende pågående behandling av dina personuppgifter liksom tillgång till dessa.
  • Rättelse. Du har rätt att korrigera felaktig eller icke-komplett information om dig själv.
  • Rätt att bli raderad (”rätten att bli bortglömd”). Du har i vissa fall rätt att begära radering av dina personuppgifter eller begränsa användningen av personuppgifterna. Det kan dock finnas legala skyldigheter som hindrar oss från att omedelbart radera delar av data. Dessa skyldigheter kan komma från bokförings-, skatte- eller annan lagstiftning.
  • På begäran har du i vissa fall rätt att få ut och rätt att överföra vissa av dina personuppgifter till annan personuppgiftsansvarig.

Var behandlas din data och med vem delas den

Dina personuppgifter delas med företag utanför EU för att kunna skicka och administrera eposthantering. Vid överföring utanför EU baseras behandlingen på EU:s standardavtalsklausuler och vi vidtar alla rimliga legala, tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa att data hanteras säkert och med en adekvat skyddsnivå. Vidare kan dina personuppgifter delas med leverantörer till Samhall med syfte att kunna kontakta dig.

Klagomål och personuppgiftsombud

Om du anser att vi förfarit felaktigt i fråga om dina personuppgifter har du rätt att vända dig med klagomål till Integritets­skydds­myndigheten.

Vi har utsett ett dataskyddsombud för att se till att vi hela tiden behandlar dina personuppgifter på ett öppet, korrekt och lagligt sätt. Du kan kontakta vårt dataskyddsombud på följande sätt:

Samhall AB
Dataskyddsombudet
Box 27705
115 91 STOCKHOLM
Telefon: 020 – 572 572
E-post: dataskydd@samhall.se

Personuppgiftsbehandling

Samhall AB är personuppgiftsansvarig för de personuppgifter vi samlar in för att kunna skicka Story till dig. Genom att klicka i ” Jag accepterar Samhalls behandling av mina personuppgifter, för att läsa mer klicka här” godkänner du Samhalls behandling av dina personuppgifter.

Vilka personuppgifter Samlar Samhall in för vilket syfte

De personuppgifter vi samlar in är namn, epost, adress och vilken relation du har till Samhall.

Dessa personuppgifter samlas in för att vi ska kunna skicka Story till dig, antingen digitalt eller i print och kommer sparas så länge du fortfarande prenumererar på Story.

Rättigheter

Du kan när som helst dra tillbaka ditt samtycke, vilket innebär att Samhall inte längre får behandla dina personuppgifter för att skicka Story till dig, eller begära någon av dina andra rättigheter

  • Du har rätt till viss information avseende pågående behandling av dina personuppgifter liksom tillgång till dessa.
  • Rättelse. Du har rätt att korrigera felaktig eller icke-komplett information om dig själv.
  • Rätt att bli raderad (”rätten att bli bortglömd”). Du har i vissa fall rätt att begära radering av dina personuppgifter eller begränsa användningen av personuppgifterna. Det kan dock finnas legala skyldigheter som hindrar oss från att omedelbart radera delar av data. Dessa skyldigheter kan komma från bokförings-, skatte- eller annan lagstiftning.
  • På begäran har du i vissa fall rätt att få ut och rätt att överföra vissa av dina personuppgifter till annan personuppgiftsansvarig.

Var behandlas din data och med vem delas den

Dina personuppgifter delas med företag utanför EU för att kunna skicka epost till dig. Vid överföring utanför EU baseras behandlingen på EU:s standardavtalsklausuler och vi vidtar alla rimliga legala, tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa att data hanteras säkert och med en adekvat skyddsnivå. Vidare kan dina personuppgifter delas med leverantörer till Samhall med syfte att skicka ut och administrera hanteringen av Story.

Klagomål och personuppgiftsombud

Om du anser att vi förfarit felaktigt i fråga om dina personuppgifter har du rätt att vända dig med klagomål till Integritets­skydds­myndigheten.

Vi har utsett ett dataskyddsombud för att se till att vi hela tiden behandlar dina personuppgifter på ett öppet, korrekt och lagligt sätt. Du kan kontakta vårt dataskyddsombud på följande sätt:

Samhall AB
Dataskyddsombudet
Box 27705
115 91 STOCKHOLM
Telefon: 020 – 572 572
E-post: dataskydd@samhall.se

Personuppgiftsbehandling

Samhall AB är personuppgiftsansvarig för de personuppgifter vi samlar in när du kontaktar oss via vårt kontaktformulär på vår hemsida. Genom att klicka i ” Jag accepterar Samhalls behandling av mina personuppgifter, för att läsa mer klicka här” godkänner du Samhalls behandling av dina personuppgifter.

Vilka personuppgifter Samlar Samhall in för vilket syfte

De personuppgifter vi samlar in är namn, epost, telefonnummer företag/verksamhet, vilken ort du är verksam och om du anger personuppgifter i meddelandet. 

