Är det någon skillnad på oss och andra?
- 1 mars, 2016
- 3 min läsning
Idag var jag på ett kundbesök hos ett företag där Samhall inleder samarbete med FM-tjänster. Jag ställde då frågan: ”Vad är det som skiljer Samhall åt jämfört med övriga aktörer på marknaden, enligt ert sätt att se på det?”
- 1 mars, 2016
- 3 min läsning

Kontakta Marie eller läs mer om Facility Management
Deras svar löd: ”Nu när vi känner er lite bättre så ser vi ju mervärdet av att anlita Samhall, inte minst utifrån ert huvuduppdrag att utveckla medarbetare med funktionshinder genom arbete.”
”Vi förstår nu också bättre vad ni faktiskt kan göra och vilken bred kompetens Samhall har. Vi har ju följt med på studiebesök hos era kunder och själva dessutom fått se det live.”
Kunden berättade också att de var lite skeptiska till en början innan de valde Samhall som leverantör. Frågor som ”Kan Samhall verkligen leverera våra efterfrågade tjänster? Är personalen utbildad? Hur ser kvalitetssäkringen ut? Är det många som har korttidsfrånvaro och vad händer då? Hur vet vi att funktionshinder inte blir just ett hinder i vår leverans?”. Det här var många för oss på Samhall kritiska frågor som skulle besvaras.
När vi förstod att våra möten och presentationer inte hade övertygat företaget att Samhall kunde vara rätt partner utifrån ett kompetens- och leveransperspektiv föreslog vi följande:
- Studiebesök hos kunder där Samhall har ett helhetsansvar med ledning på plats.
- Intervjuer hos kunder med Samhalls platsledning samt drift- och teamledning.
Efter genomfört studiebesök samt träff med personal- och arbetsledning fick företaget svar på sina frågor och kände sig därmed trygga i att Samhall har både kompetens, kapacitet och förmåga att vara deras leverantör.
Företaget och Samhall tecknade avtal!
Hade andra FM-aktörer mötts med samma osäkerhet?
En reflektion och frågeställning jag har är om samma osäkerhet och otrygghet skulle uppstå om någon annan FM-aktör blivit tillfrågad huruvida man kunde leverera efterfrågade tjänster? Jag har personligen inte upplevt det tidigare i min FM-karriär. Upphandlande företag förutsätter att marknadens leverantörer av tjänsterna har det som behövs för att leverera tjänsterna, det är hygienfaktorerna.
”Upphandlande företag förutsätter att marknadens leverantörer av tjänsterna har det som behövs för att leverera tjänsterna, det är hygienfaktorerna.”
Vad är det då som gör att upphandlande företag på marknaden känner annorlunda när man ställer frågan till Samhall?
I våra kunduppdrag handlar det om, precis som för andra företag, att vi har medarbetare som är bra på det som de utför, att de har den kompetens, förmåga och kapacitet som krävs för sin yrkesroll.
Samhall kan bli ännu bättre på att berätta vilka vi är, vad vårt huvuduppdrag är och hur det fungerar.
Hos oss är det precis tvärtom, det är istället ett bevis på att vi har lyckats med det uppdrag vår ägare, staten, har gett oss. Målet är att 1 100 av våra medarbetare varje år ska lämna oss för ett arbete hos andra arbetsgivare.
Arbeta bort fördomarna och se mervärdet
”I våra kunduppdrag handlar det om, precis som för andra företag, att vi har medarbetare som är bra på det som de utför, att de har den kompetens, förmåga och kapacitet som krävs för sin yrkesroll.”
Marknaden kan bli ännu bättre på att arbeta bort sina fördomar och istället se mervärdet med att anlita företag som Samhall, eller de som har liknande verksamhet. I tillägg till det får man ett större värde än förväntad levererad service; man bidrar dessutom till ovärderlig samhällsnytta.
Jag är säker på att våra pålitliga, uppmärksamma och engagerade 8 000 lokalvårdare, 600 fastighetsskötare, 800 renhållningsarbetare, 300 receptionister, 600 vaktmästare, 400 inom service desk och många andra av våra duktiga medarbetare kommer att uppskatta minskade fördomar framöver.
Sammanfattningsvis är min reflektion att det som övergripande egentligen skiljer oss på Samhall åt från övriga i FM-branschen är att det dels finns viss okunskap om Samhall generellt och att många fördomar fortfarande, 2016, finns kvar därute.
Marie Hansson

Arbetar som: Ansvarig för utveckling och konceptualisering av Facility Management Services samt strategisk affärsutveckling av FM för Sveriges viktigaste företag: Samhall AB.
Ålder: 52 år
Bor: Snart i nytt hus vid Magnarps vackra strand i Skåne
Intressen: Personlig utveckling, golf, skidor, resor, familj och vänner
Om 10 År: har jag äntligen gjort en klassiker, varit på Kebnekaise, varit i Nepal och vandrat samt fått ett litet hav av härliga barnbarn!
Övrigt: Nyfiken, tävlingsinriktad, reslysten, ansvarsfull, driven.
Prenumerera på Kunskap och inspiration
Vårt nyhetsbrev är perfekt för dig som vill inspireras att bidra till ett inkluderande samhälle och få kunskap som gör dig bättre. Klicka här