Lösningen på problemet med sjukskrivningar inom vården
- 30 november, 2015
- 1 min läsning
När jag är ute och träffar enhets- och verksamhetschefer så möts jag alltid av de i någon form uttrycker sig i att tiden inte räcker till. Det här är ett stort problem, men lösningen finns närmare än vad du kanske tror.
- 30 november, 2015
- 1 min läsning

Kontakta Johanna eller läs mer om omsorg
Jag ser med egna ögon hur personalen sliter och gör sitt yttersta för att räcka till. När jag har frågat hur sjukskrivningstalen ser ut på just deras boende så upplever jag ibland en skam, en hopplöshet. Som att de inte riktigt vågar vara ärliga i hur illa det egentligen är… Kanske vill de hålla skenet uppe? Eller tar cheferna det som ett personligt nederlag att det inte kan få personalen att orka mer?
Jag läste ett debattinlägget från den f.d. undersköterskan Marie Litsesjö i Falun, i Aftonbladet: ”Effektiviseringar och personalbrist har slagit hårt mot vården. Samtidigt ökar sjuktalen snabbt, framför allt bland kvinnor i offentlig sektor. På fem år har utgifterna för sjukfrånvaro ökat med elva miljarder kronor. Varför säger inte cheferna inom vården ifrån?”
”Jag ser med egna ögon hur personalen sliter och gör sitt yttersta för att räcka till. När jag har frågat hur sjukskrivningstalen ser ut på just deras boende så upplever jag ibland en skam, en hopplöshet.”
Jag tror att vi alla känner någon som på något sätt är kopplat till omsorgen och som vi vet sliter hårt varje dag för att ta hand om våra äldre. Som Marie skrev: ”Det går inte att effektivisera vården hur mycket som helst. Det är människor som vårdar människor och då måste det finnas utrymme till medmänsklighet”.
Men Samhall kan vara en av lösningarna på problemet! Vi finns alltid i närheten eftersom vi finns i hela Sverige. Och Samhall har medarbetare som inget hellre önskar än att få arbeta och hjälpa till med medmänskliga och humana uppgifter. Ok, våra medarbetare har fått sin anställning på Samhall för att de har en funktionsnedsättning MEN de är 100% medmänskliga och humana. Skillnaden är att vi skickar fler medarbetare för att utföra arbetsuppgiften helt kostnadsneutralt. Önskar ni som kund tillsätta en rad som motsvara 100% på schemat så löser vi det.
Men vi skickar troligen fler personer till er, för vi ser funktion och inte hindren.
Johanna Söderek

Arbetar som: National Account Manager inom Samhalls omsorgsområde.
Ålder: 41 år
Bor: Villa i Örebro
Intressen: Personlig utveckling, trädgård och odling, möten med andra människor.
Om 10 År: Då har jag uppnått iaf hälften av mina personliga mål. En dröm jag har är att köpa en lite sommarstuga på landet röd med vita knutar och brutet tak!
Beskriv dig med fem ord: Engagerad, positiv, ambitiös, lösningsorienterad och lojal.
Prenumerera på Kunskap och inspiration
Vårt nyhetsbrev är perfekt för dig som vill inspireras att bidra till ett inkluderande samhälle och få kunskap som gör dig bättre. Klicka här