Dessa personuppgifter samlas in för att vi ska kunna tillse att rätt person hos oss kontaktar dig för att hjälpa dig med ditt ärende.  Uppgifterna kommer att raderas senast ett år efter att du skickat in ärendet. 

Rättigheter

Du kan när som helst dra tillbaka ditt samtycke, vilket innebär att Samhall inte längre får behandla dina personuppgifter för att kunna kontakta dig, eller begära någon av dina andra rättigheter

  • Du har rätt till viss information avseende pågående behandling av dina personuppgifter liksom tillgång till dessa.
  • Rättelse. Du har rätt att korrigera felaktig eller icke-komplett information om dig själv.
  • Rätt att bli raderad (”rätten att bli bortglömd”). Du har i vissa fall rätt att begära radering av dina personuppgifter eller begränsa användningen av personuppgifterna. Det kan dock finnas legala skyldigheter som hindrar oss från att omedelbart radera delar av data. Dessa skyldigheter kan komma från bokförings-, skatte- eller annan lagstiftning.
  • På begäran har du i vissa fall rätt att få ut och rätt att överföra vissa av dina personuppgifter till annan personuppgiftsansvarig.

Var behandlas din data och med vem delas den

Dina personuppgifter delas med företag utanför EU för att kunna skicka och administrera eposthantering. Vid överföring utanför EU baseras behandlingen på EU:s standardavtalsklausuler och vi vidtar alla rimliga legala, tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa att data hanteras säkert och med en adekvat skyddsnivå. Vidare kan dina personuppgifter delas med leverantörer till Samhall med syfte kontakta dig.

Klagomål och personuppgiftsombud

Om du anser att vi förfarit felaktigt i fråga om dina personuppgifter har du rätt att vända dig med klagomål till Integritets­skydds­myndigheten.

Vi har utsett ett dataskyddsombud för att se till att vi hela tiden behandlar dina personuppgifter på ett öppet, korrekt och lagligt sätt. Du kan kontakta vårt dataskyddsombud på följande sätt:

Samhall AB
Dataskyddsombudet
Box 27705
115 91 STOCKHOLM
Telefon: 020 – 572 572
E-post: dataskydd@samhall.se

Personuppgiftsbehandling

Samhall AB är personuppgiftsansvarig för de personuppgifter vi samlar in när du kontaktar oss via vårt kontaktformulär på vår hemsida. Genom att klicka i ” Jag accepterar Samhalls behandling av mina personuppgifter, för att läsa mer klicka här” godkänner du Samhalls behandling av dina personuppgifter.

Vilka personuppgifter Samlar Samhall in för vilket syfte

De personuppgifter vi samlar in är namn, epost, telefonnummer företag/verksamhet, vilken ort du är verksam och om du anger personuppgifter i meddelandet. 

Dessa personuppgifter samlas in för att vi ska kunna tillse att rätt person hos oss kontaktar dig för att hjälpa dig med ditt ärende.  Uppgifterna kommer att raderas senast ett år efter att du skickat in ärendet. 

Rättigheter

Du kan när som helst dra tillbaka ditt samtycke, vilket innebär att Samhall inte längre får behandla dina personuppgifter för att kunna kontakta dig, eller begära någon av dina andra rättigheter

  • Du har rätt till viss information avseende pågående behandling av dina personuppgifter liksom tillgång till dessa.
  • Rättelse. Du har rätt att korrigera felaktig eller icke-komplett information om dig själv.
  • Rätt att bli raderad (”rätten att bli bortglömd”). Du har i vissa fall rätt att begära radering av dina personuppgifter eller begränsa användningen av personuppgifterna. Det kan dock finnas legala skyldigheter som hindrar oss från att omedelbart radera delar av data. Dessa skyldigheter kan komma från bokförings-, skatte- eller annan lagstiftning.
  • På begäran har du i vissa fall rätt att få ut och rätt att överföra vissa av dina personuppgifter till annan personuppgiftsansvarig.

Var behandlas din data och med vem delas den

Dina personuppgifter delas med företag utanför EU för att kunna skicka och administrera eposthantering. Vid överföring utanför EU baseras behandlingen på EU:s standardavtalsklausuler och vi vidtar alla rimliga legala, tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa att data hanteras säkert och med en adekvat skyddsnivå. Vidare kan dina personuppgifter delas med leverantörer till Samhall med syfte kontakta dig.

Klagomål och personuppgiftsombud

Om du anser att vi förfarit felaktigt i fråga om dina personuppgifter har du rätt att vända dig med klagomål till Integritets­skydds­myndigheten.

Vi har utsett ett dataskyddsombud för att se till att vi hela tiden behandlar dina personuppgifter på ett öppet, korrekt och lagligt sätt. Du kan kontakta vårt dataskyddsombud på följande sätt:

Samhall AB
Dataskyddsombudet
Box 27705
115 91 STOCKHOLM
Telefon: 020 – 572 572
E-post: dataskydd@samhall.se