Julsamarbete med rätt värderingar
- 18 december, 2013
- 1 min läsning
För fjärde året är det anställda på Samhall som tillverkar The Body Shops adventskalendrar. Ett samarbete som The Body Shop värderar starkt eftersom Samhall, liksom The Body Shop, arbetar för att alla människor ska värderas lika högt.
- 18 december, 2013
- 1 min läsning

Kosmetikkedjan The Body Shop säljer sedan några år tillbaka adventskalendrar till sina kunder. De innehåller en överraskning för varje decemberdag fram till julafton. Alla skönhetsprodukter i adventskalendrarna innehåller ingredienser producerade genom Community Fair Trade, det unika program för rättvis handel som The Body Shop startade redan 1987.
– Adventskalendrarna ger glädje till fler än mottagaren, både genom Community Fair Trade, men också tack vare att vi har valt att låta Samhall packa kalendrarna, säger Charlotte Axlund, marknadsdirektör på The Body Shop i Sverige och Danmark.
Samhall en värdig partner
The Body Shop har valt Samhall som samarbetspartner inte bara för att Samhall har skickliga medarbetare utan för att skapa fler utvecklande arbeten åt personer med funktionsnedsättningar och bryta utanförskapet. På så sätt tas ovärderliga mänskliga resurser tillvara.
– Samhall är en värdig partner, som jobbar i enlighet med våra värderingar. Det är viktigt för oss med en partner som ligger nära, men även att arbetet ska ge mening, säger Charlotte Axlund.
Att montera ihop kalendrarna kräver både fokus, tankeverksamhet och fysisk aktivitet. Och eftersom volymerna är så stora ger ordern två och en halv månads heltidsarbete för fjorton till femton personer. Och The Body Shop är mycket nöjda med Samhalls arbete.
– Arbetsledningen är ödmjuk och trevlig, alla gör ett toppenjobb och samarbetet har helt enkelt flutit på väldigt bra, säger Charlotte Axlund.
Prenumerera på Kunskap och inspiration
Vårt nyhetsbrev är perfekt för dig som vill inspireras att bidra till ett inkluderande samhälle och få kunskap som gör dig bättre. Klicka här