Framtiden hänger på företagen
- 19 november, 2012
- Mindre än 1 min läsning
I framtiden behöver företag vara både socialt och finansiellt effektiva. Inte bara ha bra pr och kommunikation kring hållbarhetsfrågan. Det menar Ola Löhman.
- 19 november, 2012
- Mindre än 1 min läsning

Ola Löhman
Yrke: Konsult, föreläsare, författare.
Gör: Driver företaget FrontLobe.
CSR-experten Ola Löhman hjälper företag att bli mer effektiva och sam-tidigt ta ett socialt ansvar. Som konsult åker han dessutom land och rike runt och föreläser om CSR.
Vad innebär CSR?
– I vår tid tillskrivs företag väldigt mycket makt och därför förväntas de också ta allt större ansvar för sin sociala påverkan. CSR handlar om en ny maktbalans mellan staten och företagen, mellan privat och offentligt. Den nya balansen utforskas i realtid och ingen vet vad balanspunkten är eller borde vara, så därför famlar vi oss fram.
Hur försöker företag ta sitt sociala ansvar i dag?
– Genom att säga att de ska ta hand om miljön och en massa andra saker. Men i stället för att försöka hitta balanspunkten så fyller man på med pr och kommunikation för att se bättre ut än vad man är.
Vad är din roll i det här?
– Jag försöker hjälpa företag att hitta en effektiv balanspunkt. Hur kan företagen visa ägarna att de är duktiga på att hantera CSR-frågor samtidigt som de tjänar pengar? Socialt ansvar handlar inte om etik och värderingar. Det handlar om transaktionskostnader och om att vara socialt och finansiellt effektiv, och kanske till och med om att öka bägge.
Prenumerera på Kunskap och inspiration
Vårt nyhetsbrev är perfekt för dig som vill inspireras att bidra till ett inkluderande samhälle och få kunskap som gör dig bättre. Klicka här