Toyota tar ansvar: 4 steg till starkt socialt engagemang
- 19 november, 2012
- Mindre än 1 min läsning
- Taggar Inspiration
I den traditionellt konservativa och lite stelbenta bilbranschen utgör japanska Toyota en frisk fläkt inom socialt ansvarstagande. Företagets projekt 100 Cars for Good, där man låter allmänheten nominera och rösta fram ideellt arbetande personer och företag som bör få en Toyota för sin insats, är ett lysande exempel på ett CSR-initiativ som har ett positivt inflytande på samhället samtidigt som det stärker varumärket. Så här kan du följa Toyotas exempel och applicera det på den egna verksamheten.
- 19 november, 2012
- Mindre än 1 min läsning
- Taggar Inspiration

Undersök behov
Ta reda på vilka behov som finns i det aktuella området. Transporter utgör exempelvis ett stort problem för många ideella organisationer – därav donationen av de 100 bilarna från Toyota.
Din kompetens
Bidra med det ditt företag gör bäst. I Toyotas fall är det bilar som genom samarbetet med välgörare bidrar till en bättre värld. Alla kan bidra med någonting.
Satsa rätt
En bra tumregel är att ställa sig frågan: Kommer vår insats att kosta vårt företag mer än vad det kommer att gynna mottagaren? Insatsen ska göra skillnad.
Bjud in
Låt allmänheten vara med och påverka, om det går.
I fallet med Toyotas 100 bilar lät företaget allmänheten vara med och rösta, vilket genererade en större medvetenhet hos potentiella kunder.
Prenumerera på Kunskap och inspiration
Vårt nyhetsbrev är perfekt för dig som vill inspireras att bidra till ett inkluderande samhälle och få kunskap som gör dig bättre. Klicka här